Poolcoördinaten in 3 dimensies

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 142

Poolco

Bij het poolcoördinatenstelsel bestaat er volgens wikipedia functies voor hogere dimensies. Graag zou ik hierbij een voorbeeldje gehad hebben, kan er iemand hiervan een kleintje geven? (functie + eventueel afbeelding, anders maak ik hem wel in derive)
Don't try the above at home!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Poolco

Wat bedoel je met functies voor hogere dimensies? Of bedoel je gewoon iets zoals poolcoördinaten, maar dan in 3D?

In dat geval: cilindercoördinaten. Dat zijn gewoon de poolcoördinaten om een punt in een vlak te bepalen (door hoek en straal) met een extra z voor de hoogte.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Poolco

En bolcoordinaten!

http://en.wikipedia.org/wiki/Spherical_coordinates

Waarin er een straal en twee hoeken gebruikt worden als de 3 coordinaten.

Berichten: 481

Re: Poolco

''For example, the infinitely long circular cylinder that has the Cartesian equation x^2 + y^2 = c^2 has the very simple equation r = c in cylindrical coordinates. Hence the name "cylindrical" coordinates.''

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Cylindrical_coordinate_system

Ja maar, het voorbeeldje wat ze hier geven is toch eigenlijk meer van toepassing op de (2-D) poolcoordinaten?
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just **** urself..

Correct me if I'm wrong.

Berichten: 142

Re: Poolco

Ik denk dat ik de cilindercoördinaten nodig heb, maar kan er iemand een voorbeeldfunctie geven? ik vind er geen op worlfram
Don't try the above at home!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Poolco

In 3D heb je wel meerdere stelsels, zoals bolcoördinaten, maar de uitbreiding van poolcoördinaten zijn de cilindercoördinaten.

Wat bedoel je toch met een "voorbeeldfunctie"? Een oppervlak dat je gemakkelijk(er) in cilindercoördinaten kan beschrijven?

Neem bijvoorbeeld hier eens een kijkje.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer