Wetenschappelijke tijdschriften

Moderator: Rhiannon

Berichten: 398

Wetenschappelijke tijdschriften

Hallo allemaal,

Ik wil graag een wetenschappelijk weekblad om een beetje op de hoogte te blijven en natuurlijk gewoon als amusement.

Science en Nature (Physics) zie ik regelmatig terugkomen als aanraders. Engels is voor mij geen probleem.

(vooral natuurkunde interesseert me, biologie en scheikunde minder, maar mag er best ook in voorkomen)

Nou vroeg ik me af welke bladen door jullie worden aangeraden of juist afgeraden, dus kom maar op met die titels!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Wetenschappelijke tijdschriften

Science and Nature zijn vrij pittige bladen en zijn zeker niet geschikt om "een beetje op de hoogte te blijven". Dan zou ik meer naar Scientific American gaan.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Wetenschappelijke tijdschriften

Daar volg ik Bart in, de Scientific American is inhoudelijk iets populairder geschreven, maar je vindt er nog steeds interessante wetenschappelijke artikels.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 398

Re: Wetenschappelijke tijdschriften

Het mag van mij best wat dieper gaan hoor, maar is bij die bladen veel voorkennis vereist?

(ik doe nu het 2e jaar technische natuurkunde hbo)

ik wil sowieso wel een blad dat (goede) uitleg geeft en niet alleen oppervlakkig wat er gebeurt, maar ik verwacht dat ze dat allemaal wel doen, of niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Wetenschappelijke tijdschriften

Scientific American is niet oppervlakkig hoor, als je wil kan ik een voorbeeldartikel sturen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Wetenschappelijke tijdschriften

Scientific American is een inhoudelijk goed blad, waarvoor je wel enige voorkennis nodig hebt, maar niet te pittig is. Beetje het gemiddelde tussen een Quest-achtig blad en een Nature-achtig blad.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 398

Re: Wetenschappelijke tijdschriften

Ik heb even op de site gekeken, zag dat het ook in het Nederlands bestaat. Is het een dik blad? want ik moet wel steeds een maand ermee doen zag ik :(

edit: o ja, TD ik lust wel een voorproefje :(

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Wetenschappelijke tijdschriften

edit: o ja, TD ik lust wel een voorproefje :(
Gestuurd via persoonlijk bericht.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 4.546

Re: Wetenschappelijke tijdschriften

Ik lees Quest, maar ik zou wel iets zwaardere dingen willen lezen.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Wetenschappelijke tijdschriften

Dan zou je de (eventueel nederlandstalige editie van) Scientific American wel eens kunnen proberen. Een los nummer kost meen ik een kleine 4 euro. Het voordeel van Scientific American boven Quest is dat er dieper wordt ingegaan op de materie en je vaak ook meer de nieuwere ontdekkingen/studies leest. Quest is veel oppervlakkiger. Vaak blijf ik ook nog na het lezen van een artikel in Quest achter met een gevoel van "ik weet nu eigenlijk nog bijna niets".

Scientific American is vooral gericht op technologie op HBO-niveau en hoger. Misschien is het daarom nog een tikkie te hoog gegrepen (het staat me bij dat jij nog op de middelbare school zit?) maar je kan het altijd proberen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 1.425

Re: Wetenschappelijke tijdschriften

New Scientist lijkt me echt iets voor jouw, Assasinator:

http://www.newscientist.com/contents/issue/2602.html

Het tijdschrift dat ik zelf het vaakst koop is the economist

http://www.economist.com/index.html
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Wetenschappelijke tijdschriften

New Scientist zou ook mijn advies zijn, (en ik zal de economist eens proberen).

Deze tijdschriften zijn echter allemaal behoorlijk prijzig (of je moet ze al *kuch* downloaden via TPB *kuch* was je dus niet zou moeten doen, copyright-blaat, blaat...). Nu weet ik niet exact hoeveel geld je er voor overhebt...

Steeds meer wetenschappers stellen op hun eigen website hun papers beschikking (in ps, pdf, dvi, of djvu formaat) en dan zijn er nog preprints te vinden (Zie ook eprint).
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Wetenschappelijke tijdschriften

Scientific American is vooral gericht op technologie op HBO-niveau en hoger. Misschien is het daarom nog een tikkie te hoog gegrepen (het staat me bij dat jij nog op de middelbare school zit?) maar je kan het altijd proberen.
Dan is misschien de natuur en techniek ook wel leuk, die konden wij via school (jaaaaren terug, dat wel) volgens mij met soort studentenkorting krijgen, is nog lang niet wat de nature en science zijn, maar daar kan je t meeste echt niet van lezen als je niet diep in de stof zit (ik iig niet) maar t is meer een soort van veel betere versie van de quest en kijk, het gaat er een stuk dieper op in.

Oh na even zoeken zie ik dat het nu anders heet, dat is ook zo, het is nu de natuur, wetenschap& techniek, ook goed, dit is de link http://www.nwtonline.nl/index.lasso? je kon er altijd aantrekkelijke probeerabbonnementjes krijgen
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 398

Re: Wetenschappelijke tijdschriften

Scientific American

Als ik bill me later kies, krijg ik dan gewoon een accept giro meegestuurd? ik heb geen creditcard oid, dus ik weet niet hoe ik anders moet betalen...

Iemand ervaring mee?

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: Wetenschappelijke tijdschriften

Grappig dat meer mensen niet kunnen kiezen. Ik kan zelf ook niet echt kiezen als ik in een winkel loop. Graag zou ik een abbonement nemen op een blad dat mijn interesses een beetje dekt.

De grootste interesse heb ik in Natuurkunde en IT. Daarnaast ligt mijn eigen studie meer in de richting van psychology/pedagogiek (helaas trok en trek ik Wiskunde B namelijk nog steeds niet :-( ) Zo af en toe wat biologie, scheikunde of geschiedenis mag ook wel, maar daar ligt niet de hoofdinteresse.

Ik heb van een aantal bladen wel een keer een exemplaar gekocht, maar op een paar enkele bladen is het moeilijk oordelen. Ik heb niet al te veel dieptekennis, maar zou die graag opdoen door het blad.

Bladen die ik geprobeerd heb zijn:

de kijk :( , Natuur & Techniek, EOS, national geographic (of zo iets), Nature, Quest, New Scientist en Scientific American. Ook heb ik nog wel andere bladen geprobeerd (zoals de Chip), maar dat gaat vaak alleen over de IT (en dan nog niet eens erg diep).

Reageer