Firefox vs Opera

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Firefox vs Opera

Elders op dit forum kwam ik iets over Firefox tegen ( "Firefox en dit forum" http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...?showtopic=4261 ). Nu gebruik ikzelf al jaren Opera.

Nu geloof ik dat ik redelijk pas in het "profiel" van de bezoekers van deze site. Ik ben benieuwd wat jullie vinden van Opera en Firefox, en dan met name de verschillen tussen beide.

Voor de geinteresseerden even wat links:

Opera: http://www.opera.com/

Firefox: http://www.mozilla.org/products/firefox/
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Firefox vs Opera

Firefox en Opera zijn browsers zoals ze moeten zijn. Tevens volgens ze de W3C standaard voor webpagina's en dat maakt het ontwerpen van websites (wat ik regelmatig doe) ik stuk makkelijker. Dan blijft natuurlijk nog wel IE over die het niet zo nauw neemt met deze standaarden en er dus een puinzooi van maakt.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Firefox vs Opera

Dan blijft natuurlijk nog wel IE over die het niet zo nauw neemt met deze standaarden en er dus een puinzooi van maakt.
Precies. Daarom gebruik ik nu dus al jaren Opera. Jaren geleden paste het op een floppy van 1.4 MB, inmiddels is de volwaardige browser uitgegroeid naar 3.5 MB. Wel even iets andere koek dan IE....

Maar goed, ik vraag me nu af of er redenen zijn om van Opera over te stappen naar FireFox. De eerste reden weet ik al: FireFox is open source. Maar verder...
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Firefox vs Opera

Ik weet niet of Opera ook extensions kent. Firefox in ieder geval wel. Dit is ideaal voor extra opties (bijvoorbeeld het onderdrukken van het openen van links in een nieuw window). Verder werkt Thunderbird (email) goed samen met Firefox.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Firefox vs Opera

Firefox is bekender dan Opera op het moment. Dat lijkt in eerste instantie oninteressant, maar als fabrikanten/bedrijven/banken etc. weten waarmee veel mensen hun site bezoeken, dan passen ze die aan en maken ze hem bijv. "Opera-proof".

Firefox is idd nét iets verder in ontwikkeling en compatibiliteit dan Opera, hoewel deze laatste langer met zijn eigen naam meedraait. Firefox is in feite niets meer dan een dochtertje van Mozilla. Hoe dan ook, het feit is dat IE in populariteit afneemt en dat komt door de kwaliteit van de concurenten. Firefox is niet voor niets open source zodat je twee belangrijke voordelen haalt:

1) mensen willen heus geen kwade programma's schrijven voor iets dat gratis is (vergelijk het idee met linux)

2) juist omdat het open source is, is het interessant voor al die developers die graag hun eigen programma hebben en dat dus helemaal tweaken naar hun eigen wensen. Op die manier ben je er in feite verzekerd van dat om de zoveel tijd een vernieuwde versie uitkomt die toch weer nét iets beter is en soepeler werkt.

Oh ja, ook belangrijk: het -voorheen java hofleverancier van Micros(ch)oft- bedrijf Sun ligt overhoop met Microsoft waardoor deze twee niet meer lekker met elkaar samenwerken. Veel mensen ondervinden nu al problemen met IE en een java applet, waardoor ook Firefox met vlag en wimpel alweer een pluspunt heeft gescoord!
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Firefox vs Opera

Ik vind ook wel dat veel mensen zeer negatief doen over microsoft laatste tijd, iedereen zit zo te zeiken over windows dat het veel vastloopt, instabiel is, weet ik veel, en dan gaan ze verwijzen naar linux, linux is helemaal niet zo uitgebreid als windows, veel minder compatibel enzovooort. Is het dan niet een beetje logisch dat hij soms vaker vastloopt ? :shock:

Over firefox vs Internet Explorer ben ik het eens, firefox doet het nu stukken beter door het onderdrukken van popups en dergelijk ...

