Geluid

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 65

Geluid

Ik heb hier een vraagstuk:

Vraag: Twee luidsprekers (221 Hz) staan op 4,3 m uit elkaar.

De twee luidsprekers trillen in fase. Een man staat 2,8 m voor

de eerste luidspreker. Hoort de man constructieve of

destructieve interferentie ?

Afbeelding

MAAR geluid is toch longitudinale golf en geen tranversale golf? Dus hoe kan men bij een longitudinale golf een destructieve of een constructieve golf krijgen????

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Geluid

Geluid is inderdaad een longitidunale golf, waarom zou je hier geen destructieve of constructieve interferentie kunnen krijgen volgens jou ?
\( \lambda = \frac{v}{f} = \frac{343}{221} = 1,552 m \)
Constructieve interferentie: d1-d2=n. λ

Destructieve interferentie: d1-d2=(2n+1).
\( \frac{\lambda}{2}\)
\( \frac{\lambda}{2} = 0,776 m\)
Nu kan je met behulp van Pythagoras de lengte van d2 gaan bepalen en kan je kijken of je te maken hebt met constructieve of destructieve interferentie !!

Mijn berekening is gemaakt voor een temperatuur van 20°C. Indien de temperatuur stijgt of daalt gaat de voortplantingssnelheid van het geluid mee veranderen !!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Geluid

MAAR geluid is toch longitudinale golf en geen tranversale golf? Dus hoe kan men bij een longitudinale golf een destructieve of een constructieve golf krijgen????
Geluidsgolven zijn een periodieke afwisseling van verhoogde en van verlaagde luchtdruk. Als op één plaats tegelijkertijd een stukje verhoogde druk en een stukje verlaagde druk aankomen, hou je alleen maar één gemiddelde constante luchtdruk over. Dwz, geen periodieke afwisseling meer, dwz, geen geluid. :-)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Geluid

Geluidsgolven zijn een periodieke afwisseling van verhoogde en van verlaagde luchtdruk. Als op één plaats tegelijkertijd een stukje verhoogde druk en een stukje verlaagde druk aankomen, hou je alleen maar één gemiddelde constante luchtdruk over. Dwz, geen periodieke afwisseling meer, dwz, geen geluid. :-)


Hier ben ik het volledig mee eens Jan ! :(

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: Geluid

Geluid is inderdaad een longitidunale golf, waarom zou je hier geen destructieve of constructieve interferentie kunnen krijgen volgens jou ?
In mijn cursus was er alleen sprake van transversale golven en hoe men de destructieve en constructieve interferenties ervan moest berekenen, dus ik dacht dat het niet voor longitudinale goven geldt.
Geluidsgolven zijn een periodieke afwisseling van verhoogde en van verlaagde luchtdruk.


Ja idd stond ook in mijn cursus Fysica :(

@ Ruben: sorry het is misschien een domme vraag, maar hoe kom je aan die vgl(en)
Constructieve interferentie: d1-d2=n. λ

Destructieve interferentie: d1-d2=(2n+1).
\(\)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Geluid

1. Domme vragen bestaan niet, het is goed dat je deze vraag stelt (je bent geïntresseerd en je wil iets snappen, dat is zeer belangrijk en hebben we graag)

2.Ik heb deze formules opgesteld aan de hand van een tekening maar ik kan deze tekening niet maken op een computer omdat ik geen software heb die golven kan tekenen :( ??: .

Is er iemand die dit wel kan ??

Ik ga alvast beginnen in paint iets te maken maar ik weet niet of het veel gaat verduidelijken !

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Geluid

Waar kan ik ergens mijn afbeeldingen uploaden, de bijlagen die ik hier kan uploaden mogen maximaal 5kB zijn (daar kun je niet zoveel met doen) :sad:

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: Geluid

hier: http://imageshack.us/ en dan op bladeren klikken en dan de afbeelding of tekening uploaden en de link hier plaatsen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Geluid

Bedankt voor de tip mimi2140

Op de eerste afbeelding zie je de situatie waarin alles gebeurt, we hebben dus 2 luidsprekers onderaan die een geluid produceren. In de snijpunten van het golvende geluid hebben we te maken met constructieve interferentie (punt C), indien je een punt neemt zoals punt D heb je destructieve interferentie:

Afbeelding

Nu gaan we opnieuw 2 luidsprekers tekenen en ons punt C aanduiden (dit punt ligt evenver van luidspreker A en B).

Wanneer je op de verbindingslijnen tussen de punten AC en BC een golf gaan tekenen die overeenkomt met de geluidsgolf op de bovenstaande tekening, dan krijg je in het punt C constructieve interferentie omdat we te maken hebben met kammen en dallen in dit punt.

hieruit haal ik: d1-d2=n. λ

Bij het tweede geval moet de golf uit luidspreker B een langere afstand afleggen dan de golf uit luidspreker A. Daardoor ligt de golf die uit B komt in fase achter op die uit luidspreker A

Punt E in deze afbeelding is zo gekozen dat ED=AD. Je kan dus zien dat als de afstand BE exact gelijk is aan de halve golflengte van het geluid, de twee golven wanneer ze punt D bereiken in tegengestelde fase zijn en dus destructief interfereren.

hieruit haal ik: d1-d2=(2n+1).
\( \frac{\lambda}{2}\)
Afbeelding

We kunnen dus besluiten:

Destructieve interferentie treedt op in alle punten waarvan de afstand tot de ene luidspreker precies een halve golflengte groter is dan de afstand tot de andere luidspreker.

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: Geluid

heel erg bedankt Ruben01. Ik snap het nu veel beter :(

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Geluid

Afbeelding

voordat iemand per ongeluk de conclusie trekt dat hij rechte hoeken moet gaan zoeken: het gaat om een gelijke afstand, en het resterende verschil moet dan ½λ, 1½λ, 2½λ etc zijn voor uitdoving.

@Ruben01: knappe plaatjes :( , maar als je dit soort lijntekeningetjes maakt in minder dan 256 kleuren kun je ze beter als .GIF opslaan: kleuren blijven helder, je krijgt geen vlekkerig waas rond je lijnen, ze zijn zuiverder bewerkbaar en ze vragen nog minder opslagruimte ook...... :-D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Geluid

voordat iemand per ongeluk de conclusie trekt dat hij rechte hoeken moet gaan zoeken: het gaat om een gelijke afstand, en het resterende verschil moet dan ½λ, 1½λ, 2½λ etc zijn voor uitdoving.
Daar heb je gelijk in Jan, ik hadeen betere hoekkeuze moeten maken zodat het er niet uitzag alsof die hoek 90° moest zijn.

@ Jan, bedankt voor de tips voor het maken van plaatjes !!!

Reageer