Koude kernfusie gerealiseerd

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Koude kernfusie gerealiseerd

De Amerikaanse marine claimt een kernfusiereactie tot stand te kunnen brengen bij kamertemperatuur. De reactie lijkt een doorbraak in het energievraagstuk dat wetenschappers al jarenlang bezig houdt.

Onderzoekers Stanislaw Szpak en Pamela Mosier-Boss hebben een koude kernreactie laten verlopen en kunnen deze reproduceren en verifiëren.

(bron: tweakers, Daily Tech)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Koude kernfusie gerealiseerd

De abstract is een stuk minder sensationeel dan de nieuweberichten: http://www.springerlink.com/content/75p4572645025112/

En als dit echt zulk groot nieuws is, waarom wordt het dan in een blad als Naturwissenschaften gepubliceerd ipv Science of PRL?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Koude kernfusie gerealiseerd

Duurt het niet even voor je door de selectie enzo bent bij Science om dan je werk te mogen publiceren (dat heb ik me ooit laten wijsmaken :( ). Dus mss komt het binnenkort wel in Science te staan.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Koude kernfusie gerealiseerd

en beweert nu in het vooraanstaande wetenschappelijke tijdschrift Naturwissenschaften dat ze bewijs hebben voor de reactie
Tweakers denkt daar andes over :(
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Koude kernfusie gerealiseerd

Duurt het niet even voor je door de selectie enzo bent bij Science om dan je werk te mogen publiceren (dat heb ik me ooit laten wijsmaken :( ). Dus mss komt het binnenkort wel in Science te staan.


De meeste wetenschappelijke bladen publiceren alleen artikelen die nog niet eerder gepubliceerd zijn.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Koude kernfusie gerealiseerd

Wellicht dat bij het tijdschrift Science "koude kernfusie" erg moeilijk door de peer-review komt?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Koude kernfusie gerealiseerd

Ben benieuwd of we hier binnenkort nog meer van zullen horen. Wetenschappers hebben al vaker koude kernfusie geclaimed maar die claims konden nooit geverifieerd worden. Het is nogal een gevoelig onderwerp dus. Vandaar misschien dat science en nature dit niet zo gauw durven te publiceren.

Maar als het deze keer echt waar blijkt te zijn zou het wel een enorme doorbraak betekenen.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Koude kernfusie gerealiseerd

Mocht het echt tot een doorbraak komen dan had ik toch gehoopt dat het door iemand anders was uitgevonden. Als Amerika wil kunnen ze best enorm wat geld vragen voor deze technologie. En Amerika kennende zullen ze dat ook wel doen.

Berichten: 12.262

Re: Koude kernfusie gerealiseerd

Het abstract zegt eigenlijk niet zoveel, en helaas zit de fulltext achter slot en grendel.

Toch ben ik wel benieuwd naar
A model based upon electron capture is proposed to explain the reaction products observed in the Pd/D-D2O system.
... hopen dat de fulltext binnenkort ergens online verschijnt :(
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 85

Re: Koude kernfusie gerealiseerd

Persoonlijk sta ik hier nogal sceptisch tegenover maar goed, laat ze maar afkomen met waterdicht bewijs.

Eerst zien en dan geloven :(

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Koude kernfusie gerealiseerd

Mocht het echt tot een doorbraak komen dan had ik toch gehoopt dat het door iemand anders was uitgevonden. Als Amerika wil kunnen ze best enorm wat geld vragen voor deze technologie. En Amerika kennende zullen ze dat ook wel doen.
:(

Noem mij eens een land dat dit niet zou doen?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Koude kernfusie gerealiseerd

Ger schreef: :(

Noem mij eens een land dat dit niet zou doen?


Stel nu dat het zou uitgevonden zijn door een team europese wetenschappers, dan denk ik dat daar heel anders zal worden mee omgesprongen dan bij de amerikaanse overheid.

Berichten: 12.262

Re: Koude kernfusie gerealiseerd

Dat geld vragen zal wel meevallen denk ik... het klinkt best als een techniek die te patenteren is, maar patenten zijn ook weer niet zo lang geldig. Sterker nog, ik denk dat wanneer ze het nu patenteren ze er geen cent aan zullen verdienen, want voordat er een praktische centrale staat is dat patent ook wel verlopen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: Koude kernfusie gerealiseerd

Er is wel een erratum gepubliceerd, heeft dit nog concequenties voor de conclusies in het originele artikel?

Erratum

Further evidence of nuclear reactions in the Pd/D lattice: emission of charged particles

Stanislaw Szpak1, Pamela A. Mosier-Boss1 and Frank E. Gordon1

(1) Space and Naval Warfare (SPAWAR) Systems Center San Diego, San Diego, CA 92152-5001, USA

Pamela A. Mosier-Boss

Email: [email protected]

Published online: 18 April 2007

--------------------------------------------------------------------------------

Without Abstract

The online version of the original article can be found at http://dx.doi.org/10.1007/s00114-007-0221-7

--------------------------------------------------------------------------------

Erratum to: Naturwissenschaften

DOI 10.1007/s00114-007-0221-7

In our above-mentioned paper, we describe a model that results in the generation of low-energy neutrons. We find that Widom and Larsen have done a thorough mathematical treatment that describes one mechanism to create such low-energy neutrons. This mathematical treatment has been described in the following reference:

Widom A, Larsen L (2006) Ultra low momentum neutron catalyzed nuclear reactions on metallic hydride surfaces. Eur Phys J C46:107–111.

We regret the omission of this reference.
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Berichten: 12.262

Re: Koude kernfusie gerealiseerd

Zo te zien is dat toch alleen een vergeten referentie?
Victory through technology

Reageer