Maar dit verandert ook, stel nu dat 80% van de gebruikers firefox zou gebruiken dan gaan mensen die in malware doen ook overstappen naar firefox en daar zo van die irritante dingetjes voor maken ....

Het is maar hoe je het bekijkt :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Firefox vs Opera

Cycloon schreef:Ik vind ook wel dat veel mensen zeer negatief doen over microsoft laatste tijd, iedereen zit zo te zeiken over windows dat het veel vastloopt, instabiel is, weet ik veel, en dan gaan ze verwijzen naar linux, linux is helemaal niet zo uitgebreid als windows, veel minder compatibel enzovooort. Is het dan niet een beetje logisch dat hij soms vaker vastloopt ?   :shock:

Over firefox vs Internet Explorer ben ik het eens, firefox doet het nu stukken beter door het onderdrukken van popups en dergelijk ...

Maar dit verandert ook, stel nu dat 80% van de gebruikers firefox zou gebruiken dan gaan mensen die in malware doen ook overstappen naar firefox en daar zo van die irritante dingetjes voor maken  ....

Het is maar hoe je het bekijkt  :wink:
Ben ik het niet mee eens. Als je mijn post goed las, kon je weten dat malware in meer dan 95% van de gevallen als protest is tegen miscrosoft.

En Linux minder compatibel? Dan zou ik zeggen, installeer een Linux. Je zult zien dat het meevalt.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Firefox vs Opera

Euhmzz, malware word helemaal niet gemaakt om microsoft te boycotten :shock:

Onder malware zitten ook virussen en deze worden meestal gemaakt om mensen hun privacy te schaden of om geheime gegevens zoals codes, creditcard nummers enzovoort te achterhalen ... ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Firefox vs Opera

malware staat voor malicious software en daar vallen virussen dus ook onder. Virussen en trojan horses maken bij IE een betere kans, omdat deze gebruikt maakt van ActiveX componenten. Aangezien ActiveX is geschreven voor lokaal gebruik is deze zo lek als een mandje.

Zoals elk besturingssysteem kent ook Linux zijn voor en nadelen. De nadelen zitten hem in het ondersteunen van hardware (meestal moeten deze ook nog eens handmatig worden ingesteld), maar qua softwaregebied en veiligheid overtreft het windows.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Firefox vs Opera

Ik wil een eenvoudig, snel systeem

beide goed dus

maar ik vind FF simpeler (niet teveel knoppekes)

(met genoeg functies:extensions)
???

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Firefox vs Opera

Cycloon schreef:Euhmzz, malware word helemaal niet gemaakt om microsoft te boycotten   :shock:

Onder malware zitten ook virussen en deze worden meestal gemaakt om mensen hun privacy te schaden of om geheime gegevens zoals codes, creditcard nummers enzovoort te achterhalen ...   ;)
Niet waar! Meer dan 95% van de malware wordt geproduceerd om Microsoft te dwarsbomen en daarbij horen ook de studentjes die meedoen met een bestaande malcode na te typen en iets te veranderen/verbeteren. Uiteraard, tel je deze laatste categorie niet mee (dat is denk ik waar jij aan denkt), dan kom je veel langer uit. Het is maar net hoe je je definitie omschrijft. Hoe dan ook, die virussen om gegevens te achterhalen, noemt men spyware en dat is een lichte vorm van virusgeweld, noem het meer een pesten. Waarom? Omdat het uiteraard vervelend is, om het zacht uit te drukken, dat mensen jouw persoonlijke gegevens in handen kunnen krijgen, maar het veroorzaakt ook vaak storingen in je register, waardoor het systeem langzamer loopt en minder stabiel wordt. Erg is het allemaal niet en er zijn ook tegen het overgrote deel van die spyware goede remedies (Ad-aware van Lavasoft o.a.). Vandaar dat ik het vooral pesten noem.
Zoals elk besturingssysteem kent ook Linux zijn voor en nadelen. De nadelen zitten hem in het ondersteunen van hardware (meestal moeten deze ook nog eens handmatig worden ingesteld), maar qua softwaregebied en veiligheid overtreft het windows.
Nou goed, Linux heeft zeker zijn nadelen, maar niet zozeer in de richting die jij beschrijft. Hardware ondersteunen gaat voor bijna 100% goed bij Linux (wel steeds de nieuwste versie bijhouden!). Je zou, indien te lastig besturingssysteem, ook een middenweg kunnen vinden in Lindows. De naam zegt al genoeg wat het voorstelt. Dat haalt het grootste nadeel weg van Linux: de grotere complexiteit waarin veel nieuwe gebruikers als het ware 'verdwalen'. Maar wil je echt doorzetten met Linux en ondervindt toch een hardwareprobleem waarmee je in windows geen problemen had? Dan laat je die toch draaien (geldt ook voor softwar trouwens!) onder een emulator van windows in Linux.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Firefox vs Opera

Lindows screenshots:

Screenshot 1

Screenshot 2
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Firefox vs Opera

Persoonlijk zweer ik bij Opera, maar Firefox is ook niet slecht. Beetje wat je gewend bent. Voordeel van Firefox is die extensions, maar aan de andere kant zitten de features die ik als extension zou installen al standaard in Opera. Zoals skins, mouse gestures (oei wat werkt dat prettig!), popup blocks, enz.

Zowel Opera als FF vind ik in ieder geval VEEL beter dan Internet Explorer. Terwijl ik daar toch lang met tevredenheid mee heb gesurft. Ik ben beslist geen "Microsoft basher", maar ik vind Opera sneller, stabieler, prettiger in gebruik (vooral door die mouse gestures en popup blocker), handiger in te delen, mooier (voor zover dat een factor van belang is :shock: ), zoom functie is véél handiger en logischer (zoomt je hele page in&out in plaats van alleen de tekst zoals IE doet, waardoor de hele opmaak aan pulp gaat), betere download manager. En nog veel meer kleine dingetjes die ik pas merk als ik weer met IE moet surfen.

Allemaal geen moeilijke dingen waar je een hoop voor moet instellen, maar wat gewoon WERKT en klaar.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Firefox vs Opera

Rogier schreef:Persoonlijk zweer ik bij Opera, maar Firefox is ook niet slecht. Beetje wat je gewend bent. Voordeel van Firefox is die extensions, maar aan de andere kant zitten de features die ik als extension zou installen al standaard in Opera. Zoals skins, mouse gestures (oei wat werkt dat prettig!), popup blocks, enz.

Zowel Opera als FF vind ik in ieder geval VEEL beter dan Internet Explorer. Terwijl ik daar toch lang met tevredenheid mee heb gesurft. Ik ben beslist geen "Microsoft basher", maar ik vind Opera sneller, stabieler, prettiger in gebruik (vooral door die mouse gestures en popup blocker), handiger in te delen, mooier (voor zover dat een factor van belang is :shock: ), zoom functie is véél handiger en logischer (zoomt je hele page in&out in plaats van alleen de tekst zoals IE doet, waardoor de hele opmaak aan pulp gaat), betere download manager. En nog veel meer kleine dingetjes die ik pas merk als ik weer met IE moet surfen.

Allemaal geen moeilijke dingen waar je een hoop voor moet instellen, maar wat gewoon WERKT en klaar.
Exactement!
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Firefox vs Opera

voor de firefoxgebruikers onder ons wil ik nog even deze pagina aanraden, waar wat tips op staan om firefox (nog!) sneller te laten werken:

http://members.home.nl/wout.grotenhuis/FireFox.html

Hierop staat een aantal (handmatige) aanpassing beschreven.

Mocht je niet houden van handmatig, dan kan je ongeveer hetzelfde resultaat bereiken met de utility FireTune: http://www.totalidea.com/freestuff4.htm
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Reageer