Hoe gevaarlijk zijn moedervlekken?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 11

Hoe gevaarlijk zijn moedervlekken?

Hoe en waarom zijn moedervlekken gevaarlijk en waarom is het gevaarlijk ze open te krabben?

Berichten: 4.546

Re: Hoe gevaarlijk zijn moedervlekken?

Moedervlekken kunnen kwaadaardig zijn, en dat kan weer een vorm van kanker zijn of een andere ziekte. Of het gevaarlijk ze open te krabben...daar heb ik geen idee van. Het zijn toch gewoon huidcellen met meer pigment? Het is geen wrat ofzo.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 70

Re: Hoe gevaarlijk zijn moedervlekken?

Geen idee of het klopt, maar wat mij logisch lijkt:

een kwaadaardige tumor is een tumor die uitzaait, en dus verbindingen heeft met de circulatie (bloed, lymfe, ...) - een goedaardige tumor is een zelfde soort uit de hand gelopen celdeling, maar is helemaal ingekapseld en blijft op zijn plek zonder uit te zaaien. Als je nu een goedaardige moedervlek openkrabd, is het kapsel ook beschadigd lijkt me. En dan kunnen de op hol geslagen cellen dus wel in de circulatie komen, en uitzaaien?

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: Hoe gevaarlijk zijn moedervlekken?

Moedervlekken zijn een opeenhoping van melanocyten (pigmentstoffen),cellen die overal in de huid voorkomen,en de huid beschermen tegen de schadelijke invloed van het zonlicht.

Net als alle andere cellen kunnen ook melanocyten veranderen in kankercellen.

Het ontstaan van die vorm van huidkanker (melanoom),kan in een bestaande moedervlek gebeuren.

Het open krabben van een goedaardige moedervlek lijkt me niet gevaarlijk te zijn,verdikte goedaardige moedervlekken

worden namelijk ook wel vlak geschaafd.

Maar krabben volgt vaak op jeuk,en een jeukende moedervlek kan wel een symptoom van melanoom zijn.

http://www.huidinfo.nl/melanoom.html
Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: Hoe gevaarlijk zijn moedervlekken?

Hans Sterling schreef:Moedervlekken zijn een opeenhoping van melanocyten,pigmentcellen,die overal in de huid voorkomen,en deze beschermen tegen de schadelijke invloed van het zonlicht.

Net als alle andere cellen kunnen ook melanocyten veranderen in kankercellen.

Het ontstaan van die vorm van huidkanker (melanoom),kan in een bestaande moedervlek gebeuren.

Het open krabben van een goedaardige moedervlek lijkt me niet gevaarlijk te zijn,verdikte goedaardige moedervlekken

worden namelijk ook wel vlak geschaafd.

Maar krabben volgt vaak op jeuk,en een jeukende moedervlek kan wel een symptoom van melanoom zijn.

http://www.huidinfo.nl/melanoom.html
Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

Berichten: 12.262

Re: Hoe gevaarlijk zijn moedervlekken?

Als je nu een goedaardige moedervlek openkrabd, is het kapsel ook beschadigd lijkt me. En dan kunnen de op hol geslagen cellen dus wel in de circulatie komen, en uitzaaien?
Het zijn 2 verschillende dingen. Een 'normale' moedervlek is een ophoping van verder normale cellen met veel pigment. Bijna iedereen heeft deze wel, en ze zijn compleet onschuldig. Zou je dat openkrabben dan heeft dat verder geen gevaarlijke gevolgen.

Iets anders is een ingekapseld melanoom: Dat is in feite geen gewone moedervlek, maar een vorm van huidkanker die zich beperkt tot een klein stukje weefsel. Ga je daarin krabben, dan loop je eventueel het risico de cellen te verspreiden met het risico op uitzaaing.

Maar het verschil tussen de 2 is lastig zichtbaar, hoogstens aan het feit dat het 2e soort met de tijd groter wordt en wellicht een vreemde vorm krijgt.
Victory through technology

Berichten: 2

Re: Hoe gevaarlijk zijn moedervlekken?

Ik heb een moedervlek in mijn gezicht al heel lang... ben nu 18. Alleen nu zit er een bultje onder en doet het pijn als ik erop druk. Er kwam wit uit en wat vocht kan het een puistje zijn geweest of is het iets ergs???

Berichten: 52

Re: Hoe gevaarlijk zijn moedervlekken?

Ze schijnen gevaarlijk te zijn als ze bloeden. Verder zijn ze meestal niet kwaadaardig als er haren uit groeien.
And that's the way the coockie crumbles -Bruce Allmighty

Berichten: 2

Re: Hoe gevaarlijk zijn moedervlekken?

nou eerst kwam er wit uit toen vocht en erna wel bloed maar iet heel rood bloed:S is dit ernstig? groeien wel wat donkere kleine haartje uit

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Hoe gevaarlijk zijn moedervlekken?

Het is op Wetenschapsforum niet toegestaan (medische) persoonlijke problemen te bespreken. Zie ook de Bijsluiter en FAQ van dit forum.


Spreekuur, of afspraak maken met je huisarts. Lijkt me het best denkbare advies.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer