Wet van boyle-mariotte

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 14

Wet van boyle-mariotte

Hallo iedereen,

Ik zit me al uren suf te piekeren over dit vraagstuk, ik hoop dat iemand mij (zo snel mogelijk) kan helpen...

In een verticale onderaan geslote capillaire buis is een luchtkolom van 40,0 cm lengte afgesloten door een 50,0 cm lange kwikkolom erboven. De atmosfeerdruk bedraagt 1000 hPa. Je draait de buis om. Hoelang moet de buis zijn opdat het kwik er niet uit zou stromen?

Ik heb al gekeken op de andere forums over gelijkaardige vraagstukken maar ik geraak er niet wijs uit, ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Alvast bedankt,

Gebruikersavatar
Berichten: 271

Re: Wet van boyle-mariotte

Beste Tina,

De hoogte van de kwikkolom bepaalt het drukverschil tussen de binnen- en de buitenkant van de buis (deltaP = rho*g*h). Zoals de buis nu staat is de druk binnen 1000+deltaP. Als je de buis omdraait wordt de druk binnen 1000-deltaP. Met behulp van de gaswet pV=constant. Bereken je dan het volume (en dus de hoogte) van de luchtkolom na het omdraaien.

Lukt het zo? Groet. Oscar.

Berichten: 14

Re: Wet van boyle-mariotte

De deltaP die jij zegt heb ik nog niet gezien in de lessen :s dus weet ik helemaal niet wat het is; (deltaP= rho? *g?*h?)

Sorry maar ik weet het niet. Misschien moet het op een andere manier te berekenen vallen? Of toch niet?

alvast bedankt voor de uitleg :(

Gebruikersavatar
Berichten: 271

Re: Wet van boyle-mariotte

deltaP is het drukverschil (in pascal trouwens). rho is de dichtheid van kwik, h is de hoogte en g = 9,8 m/s2 is de zwaartekrachtsconstante.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Wet van boyle-mariotte

\(\Delta P=\rho g \Delta h\)
die delta is de verandering van de betreffende grootheid (begin - eind toestand)

dus
\(\Delta h=h_2-h_1\)


EDIT: oscar2 was me voor
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 14

Re: Wet van boyle-mariotte

Maar om dit vraagstuk te kunnen berekenen heb ik toch meer gegevens nodig zoals de diameter van de kwik- en luchtkolom?

Gebruikersavatar
Berichten: 271

Re: Wet van boyle-mariotte

Nee. Om de kracht te berekenen het je ook de doorsnede van de kwikkolom nodig. Maar als je de druk berekent deel je weer door de doorsnede. Dat blijkt uit de formule (dank je wel daarvoor). Hetzelfde geldt voor de luchtkolom.

Nu jij weer.

Berichten: 14

Re: Wet van boyle-mariotte

Dus als ik het goed begrijp moet je eerst delta P bereken dus=

deltaP = 13546 kg x m^-3 * 0,9m (40+50 cm) * 9,81m/s2

= 119597,634 ....(eenheid?)

hmm volgens mij begrijp ik het toch niet helemaal...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Wet van boyle-mariotte

Afbeelding

laten we het zó eens proberen. In het ene geval is de druk van de opgesloten lucht gelijk aan de druk van de buitenlucht plus de druk van het kwik.

plucht=pbuiten + pkwik

Draai de buis om, en de druk van de buitenlucht is gelijk aan de druk van het kwik plus de druk van de opgesloten lucht.

pbuiten= plucht + pkwik

anders geschreven:

plucht=pbuiten - pkwik

De buitendruk ken je in hPa, cm kwikdruk kun je ook omrekenen in hPa. Dus kun je netjes je druk vóór en ná het omdraaien uitrekenen .

Ben je zover mee?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 14

Re: Wet van boyle-mariotte

ja

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Wet van boyle-mariotte

misschien dat een en ander duidelijker wordt als je dit topic eens doorneemt?

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=31303

edit: dan maak ik de volgende stap voor je klaar

1 cm kwikdruk komt overeen met 13,33 hPa

eerst was de druk van de ingesloten lucht dus 1000 + (40 x 13,33) = 1533 hPa

na de omkering dus 1000 - (40 x 13,33) = 467 hPa

de druk van de ingesloten lucht is dus véél lager geworden. Dat komt omdat de kwikkolom nu niet meer op de lucht drukt, maar er als het ware aan trekt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 14

Re: Wet van boyle-mariotte

Dit snap ik ook :(

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Wet van boyle-mariotte

Jan van de Velde schreef:1 cm kwikdruk komt overeen met 13,33 hPa

eerst was de druk van de ingesloten lucht dus 1000 + (50 x 13,33) = 1666 hPa

na de omkering dus 1000 - (50 x 13,33) = 333 hPa
Even verbeterd, de kwikkolom was 50 cm lang, geen 40.

Goed. Je zei eerder dat je niet wist hoe nu verder, want je kende het VOLUME van die ingesloten lucht niet. Daar kun je netjes omheen rekenen, maar dat volg je kennelijk niet helemaal. Maar begrijp je wel dat als ik mijn luchtkolom 2 x zo lang maak, dat dan het volume van die luchtkolom ook 2 x zo groot wordt?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 14

Re: Wet van boyle-mariotte

ja dat begrijp ik

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Wet van boyle-mariotte

Nou dan: de druk p van de ingesloten lucht is dus zoveel keer kleiner geworden dan hij was.

Volgens Boyle geldt: p·V constant

Dus moet het volume V ook net zoveel groter geworden zijn.

Als het volume van de luchtkolom zoveel keer groter wordt, moet dus de lengte zoveel keer groter worden, want aan de diameter van de buis verandert er niks.

Dus, vertel eens, hoe lang wordt die luchtkolom?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer