Kwh-meting woonhuis

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Kwh-meting woonhuis

Ik heb een leuk probleem.

Een kennis (gezin met 4 personen) heeft volgens de kWh-meter een jaar verbruik van 6900 kWh, dit is veel hoger dan het gemiddelde in Nederland.

Een gemiddeld gezin met 4 personen heeft een verbruik van ongeveer 4000 kWh.

Na een eigen meting (per afgaande groep) incl. jaarberekening van de installatie is gebleken dat in diezelfde periode ongeveer 4200 kWh verbruikt is. Dit is dus ongeveer een factor wortel 3 minder dan wat gemeten wordt met de kWh-meter.

Nu is bekend dat het verschill tussen de "normale" spanning van 230 volt en krachtstroom, wortel 3 is.

Hoe is dit te beargumenteren en/of zijn er elders dit soort afwijkingen ook opgetreden ?

Is het verder mogelijk door een verkeerde aansluiting (3-fase meting op een 1-fase netwerk) dat een factor wortel 3 te hoog gemeten wordt ?

Kan een fout aangesloten kWh-meter (3-fase of 1-fase) leiden tot deze verhoogde stand ?

Bedankt

John

xxxxxxxx

edit mod(Lala): emailadressen in berichten zijn niet toegestaan, ivm spam-aanvallen en dergelijk. Gelieve de regels (3e vakje linksboven) eens rustig door te lezen voor u post. Bij voorbaat dank.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kwh-meting woonhuis

Het verbruik vergelijken met het gemiddelde van het land heeft weinig zin. Er zitten vrij grote verschillen in verbruik die je niet zo maar kunt verklaren uit de grootte van het huis of de gezinssamenstelling. Sommige gezinnen zijn heel zuinig, andere zijn zeer verspillend.

Ook een "eigen meting" gecombineerd met een jaarberekening zegt me niks als je niet precies uitlegt wat je hebt gemeten en berekend.

Het fout aansluiten van de meter leidt altijd tot een lagere aanwijzing. Ik kan geen fouten bedenken die een hogere aanwijzing veroorzaken.

Bij een eenfase meter zou het kunnen als de spanningsaansluiting niet tussen fase en nul zit, maar tussen twee fasen. Maar als dat zo is dan is binnen de kortste keren de meter in de gloria en enkele apparaten in huis zullen dan ook roetsporen vertonen.

Wat je eens kunt proberen is de hoofdschakelaar uit zetten, zodat er echt geen verbruik meer is. Maar wel de meter op spanning laten. Wat doet hij dan? loopt hij dan door?

Wat is het fabrikaat en type van de meter?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Kwh-meting woonhuis

Lijkt me sowieso handig om eens contact op te nemen met de energieleverancier/netwerkbeheerder. Vraag eens wat er bij jullie geregistreerd staat (krachtstroom/gewone stroom), wat voor metingen zij zelf hebben, etc.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kwh-meting woonhuis

Al dat soort dingen hoef je niet na te vragen. De meting van het elektriciteitsbedrijf is dezelfde als de meter die bij jou in de kast hangt. De gegevens die op de meter staan zijn voor mij genoeg. Dan zoek ik de rest wel bij elkaar. (ik weet de weg, want ik werk al 30 jaar op de meterafdeling van een elektriciteitsbedrijf)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kwh-meting woonhuis

Jupito,

graag hier reageren en niet via een PB.

Ik vind het uitermate onhandig als de discussie via twee sporen verloopt.

Berichten: 4

Re: Kwh-meting woonhuis

Hallo,

Ik zal even kort uitleggen hoe e.e.a. is gegaan.

De installatie bestaat uit 6 eindgroepen (allen 230 volt). In een periode van 7 maanden is per week per groep een extra kWh meting geplaatst.

Elke week is de kWh meting verplaatst van bv. groep 1 naar groep 2 etc, etc.

Als je dit dus gaat berekenen dan kom je uit op een verbruik per week per eindgroep.

Alle 6 eindgroepen zijn zo doorgemeten.

