Cannabis als medicijn!

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 31

Cannabis als medicijn!

Tegenwoordig komen er steeds meer artsen die cannabis als medicijn aan hun patienten willen toeschrijven. Ik sta volkomen achter hun beslissing omdat ik niet in zie wat er aan cannabis schadelijker is dan sommige andere medicijnen (denk aan zware pijnstillers die bij migraine worden gegeven) Sommige medicijnen zijn schadelijk voor de lever terwijl cannabis dit niet is.

Verder is de grootste reden waarom veel mensen cannabis niet als medicijn willen is, cannabis wordt gezien als drugs. Drugsgebruikers daar wil men niet mee geasocieerd worden en dus wordt je voor gek verklaart als je cannabis als medicijn wilt gebruiken.

Overigens is er wel een nadeel aan cannabis als medicijn voorschrijven. En die is dat we nog niet precies weten wat voor gevolgen cannabis kan hebben op psychisch terein.(denk aan psychoses, depressiviteit etc.)

Hoe denken jullie over cannabis als medicijn? Zijn de nadelige gevolgen van bepaalde medicijnen niet veel groter dan die van cannabis?

Berichten: 28

Re: Cannabis als medicijn!

Ik vind wel dat cannabis als medicijn gebruikt moet kunnen worden. Ik ken eigenlijk geen (niet-homeopathisch) medicijn dat geen bijwerking heeft of totaal niet schadelijk is. Cannabis vernauwt de bloedvaten in de hersenen, dit zou evt een hersenbloeding tot gevolg kunnen hebben, maar dat kan een paracetamol ook. Verder misschien ook nog effecten die we nog niet weten, maar in elke bijsluiter staat dat je bijwerkingen die nog niet bekend/benoemd zijn, aan je arts/apotheker moet melden, dus ik vraag me af of we alle bijwerkingen van de nu gebruikte medicijnen wel weten.

Verder zal idd de associatie voor sommige mensen met drugsgebruikers hun tegenhouden, maar dat moeten ze zelf dan maar weten. Of misschien gaat het wel gebruikt worden onder een andere naam, de werkzame stof is immers delta-9-tetrahydrocannabinol.
FRET: de beste uitvinding sinds het gesneden brood.

Berichten: 43

Re: Cannabis als medicijn!

Stond vandaag in de krant dat canabis getest was en toch schadelijk bevonden. Vernauwde bloedvaten was één onderdeel, wat de andere was weet ik niet meer...

Re: Cannabis als medicijn!

Waar stond dat dan? Ik zou er graag meer over willen lezen! Is het niet zo dat de bloedvaten vernauwen door de tabak waar cannabis vaak mee gerookt wordt? Weet iemand wat er schadelijk kan zijn aan paracetamol gebruik?(dus niet aspirinen!)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Cannabis als medicijn!

Waar stond dat dan? Ik zou er graag meer over willen lezen! Is het niet zo dat de bloedvaten vernauwen door de tabak waar cannabis vaak mee gerookt wordt? Weet iemand wat er schadelijk kan zijn aan paracetamol gebruik?(dus niet aspirinen!)
Een overdosis paracetamol veroorzaakt ernstige, blijvende leverbeschadiging. Dat schijnt vooral bij kinderen nogal eens te gebeuren vanwege de paracetamoldrankjes die door ouders verkeerd worden gedoseerd. Iemand die een beschadigde lever heeft kan beter geen paracetamol gebruiken. Ook langdurig, regelmatig gebruik van paracetamol kan uiteindelijk lever- en nier beschadiging veroorzaken en veranderingen in het bloed.

Berichten: 28

Re: Cannabis als medicijn!

Er stond ook een stukje over de cannabis in Metro (je moet toch iets doen in de trein). Daar werd ook weer in genoemd dat cannabis het vernauwen van de vaten tot gevolg heeft.

Volgens mij heeft het ook met de tabak te maken, maar houdt de contractie aanzienlijk langer stand door de cannabis.
FRET: de beste uitvinding sinds het gesneden brood.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Cannabis als medicijn!

Laat ze gewoon het normale tracé aflopen: onderzoeken of het werkt, hoe het werkt, wat de bijwerkingen zijn en dan de afweging maken of het gebruikt kan worden in een farmacotherapie.

Berichten: 31

Re: Cannabis als medicijn!

mmm, kan paracetamol echt zo schadelijk zijn? Mijn ouders hebben me altijd verteld dat paracetamol absoluut geen kwaad kan, ze zeiden altijd dat asperinen slecht waren maar paracetamol niet :shock: Heeft iemand daar misschien een bron over?

Voortaan maar aan de cannabis bij hoofdpijn in plaats van een paracetamolletje:P

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Cannabis als medicijn!

Lees om te beginnen de bijsluiter van paracetamol maar eens!

Een eenmalige te hoge dosering kan al letale leverbeschadiging opleveren. Als je er gevoelig voor bent is één doosje in één keer (20 x 500 mg) al genoeg, maar twee a drie doosjes werkt voor iedereen.

Bij alle medicijnen geldt natuurlijk dat teveel niet goed is!

Zie bijvoorbeeld hier:

http://www.geneesmiddelenrepertorium.nl/ne...arac_14198.html

Hier wordt bij chronisch alcoholisme al gesproken van een maximale dosis van 4 tabletten per dag!

Re: Cannabis als medicijn!

Lekker is dat :shock: Ik nam altijd 4 tabletten tegelijk als ik hoofdpijn had...

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Cannabis als medicijn!

Cannabis moet inderdaad worden erkent als pijnstiller. Ik ben echter van mening dat een pijnstiller niet echt een medicijn is. het pakt de pijn van een ongeval of iets dergelijks aan maar niet de oorzaak hiervan.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 31

Re: Cannabis als medicijn!

haha, ja daar zit wel wat in. maar wat betekent het woord medicijn dan? aan welke eisen moet een medicijn voldoen om ook werkelijk een medicijn te zijn?

Berichten: 48

Re: Cannabis als medicijn!

tenslotte is het engels woord voor medicijn 'drugs' dat zegt het allemaal en trouwens, m'n leraar mechanica z'n vrouw had ook cannabis nodig als pijnstiller op voorschrift van de dokter maar daarbij werd het spul op een verdamper gelegd waardoor je geen teer en andere brol binnenkrijgt.

ik vind eigenlijk ook dat het erkent moet worden, mensen moeten dit gewoon leren aanvaarden zoals elk ander medicijn, cannabis is gewoon zo'n taboe geworden omdat je geen mensen tegenkomt die zeggen 'ik zit aan de paracetamol' of 'ik ben verslaafd aan hoestsiroop'
There are 10 types of people in this world, those who understand binary and those who don't

Berichten: 656

Re: Cannabis als medicijn!

Niet mee eens met stelling:

Zoals ik goed medicijn moeten de bestandsdelen die de medicinale werking hebben eruit gehaald worden en daar het medicijn van gemaakt worden.

Als ik last van mijn hart zou hebben ga ik toch ook geen vingerhoedskruid opeten?

Berichten: 31

Re: Cannabis als medicijn!

OneStepForward schreef:Niet mee eens met stelling:

Zoals ik goed medicijn moeten de bestandsdelen die de medicinale werking hebben eruit gehaald worden en daar het medicijn van gemaakt worden.

Als ik last van mijn hart zou hebben ga ik toch ook geen vingerhoedskruid opeten?
Dat wordt wel erg duur lijkt mij? Overigens heeft de medicinale wiet die wordt voorgeschreven vaak grotendeels een pijnstillend effect... Echt knetter worden zoals je van wiet uit de shop wordt zit er niet in. (Tenzij je hier om vraagt natuurlijk, er zijn verschillende sorten medicinale wiet verkrijgbaar)

Reageer