Afhankelijkheid van het pad bij entropie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Afhankelijkheid van het pad bij entropie

Uit mijn nota's haal ik dit:

Voor een reversibel pad
\(\alpha \rightarrow \alpha'\)
geldt dat
\( \int\limits_\alpha^{\alpha'} \frac{dJ}{T}\)
onafhankelijk is van het gekozen pad omdat
\( \int\limits_\alpha^{\alpha'} \frac{dJ}{T} + \int\limits^\alpha_{\alpha'} \frac{dJ}{T}= 0\)
voor twee verschillende paden.

Ik snap niet waarom daar gewoon omdat tussen mag. Wat is de link?

Uit mijn cursus haal ik dit:

Indien het proces reversibel, en is T ook de temperatuur van het systeem dan is
\(\oint \frac{dJ}{T} =0\)
voor elke cyclus en dus is voor een reversibel pad langs evenwichtstoestanden, de integraal
\(- \int\limits_\alpha^{\alpha'} \frac{dJ}{T} = S( \alpha' ) - S(\alpha)\)
onafhankelijk van het gevolgde pad en enkel afhankelijk van begin en eindtoestand.

Nu zou ik verwachten dat
\(- \int\limits_\alpha^{\alpha'} \frac{dJ}{T} = - \left( S( \alpha' ) - S(\alpha) \right) = S(\alpha) - S( \alpha')\)
. Waarom niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Afhankelijkheid van het pad bij entropie

Ik snap niet waarom daar gewoon omdat tussen mag. Wat is de link?
Je wilt dus weten waarom het eerste uit het tweede volgt? Als die laatste gelijkheid geldt, dan zijn die integralen tegengesteld. Keer de grenzen van één van de twee om en je vindt dat de integralen, over de verschillende paden maar met gelijk begin- en eindpunt, gelijk zijn. Dus: onafhankelijk van het gekozen pad.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Afhankelijkheid van het pad bij entropie

Inderdaad, ik zag het niet, bedankt.

Ik heb inmiddels mijn eerste post geupdate met nog een vraag. Weet je (of iemand) daar ook een antwoord op?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Afhankelijkheid van het pad bij entropie

Daar ben ik het me je eens. Althans, ik heb het gezien als dQ/T, ik vermoed dat mijn Q, jouw J is.

Dan is dS = dQ/T, dus er wordt geen extra minteken ingevoerd. Dan lijkt S(a)-S(a') mij correct.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Afhankelijkheid van het pad bij entropie

Ongeveer, er staat ook nog bij

Er staat een minus)teken voor de integraal links omdat dJ gelijk is aan min de warmte dQ die het systeem binnenstroomt en we graag de entropie-verandering in het systeem als dS = dQ/T definiëren.

Maar dat terzijde kan ik me nog herinneren (en heb ik er ook bijgeschreven) dat de prof zei dat het "niet zoals de conventie (s(a') - s(a)) is". Het is dus geen fout in de cursus, maar ik snap dus niet waarom?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Afhankelijkheid van het pad bij entropie

Rov schreef:Ongeveer, er staat ook nog bij

Er staat een minus)teken voor de integraal links omdat dJ gelijk is aan min de warmte dQ die het systeem binnenstroomt en we graag de entropie-verandering in het systeem als dS = dQ/T definiëren.
In dat geval is het logisch! Als S = dQ/T zoals ik zei en dJ = - dQ, dan staat er bij jou -dJ = +dQ, dus gewoon S(a')-S(a).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Afhankelijkheid van het pad bij entropie

Ok, ik ben weer mee. Bedankt voor de hulp :( .

Reageer