Warming oceans may diminish length of day

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.552

Warming oceans may diminish length of day

German scientists say a redistribution of ocean waters caused by global warming will likely affect the Earth's rotation and the length of days.

Bekijk het gehele artikel

Berichten: 12.262

Re: Warming oceans may diminish length of day

Goh, hoe ver kan een mens zoeken naar een consequentie van het broeikasgebeuren...
The researchers' model indicates that, by the end of the 22nd century as a result of expected warming, enough water mass could shift toward the Earth's axis of rotation to shorten the length of day by approximately 0.12 milliseconds.
Dat is een paar schrikkelseconde's per eeuw - die hebben we nu toch ook al?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Warming oceans may diminish length of day

Dat lijkt me wel heel straf dat men iets kan simuleren dat een afwijking kan aantonen tot op 0,12 milliseconden.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Warming oceans may diminish length of day

Vergeet niet dat er voor zo'n kleine wijziging in de rotatieperiode van de aarde enorme massa's water van plek moeten veranderen! Daarvan is wel een schatting te maken. Dat er vervolgens een klein getalletje uitkomt is nier meer dan logisch: het gaat dan wel om enorme watermassa's en flinke verplaatsingen, maar op het totale traagheidsmoment van de aarde sltelt dat nog steeds niet veel voor.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Warming oceans may diminish length of day

Ik heb toevallig net naar "An inconvenient truth" gekeken, en als je het mij vraagt (ik wéét dat ik niet alles als zoete koek moet slikken, ja, maar ik had de film ook niet echt nodig om tot deze conclusie te komen) zijn er heel wat prangender implicaties van het broeikaseffect... Maar als je nog twijfelde over de draagwijdte van dit effect of de wetenschappelijke consensus (dit artikel is hoe dan ook door de wetenschappelijke filter gegaan) kan dit toch een extra duwtje in de rug betekenen.

Berichten: 12.262

Re: Warming oceans may diminish length of day

Op zich geloof ik dit ook best, bij massaal smelten van poolijs en derlijke verplaatst zich water en dat heeft natuurlijk zn gevolgen voor de lengte van de dag. Alleen vraag ik me af of de nieuwswaarde daarvan nou echt zo groot is dat een blad het zou moeten publiceren, ik denk dat er zonder relatie met global warming nooit iets van zou zijn gekomen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Warming oceans may diminish length of day

Zonder global warming zou het feit niet in het nieuws komen omdat het feit nog wel een tijdje langer op zich had laten wachten :(

Berichten: 12.262

Re: Warming oceans may diminish length of day

Eigenlijk is het juist een positief effect, omdat hiermee de toename van de daglengte juist gecompenseerd wordt.

Van nature worden de dagen steeds langer door getijdenwerking met de maan (dat 'verbruikt' rotationele energie van de aarde). Over de laatste 30 jaar genomen was ongeveer 2x per 3 jaar een schrikkelseconde nodig om dat goed te maken, wie weten komen we daar nog vanaf :(
Victory through technology

Berichten: 32

Re: Warming oceans may diminish length of day

Het is eigenlijk ook altijd fout met de mens. Als het soms te koud is dan zeuren ze weer dat het te koud is. Komt er een keer een warme periode dan is het gelijk Ooh nee!!!! Het wordt veels te warm

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Warming oceans may diminish length of day

Het is eigenlijk ook altijd fout met de mens. Als het soms te koud is dan zeuren ze weer dat het te koud is. Komt er een keer een warme periode dan is het gelijk Ooh nee!!!! Het wordt veels te warm
Dat klinkt alsof het als grapje bedoeld is. Ik hoop dat dat zo is? Heb je enig idee wat een graad of twee voor consequenties kán hebben?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 32

Re: Warming oceans may diminish length of day

ja ik weet dat... Maar wetenschappers konden het toch wel veel eerder voorzien dan i.p.v. er mee te komen wanneer het echt gebeurt en je het kan merken?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Warming oceans may diminish length of day

Die discussie loopt ook al decennialang. Maar zoiets kun je gewoon nooit onomstotelijk vaststellen of voorspellen. En dus blijft dat een punt van discussie. En iedereen heeft maar het liefst dat de buren maatregelen nemen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer