Bloedgroepen-bloedtransfusies

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 265

Bloedgroepen-bloedtransfusies

we hebben juist geleerd over bloedgroepen en transfusies

echter om de leerstof in te oefenen stonden er in ons boek enkele oefeningen

zou iemand mijn oplossingen eens willen nakijken ??

vragen altijd in de vorm mag .... bloed geven aan ... + verklaring

A aan O : Nee A+anti a en b = agglutinatie

O aan A : ja O + anti b = geen agglutinatie

Ab aan A : nee AB + anti b = agglutinatie

A aan AB : ja A + geen antistoffen = geen agglutinatie

b aan a : nee b + anti b = agglutinatie

O aan B : ja O + anti A = geen agglutinatie

A aan A : ja A + anti B = geen agglutinatie

AB aan B : nee AB + anti A = agglutinatie

mag ik (O) bloed geven aan AB : ja O + geen antistoffen = geen agglutinatie

het zijn altijd de ANTIGENEN van de donor die samenklonteren met de ANTISTOFFEN van de acceptor
Etiam capillus unus habet umbram suam.

Gebruikersavatar
Berichten: 271

Re: Bloedgroepen-bloedtransfusies

Dag Nilske,

Ik ben geen expert maar deze opgaven lijken mij helemaal goed. Maar, het lijkt mij niet dat alleen antistoffen van van de acceptor met antigenen van de donor kunnen reageren en niet andersom.

De truuk is volgens mij dat de antigenen op de rode bloedcellen zitten terwijl de antistoffen voortdurend worden aangemaakt. Het bloed van de donor bevat wel wat antistoffen en die kunnen ook een beetje stolling bij de acceptor teweeg brengen. Maar, de antigenen in het bloed van de donor krijgen te maken met veel antistoffen in de acceptor die continu worden aangemaakt. Dat gaat door tot al het gedoneerde bloed is gestold.

Vandaar dat antistoffen van de donor niet zo veel problemen geven als de acceptor de bijbehorende antigenen heeft. Maar andersom wel. Maar, zeker weten doe ik het niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 146

Re: Bloedgroepen-bloedtransfusies

het lijkt mij niet dat alleen antistoffen van van de acceptor met antigenen van de donor kunnen reageren en niet andersom.
Klopt, alleen wordt bij een transfusie het plasma van de donor niet mee getransfundeerd, maw alleen de erytrocyten van de donor komen in de patiënt terecht
De truuk is volgens mij dat de antigenen op de rode bloedcellen zitten terwijl de antistoffen voortdurend worden aangemaakt. Het bloed van de donor bevat wel wat antistoffen en die kunnen ook een beetje stolling bij de acceptor teweeg brengen. Maar, de antigenen in het bloed van de donor krijgen te maken met veel antistoffen in de acceptor die continu worden aangemaakt. Dat gaat door tot al het gedoneerde bloed is gestold.
Als er bij een transfusie ook maar een klein beetje stolling optreed geeft dat grote problemen. Het klopt dat bloedgroep antigenen op de rode bloedcel zitten en het klopt ook dat de antistoffen voortdurend worden aangemaakt, maar het bloed van de donor bevat bij transfusie geen antistoffen meer. Deze zijn er met speciale zuiveringstechnieken netjes uitgehaald zodat er alleen rode bloedcellen overblijven. Als het zo zou zijn dat er antistoffen achterbleven dan zou bloedgroep 0 nooit aan iemand anders dan bloedroep 0 gegeven kunnen worden. Hierbij zou dan een transfusiereactie optreden en dat is rampzalig.
Vandaar dat antistoffen van de donor niet zo veel problemen geven als de acceptor de bijbehorende antigenen heeft. Maar andersom wel. Maar, zeker weten doe ik het niet.
Wel dus, als dit het geval is treedt er agglutinatie op wat leidt tot een transfusiereactie

edit: oh ja,volgens mij kloppen je opgaven ook
Adde parvum parvo magnus acervus erit.

Gebruikersavatar
Berichten: 271

Re: Bloedgroepen-bloedtransfusies

Dank je wel.

Gebruikersavatar
Berichten: 265

Re: Bloedgroepen-bloedtransfusies

bedankt voor de antwoorden
Etiam capillus unus habet umbram suam.

Reageer