H+ glas

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 33

H+ glas

hallo,

ik vroeg me af wat men juist bedoelt met H+ glas, ik ben er al achter dat het iets te maken heeft met het meten van de pH.

Maar wat is nu net de bedoeling van dit glas, het voordeel tegenover ander glas? Of nadeel?

wordt H+ glas gebruikt omdat gewoon glas een afwijking geeft bij pH metingen? En hoe wordt H+ glas dan gemaakt?

Berichten: 817

Re: H+ glas

Als men hiermee het glas bedoelt rond de ionsolectieve waterstofectrode, kan ik je wel uitleggen hoe dat ineen zit.

maar voordat ik hier zeker van ben ga ik geen uitleg geven, en verwarring veroorzaken moest het niet zo zijn.

grtz.

Toon
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 33

Re: H+ glas

promatolya schreef:Als men hiermee het glas bedoelt rond de ionsolectieve waterstofectrode, kan ik je wel uitleggen hoe dat ineen zit.

maar voordat ik hier zeker van ben ga ik geen uitleg geven, en verwarring veroorzaken moest het niet zo zijn.

grtz.

Toon
Eum

in feite ben ik zelf een beetje verward.

Men spreekt van H+ glas bij pH metingen maar er bestaat blijkbaar ook H+ glas dat in de landbouw gebruikt wordt in serres.

Iemand een idee wat daar dan weer het nut van is? In serres dan?

En ja ik wil ook weten wat het juist met een pH meter doet, dus ook het glas bedoelt rond de ionsolectieve waterstofectrode.

Berichten: 817

Re: H+ glas

de pH meter is eigenlijk een ionselectieve galvanische cel

het glasmembraan van de pH meter is de oorzaak van de selectiviteit voor
\(H^{+}\)
ionen.

glas bestaat voornamelijk uit
\(Na_2O\)
en
\(SiO_2\)
. (in mindere mate ook uit AL2O3)

de silicaatgroepen bevinden zich aan het oppervlak van het glaswaarop de natrium ionen zitten.

Si -
\(O^{-}\)
...
\(Na^{+}\)
//
\(H^{+}\)
(met // de glaswand)

als de waterstof ionen in contact komen met de natrium ionen, gaan ze van plaats wisselen

we krijgen dan

Si -
\(O^{-}\)
...
\(H^{+}\)
//
\(Na^{+}\)
(met // de glaswand)

Op die manier komen de waterstof ionen aan de buitenkant van het membraan.

In het membraan zelf zit een gekende concentratie aan
\(H^{+}\)
ionen. Door middel van het potentiaalverschil kunnen we nu een concentratie aan H+ ionen meten.

aangezien de pH de negatieve logaritme van de concentratie aan h+ ionen is, kennen we dus ook de pH

grtz

Toon
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: H+ glas

Wat betreft dat serreglas ben je hoogstwaarschijnlijk in de war met HR+ glas
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: H+ glas

bedankt

ik zat daar inderdaad fout.

Reageer