Verbruikt een verbrande huid meer energie?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Verbruikt een verbrande huid meer energie?

Ik heb vandaag lekker van de zon genoten, en ben daardoor verbrand. Mijn huid straalt daardoor voortdurend veel warmte uit. Als natuurkundige redeneer ik dan, dat voor deze warmte toch ergens uit het lichaam energie nodig is.

oftewel:

Verbruik je (veel) meer energie met een verbrande huid?

(misschien een tip voor mensen die willen afvallen :( )
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Verbruikt een verbrande huid meer energie?

Ik heb mezelf dat ook wel eens afgevraagd (nog steeds, eigenlijk :( ). Voelt je verbrande huid ook warmer aan voor een ander? Want als je huid een werkelijk hogere temperatuur heeft, moet er logischerwijs wel sprake zijn van een grotere energie-afgifte aan de omgeving.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Verbruikt een verbrande huid meer energie?

Voelt je verbrande huid ook warmer aan voor een ander?
Ja, dat weet ik zeker.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 12.262

Re: Verbruikt een verbrande huid meer energie?

Na zonverbranding is de huid inderdaad warmer - niet alleen voor je gevoel maar ook als objectieve temperatuur. Ik vermoed dat dit vooral komt door grotere doorbloeding, wellicht noodzakelijk voor het reparatieproces van de huid dat meteen op gang komt.

Het lijkt me logisch om aan te nemen dat hierbij meer energie dan normaal aan de omgeving wordt afgegeven, en het dus ook 'calorien kost'.

Langs deze weg afvallen lijkt me niet comfortabel, dan kun je beter naakt in een koude kamer gaan zitten... ook niet prettig, maar in ieder geval geen kans op huidkanker :(
Victory through technology

Reageer