Polarisatie en lasersnijden

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 43

Polarisatie en lasersnijden

Hallo,

onlangs hebben we geleerd over hoe polarisatie van laser invloed heeft op de kwaliteit van het geleverde werk, maar daar zijn we niet verder op ingegaan. We hebben wel een leuk filmpje gezien waarbij metaal met laser gesneden wordt op 2 verschillenden manieren: met lineair en circulair gepoliseerde lasers.

Bij het metaal dat behandelt is met circulair gepol. laser valt het uitgesneden stukje er gewoon uit, geen bramen of niets.

Bij lin. gepolariseerde laser zie je bramen en vonken langs alle kanten en uiteindelijk valt het sktuje er niet uit. Je moet het eruit duwen.

Op internet heb ik geen duidelijk informatie gevonden, noch in de bib. Kan iemand mij uitleggen WAAROM dat zo is ?

en weet je nog een goede site, mag je die zeker posten !

groetjes !!

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Polarisatie en lasersnijden

Daar heb ik in iedergeval nog niet van gehoort en klinkt inderdaad contra-intuitief.

Even een vraag op zich, kan jij mij vertellen wat de resolutie is van een goei laser-cutting machine?

Ik heb hier: http://www.iop.org/EJ/abstract/0022-3727/32/13/304 een goeie referentie gevonden. Dit is echter een betaalde admissie. Ik kan hem gelukkig wel bekijken.

De conclusie is dat men beter met de lineair gepolarizeerde straal kan werken omdat de absorptie van de (juist) gesneden wand voor die polarizatie het kleinst is. Ofwel, een gesneden wand kan circulair licht (dat er dus parallel op staat) nog steeds absorberen, waardoor warmte ontstaat, en de snee niet mooi is.

Ik kan jammer genoeg geen uitgebreidere uitleg geven zonder er quantum mechanica bij te halen (waar ik sowieso al moeite mee heb)

Reageer