Als ik dit dan ga doorrekenenen op jaarbasis kom ik uit op een gebruik tussen 4000 en 4500 KWh per jaar.

De meting van de leverancier (is een 3-fasige meting) geeft dan een verbruik aan van 6900 kWh.

Het verschil lijkt mij behoorlijk groot om te verklaren als afrondingsfouten, uurfouten etc.

Wat raad u aan om er achter te komen wat nu het probleem is.

Als alle eindgroepen 230 Volt hebben met bijbehorende stroom (ook al is dit verdeelt over de drie fasen) dan is het m.i. mogelijk dat i.p.v. 230 V, 380 V gemeten wordt. Ik dit laatste geval is ook meteen de factor wortel 3 verklaart !

Het gezin is vergelijkbaar met mijn gezin, ook qua gebruik van wasmachine, keukenapparatuur en verblijf in de woning, terwijl mijn verbruik op jaarbasis 4400 kWh is (dit laatste wordt ook bevestigd door de externe kWh-meter)

IN ieder geval bedankt voor het meedenken.

JOhn

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kwh-meting woonhuis

De groepen stuk voor stuk meten, en dan steeds 1 week per groep, geeft altijd de mogelijkheid van afwijkingen.

Zeker als dat maar over 7 maanden is gedaan. Het hangt er maar net vanaf welke maanden dat zijn. Een huishouden verbruikt in de winterperiode significant meer elektriciteit dan in de zomer.

Dat de 3-fasenmeter met 380 volt meet lijkt mijn ook praktisch uitgesloten. Een 3-fasenmeter is technisch niks anders dan drie 1-fase meters die samen op 1 telwerk werken. Elke deelmeter is aangesloten tussen een fase en de nul. En zoals ik al eerder zei, als een spanningsingang op 380 staat dan kan dat nooit lang goed gaan.

Als je serieus denkt dat de meter teveel aanwijst dan kun je bij het elektriciteitsbedrijf een z.g. ijking op kosten van ongelijk aanvragen. De meter wordt dan gecontroleerd, aan huis of in een laboratorium. Maar je moet er dan wel rekening mee houden dat het geld gaat kosten als je ongelijk blijkt te hebben. Kosten kunnen al gauw 200 euro of meer bedragen. Hangt een beetje af van het tarief wat het betreffende bedrijf daarvoor stelt.

Overigens, wat bedoel je met een "externe" kWh meter?

Berichten: 4

Re: Kwh-meting woonhuis

Met extern bedoel ik een kWh-meter welke geen deel uitmaakt van de reguliere installatie.

Met andere woorden, een kWh-meter die ik gekocht heb om het gebruik te meten bv. van een lichtgroep of deel van een installatie.

Berichten: 4

Re: Kwh-meting woonhuis

Opmerkelijk, ik kreeg van een kennis onderstaande te horen, wat moet ik hier van denken !!!!

De betreffende installatie van waar ik het over had ligt ook in een "sociale" buurt (voor de duidelijkheid, de persoon had en heeft trouwens zelf geen kwekerij).

>Zeer grote inductive belastingen op het lichtnet kunnen soms vreemde dingen laten gebeuren met een KWH meter. >Huishoudens klagen over een plotseling hoog verbruik terwijl dat niet het geval is. Meestal zit er dan een illegale kwekerij >in de buurt op dezelfde kabel zonder dat van de bewuste meter stroom wordt afgetapt.

>Dit schijnt te onstaat blind vermogen in relatie tot het werkelijk vermogen.


Moet ik dit geloven of moet ik dit gaan onderzoeken, en hoe kan ik dat onderzoeken.

kWh-mysterie

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kwh-meting woonhuis

Nou, dat hoef je niet te onderzoeken. Het is een indianenverhaal.

De verlichting van een hennepkwekerij trekt inderdaad veel blindstroom, maar die loopt alleen maar door zijn eigen meter (als er al een meter tussen zit).

Bovendien meet een kWh-meter alleen het werkvermogen. Het blindvermogen heeft geen invloed op het meetresultaat.

Reageer