Project anti-bladluis

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 97

Project anti-bladluis

op school doen we een project waarbij we moeten onderzoeken wat er allemaal in gif tegen bladluizen zit.

we hebben gevonden dat de werkzame stoffen : pyrenthinen 0,12% en piperonyl-boxide 0,6% zijn maar dat zit er maar erg weinig in. heeft iemand een idee wat er verder nog in zit? en waarom staat dat niet op de verpakking?

alvast bedankt

groetjes roosje

Berichten: 42

Re: Project anti-bladluis

water en een zeepachtig produkt om de oppervlakte spanning van het produkt te verminderen zodat de beestjes optimaal kunnen genieten van de hun aangeboden werkzame stoffen. Het niet vermelden is vermoedelijk het gevolg dat zij op zichzelf niet zo giftig zijn voor de bladluis.

Groeten

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Project anti-bladluis

Het niet vermelden is vermoedelijk het gevolg dat zij op zichzelf niet zo giftig zijn voor de bladluis.
Of voor de mens.
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Project anti-bladluis

pyrethrinen 0,12% en piperonyl-butoxide 0,6%
even de spelfouten verbeterd. Je hebt hier een natuurlijk bestrijdingsmiddel op basis van een extract van Pyrethrum, een bloem, een soort van margrietachtige uit Afrika.

Afbeelding

De percentages werkzame stof zijn inderdaad niet hoog, dat heeft twee redenen:

1- vooral die pyrethrinen zijn al bij zeer lage concentraties werkzaam.

2- je hebt hoogstwaarschijnlijk een flesje te pakken dat bestemd is voor de niet-professional (zo te koop bij het tuincentrum). Die bevatten veelal fors lagere percentages werkzame stoffen dan de professionele formuleringen, omdat

1- er meestal maar een litertje of zo spuitoplossing per keer klaargemaakt wordt en het risico op overdoseringen als gevolg van meetfouten zo wordt verkleind

2- in lagere concentraties het spul in het algemeen wat minder gevaarlijk is.

Op deze safety sheet vind je de overige ingrediënten. NB, het gaat hier om het professionele product, met veel hogere gehalten werkzame stoffen. De overige stoffen (vrnl olie) zullen in het amateurprodukt hoogstwaarschijnlijk dezelfde zijn, al kan dat van land tot land enigszins verschillen ivm toelatingseisen. http://www.agropharm.co.uk/documents/msds/193.pdf

NB: water zit er in elk geval NIET in. Als je heirvan een spuitoplossing met water klaarmaakt moet je die ook zo snel mogelijk verspuiten. Na enkele uren in contact met water is de spuitoplossing zo goed als onwerkzaam geworden. Dit maakt dit product ook relatief veilig voor de amateurmarkt: de nawerking is verwaarloosbaar, de actieve stoffen worden zeer snel afgebroken in contact met water. Veiligheidstermijn voor consumptie van ermee bespoten produkten bij mijn weten in Nederland 1 dag.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 97

Re: Project anti-bladluis

ik heb nog een vraagje, ik weet van Piperonylbutoxide dat het de afbraak van pyrethrine tegen gaat.

weet iemand nog wat meer over deze stof (bijv de chemische formule)?

bijvoorbaad hartelijk dank

groetjes roosje

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Project anti-bladluis

ik weet van Piperonylbutoxide dat het de afbraak van pyrethrine tegen gaat
Zonder dit tegen te willen spreken (ik weet dat niet) zou ik toch graag weten waar je dat vandaan hebt (want ik twijfel eraan). Piperonylbutoxide is zelf een insecticide, bijvoorbeeld ook veel gebruikt in vlooienbanden voor hond of kat. In langs chemische weg bereide pyrethrinen (bijv. Decis) en afgeleiden wordt geen piperonylbutoxide toegevoegd.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 97

Re: Project anti-bladluis

dat het erin zit heb ik van de verpakking.

diverse sites zeggen dat het zelf geen insectecide is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Project anti-bladluis

Je hebt in zekere zin gelijk zie ik:

WIKI:
Piperonyl butoxide (PBO) is a pesticide synergist. It does not, by itself have pesticidal properties. However, when added to insecticide mixtures, typically pyrethrin, pyrethroid, and carbamate insecticides, their potency is increased considerably.

Piperonyl butoxide is a potent cytochrome P450 inhibitor. This family of enzymes act as the principal detoxification pathway for many pesticides. Inhibiting the detoxification pathway allows higher unmetabolised systemic concentrations of the active insecticide to remain within the target animal for a longer period.

Piperonyl butoxide is moderately stable, and is a semisynthetic derivative of safrole.

It is debatable whether the substance is oncogenic, mutagenic, or teratogenic in humans. Its acute oral and dermal toxicity in mammals is low, however it is toxic to fish and potentiates rotenone.
Waarmee dus bedoeld wordt dat PBO de enzymen remt waarmee het insect de pyrethrinen zou kunnen afbreken. Het is dus niet een soort bewaarmiddel voor in de fles.

Nou moet ik toch eens gaan nazoeken waar ik dan vandaan heb dat die PBO in vlooienbanden voor hond of kat zit. Mogelijk ben ik met iets anders in de war.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer