Europese unie

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 20

Europese unie

Word de europese unie ooit een land? Want meeste landen in de unie hebben dezelfde munteenheid, Economie's unie zou dat kunnen gebeuren?

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Europese unie

Op dit moment is europa amper meer dan een confederatie van soevereine staten. Zolang er geen gemeenschappelijke taal, cultuur en identiteit is zal het voorlopig wel niet veel meer worden dan dit.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 4.546

Re: Europese unie

We zijn toch allemaal mensen, is dat niet goed genoeg?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Europese unie

We zijn toch allemaal mensen, is dat niet goed genoeg?
Dat is blijkbaar te veel aangezien dit zou leiden tot een wereldregering en daar zijn we nog helemaal niet aan toe...
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 954

Re: Europese unie

Het is inderdaad een interessante vraag. In mijn eigen onderzoek ben ik daar ook mee bezig. Daar gaat het voornamelijk om de vraag of een Europese Verzorgingsstaat tot de mogelijkheden zou behoren. Oftewel, of het denkbaar is dat risicospreiding plaatsvindt op Europees niveau. Er zijn verschillende redenen waarom dat moeilijk is. Zoals genoemd ontbreken een gezamenlijke cultuur en taal. Dat zou de zaak een stuk eenvoudiger maken. Daarnaast vereist een dergelijke verzorgingsstaat een bepaalde mate van solidariteit en onderling vertrouwen tussen de inwoners van Europa. En, ten slotte, verschillen de systemen dusdanig van elkaar dat je je zou moeten afvragen of het wel te integreren is.

Bij deze discussie is het werk van Alberto Alesina & Enrico Spolaore ook van belang. In hun boek The Size of Nations stellen zij dat globalisering plaatsvindt, maar tegelijkertijd niet alleen integratie op globaal niveau is, maar dat het ook opmerkelijk is dat in de loop der tijd steeds meer landen zijn ontstaan. Er vindt dus ook een proces van desintegratie plaats.

Berichten: 1.286

Re: Europese unie

Word de europese unie ooit een land? Want meeste landen in de unie hebben dezelfde munteenheid, Economie's unie zou dat kunnen gebeuren?
De Europese Unie kan nimmer een land worden omdat het bestaat uit vele verschillende landen, culturen.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Europese unie

Moraliteit en cultuur volgen op de economische realiteit. [het lijkt er op dat ik mijn eerste eigen isme heb :( ]

Door de open grensen en open markt (zowel wetgeving als door de euro) zullen de verschillen (vooral rond de grenzen) steeds minder duidelijk worden; Over tijd vervagen de grenzen. Het enige dat ontbreekt is een gemeenschappelijke taal en het zou niet voor het eerst zijn dat de taal van de handel ook de taal van het volk wordt.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 20

Re: Europese unie

Europese unie (wiki) zit wel in de richting naar een federatie of confederatie.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Europese unie

Het grote verschil tussen een federatie en een confederatie is wie het laatste woord heeft: In een federatie bepaald het centrale federatie bestuur welke taken door de federatie worden gedaan en welke taken door de deel-staten. In een confederatie bepaald de besturen van de staten welke taken ze zelf wil houden en welke taken worden uitbesteed, dan wel samen wordt gedaan. In de praktijk gaan de meeste confederaties vrijwel naadloos over in federaties en is dit verschil meestal minder scherp te merken dan je zou zeggen.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 118

Re: Europese unie

Word de europese unie ooit een land? Want meeste landen in de unie hebben dezelfde munteenheid, Economie's unie zou dat kunnen gebeuren?


Ik vermoed van niet; de EU is gericht op samenwerking, niet op integratie. Misschien dat de verschillen tussen de lidstaten ooit nog eens zo klein worden dat een federatie een logische stap is. Voorlopig zie ik de EU stap voor stap meer samenwerken zoals we dat met de euro hebben meegemaakt. Hopelijk snel een soortgelijk vervolg kwa defensie, justitie en onderwijs. Andere terreinen als economie en cultuur lijken me op dit moment te ver uit elkaar te liggen.
Ainulindalë

Gebruikersavatar
Berichten: 41

Re: Europese unie

Ik vind het juist mooi dat er binnen Europa grote verschillen zijn in cultuur en dat moet ook zeker zo blijven. Wat dat betreft zit ik helemaal niet te wachten op één Europa! Ik ben de laatste die zegt dat vroeger alles beter was maar zeg nou zelf, de euro maakt het wel makkelijker maar niet leuker (net als de belastingdienst pi.gif ). Lekker op vakantie, geld wisselen en dan maar zoeken naar de juiste munten… Hopen dat je bij de douane mag doorrijden en dat je niet je volgepropte kofferbak hoeft open te maken. Echt het gevoel hebben dat je compleet ergens anders bent en dat al een paar honderd kilometer van huis.

Vinden jullie het dan niet jammer dat alles steeds internationaler wordt en alles op elkaar gaat lijken? Als ik hier in Zürich door de stad loop zie ik voor 50% dezelfde winkels als in Amsterdam, Berlijn of Parijs. Steeds meer grote internationale ketens. Dit is in de kleinere steden natuurlijk minder maar alles gaat steeds meer op elkaar lijken. Als we ook nog naar één taal zouden gaan zou dat toch zonde zijn? De verschillende landen moeten juist hun eigen regels, wetten en rariteiten houden!

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Europese unie

Tsja, ellek voordeel hep ze nadeel. :D

Voor marktwerking, vrijheid, reizen, gelijke rechten, etc. is het beter om 1 centraal bestuur te hebben, maar voor de persoonlijke zaken zoals jij ze beschrijft hebben de culturele verschillen/problemen ook weer hun charme. Maar och, er is toch ook een wezenlijk verschil in cultuur tussen de randstad en Zeeuwsch-Vlaanderen. Blijkbaar blijft dat toch wel bestaan.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 314

Re: Europese unie

Vinden jullie het dan niet jammer dat alles steeds internationaler wordt en alles op elkaar gaat lijken? Als ik hier in Zürich door de stad loop zie ik voor 50% dezelfde winkels als in Amsterdam, Berlijn of Parijs. Steeds meer grote internationale ketens. Dit is in de kleinere steden natuurlijk minder maar alles gaat steeds meer op elkaar lijken. Als we ook nog naar één taal zouden gaan zou dat toch zonde zijn? De verschillende landen moeten juist hun eigen regels, wetten en rariteiten houden!
Uiteindelijk blijven er toch nog genoeg verschillen tussen Zwitserland en België, vind ik. Läckerli, biber (geen idee hoe je het schrijft, maar het klinkt zo :D ), rivella, ... heb ik hier nog niet in de winkels zien liggen. In Zwitserland hebben ze geen doopsuiker, peperkoek, ... Het is helemaal niet slecht dat alles wat internationaler wordt, ik geloof niet dat dit een gevaar is voor de eigenheid van een land. Dat de EU samenwerkt op economisch vlak, vind ik wel een goede zaak. Europa als land zie ik echter nog niet gauw gebeuren (daar ben ik ook geen voorstander van).

Gebruikersavatar
Berichten: 41

Re: Europese unie

Uiteindelijk blijven er toch nog genoeg verschillen tussen Zwitserland en België, vind ik. Läckerli, biber (geen idee hoe je het schrijft, maar het klinkt zo :D ), rivella, ... heb ik hier nog niet in de winkels zien liggen. In Zwitserland hebben ze geen doopsuiker, peperkoek, ... Het is helemaal niet slecht dat alles wat internationaler wordt, ik geloof niet dat dit een gevaar is voor de eigenheid van een land. Dat de EU samenwerkt op economisch vlak, vind ik wel een goede zaak. Europa als land zie ik echter nog niet gauw gebeuren (daar ben ik ook geen voorstander van).
Verschillen zullen er altijd blijven maar wat noem jij genoeg verschillen? Hier hebben ze geen McKroket 8-) maar dat is het grootste minpunt... Waarschijnlijk is het voor de economie gunstig om alles open te gooien hoewel ze dat hier nog steeds niet helemaal doen.

Als klein land met weinig inwoners ga je sneller op in het grote geheel dan bv Frankrijk of GB. Met het drugsbeleid, euthenasie en abortus is NL het buitenbeentje van Europa. Moet dat worden aangepast aan de standaard van de meerderheid? Ik kan hier niet wassen op zondag, soms lastig maar een kwestie van de lokale normen en waarden respecteren. En op de Duitse Autobahn flink het gas er op! Omdat dat thuis niet kan is het juist extra leuk...

Ik zie alleen maar economische voordelen en economische groei lijkt tegenwoordig heilig te zijn!

Berichten: 3.165

Re: Europese unie

rivella, ... heb ik hier nog niet in de winkels zien liggen.
Tip: de volgende keer wanneer je in Nederland bent, breng dan eens een bezoekje aan de supermarkt :D

Het is in Nederland een redelijk populaire drank. Koop dan ook meteen wat broodbeleg. Bij de AH hebben ze ook nog lekker vegetarisch beleg wat ik in Vlaanderen nog niet heb kunnen vinden.

Er zijn nog steeds enorm veel verschillen tussen de Europese landen, alleen al tussen bijvoorbeeld Vlaanderen en Nederland.

Wel worden ze hoe langer hoe kleiner.

Ik zie geen reden om je daarover zorgen te maken, ik ga er van uit dat er niets zal gebeuren wat het volk zelf niet wil aangezien de betreffende landen allen redelijk democratisch zijn.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Reageer