Lamp 6,5v-150ma - opladen batterij

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

Lamp 6,5v-150ma - opladen batterij

Stel, ik heb een lampje van 6,5V - 150mA. Deze wil ik graag twee minuten (100% licht) laten branden en vervolgens vijf minuten (van 100% naar 0%) laten dimmen. Dit lampje is aangesloten op een nog ongeladen 'batterij'. Hoeveel kracht/energie moet ik leveren om deze batterij op te kunnen laden? Ik wil dit graag met de hand doen.

Ik ben een afstudeerproject aan het proberen op te lossen, vandaar dat ik zoveel waarschijnlijk onduidelijke vragen heb.

Het is allemaal een groot mysterie, mochten er onduidelijkheden zijn dan hoor ik die graag!

Elle

Berichten: 255

Re: Lamp 6,5v-150ma - opladen batterij

Eerst enkele formules:

P = U*I

E = P*t = U*I*t

De energie die je nodig voor licht aan 100% U*I*t = 6.5V x 0.15A x 120 s =...

Tijdens het dimmen van de lamp, zal U gelijk blijven (spanning van de bron varieert normaal niet) , en I dalen. Stel dat het elektrisch vermogen van de lamp lineair daalt (dit zal zich niet vertalen in de lichtsterkte die lineair daalt denk ik), dan zal I lineair dalen, zodat de gemiddelde stroom Igem = I/2 =75mA. Als je het vermogen van de lamp niet lineair laat dalen, zal je niet Igem kunnen gebruiken, maar wordt dit iets ingewikkelder

De energie die je hiervoor nodig hebt is U*Igem*t = 6.5V x 0.075Ax 300 s =....

Was dit wat je wou horen, heb je nog vragen?

Berichten: 388

Re: Lamp 6,5v-150ma - opladen batterij

Tijdens het dimmen van de lamp, zal U gelijk blijven (spanning van de bron varieert normaal niet) , en I dalen. Stel dat het elektrisch vermogen van de lamp lineair daalt (dit zal zich niet vertalen in de lichtsterkte die lineair daalt denk ik), dan zal I lineair dalen, zodat de gemiddelde stroom Igem = I/2 =75mA. Als je het vermogen van de lamp niet lineair laat dalen, zal je niet Igem kunnen gebruiken, maar wordt dit iets ingewikkelder
Oei oei oei...

Je lamp heeft een vaste weerstand (ok, niet voor 100%, het is lichtjes afhankelijk van de temp, maar dat laat ik buiten beschouwing). Bijgevolg zal je spanning moeten dalen wil je de lamp dimmen (of je moet gebruik maken van PWM). Als de spanning daalt over de lamp, zal ook de stroom dalen, waardoor je vermogen eigenlijk dubbel zoveel afneemt als je spanning.

Verder begijp ik de vraag van de TS niet in verband met dat laden van die batterij... Om de vraag te kunnen oplossen hoeveel energie er geleverd moet worden, moet je eerst weten wat capaciteit die batterij heeft en welke EMK.

Reageer