Studeren in belgie

Moderator: Rhiannon

Berichten: 2

Studeren in belgie

Hallo, ik hoop via dit berichtje advies te krijgen over wat ik volgend jaar ga doen. Ik heb namelijk een probleem. Ik studeer nu Pedagogische Wetenschappen in Nijmegen. Ik zit niet op kamers, maar wil volgend jaar iig wel op kamers gaan. Ik ga wel regelmatig uit in Nijmegen en dat vind ik wel leuk. Maaarr.. ik ben ook een paar keer in Leuven (België) uitgeweest en daar vind ik het uitgaan en de hele sfeer honderd keer leuker! Ik denk erover om Pedagogische in België te gaan studeren (iig niet in Leuven want daar zit mn zus al dus Gent blijft over). Moet ik wel weer opnieuw beginnen eerste jaar, dus een jaar langer studeren. Maar ik heb wel 1 jaar extra over voor 4 jaar extra lol! Ik heb alleen een paar moelijke vragen.

Is Gent net zo'n leuke stad als Leuven?

Is het onderwijssysteem van Pedagogische wetenschappen veel zwaarder in Belgie dan in Nederland?

Ben ik de enige die de Nijmeegse sfeer niet zo heel super vind? :(

Please help me als je een van mijn vragen kan beantwoorden!

Berichten: 3.165

Re: Studeren in belgie

Is het onderwijssysteem van Pedagogische wetenschappen veel zwaarder in Belgie dan in Nederland?
Ze zeggen van wel ;-)

Ik kan natuurlijk enkel over mijn eigen studie oordelen en deze is bij ons zwaarder dan in Nederland. Verder zeggen de cijfers ook wat.

Mijn 1ste jaar: 1 op 5 van iedereen had 2de zit, 93% slaagde uiteindelijk (er is wel een toelatingsexamen voor deze studie). Van de Nederlandse studenten had 4 op 5 2de zit en slaagde de helft uiteindelijk. :(

Nu hoor ik je denken: de Nederlanders moeten wat wennen aan het accent, andere gewoonten enz.

Wel, het grappige is dat de Vlaamse studenten het in Nederland ook beter doen dan dat de Nederlandse studenten het in Nederland doen. Ik denk dat dat vooral met een verschil in discipline en ijver te maken heeft. Zo moeten Vlaamse leerlingen meer uren naar school in het middelbare onderwijs en heerst is er meer discipline tijdens de les. Het viel mij erg op dat ze, in het algemeen, fantastisch goed van buiten kunnen leren. Ze zijn wel iets minder goed dan de Nederlandse studenten in vraagstukken die niet letterlijk uit het boekje komen volgens de professor die chemie doceert.

Ik ken toevallig iemand die in Leuven sportwetenschappen heeft gestudeerd en nu in Gent pedagogie studeert. Hij vertelt dat pedagogie in Leuven theoretischer is en in Gent wat meer toegepast is maar verwacht maar dat het theoretische niveau hoger ligt dan in Nijmegen. Maak je geen zorgen, tijdens het semester kan je rustig uitgaan maar tijdens de examens en de weken daarvoor zal je moeten werken als een beest.
Is Gent net zo'n leuke stad als Leuven?
Ik hoor veel studenten vertellen dat Gent van de overige studentensteden (zelf studeer ik in Leuven) de gezelligste is maar ik ben er zelf nog niet geweest.
ik ben ook een paar keer in Leuven (België) uitgeweest en daar vind ik het uitgaan en de hele sfeer honderd keer leuker!
In welke kroegen/vakbarren ben je geweest? ;-)

Wat studeert jouw zus in Leuven en waarom daar?

Ik zal je eens iets sterks vertellen. Mijn broer kwam hier eens langs en toen wij in de Bondgenotenlaan wandelden (de straat van het centrum naar het station) kwam hij ineens voetbalvrienden tegen terwijl ze van elkaar niet wisten dat ze daar naar toe zouden gaan. Jij bent niet de enige die het daar gezellig uitgaan vindt :(
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Studeren in belgie

Ik ken Leuven niet zo goed maar over het algemeen geldt Gent wel als de gezelligste uitgaansstad. Ik studeer er zelf ook en ik vind het i.i.g. een pracht van een stad :(

Ik ken wel wat mensen in de pedagogische wetenschappen (het valt onder dezelfde faculteit als de psychologie), ik kan je wel met wat mensen in contact brengen als je dat zou willen.
Maak je geen zorgen, tijdens het semester kan je rustig uitgaan maar tijdens de examens en de weken daarvoor zal je moeten werken als een beest.
Mee eens :(

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Studeren in belgie

Ben ik de enige die de Nijmeegse sfeer niet zo heel super vind? :(


Van PW heb ik geen kaas gegeten. Wel weet ik dat ik in Nijmegen ontzettend op mijn plaats ben. Een super sfeer, allemaal heel gemoedelijk. Het is maar net wat jou 'cup of tea' is.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 265

Re: Studeren in belgie

al eens aan de vrije universiteit brussel gedacht www.vub.be

volgens mij ook goed. goede reputatie

gent ook hoor

en vergeet niet, fuiven allemaal goed en wel, maar dan als de examenperiodes eraankomen staan ze daat met de problemen. in de eerste plaats ga je naar daar om te studeren, en dan pas te ontspannen. niet omgekeerd!!!!!!!

of ben ik nu ouderwets??
Etiam capillus unus habet umbram suam.

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: Studeren in belgie

Waarom zou je niet in Leuven kunnen studeren omdat je zus er al studeert? Je hoeft toch niet de hele week met haar op te trekken?
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Studeren in belgie

en vergeet niet, fuiven allemaal goed en wel, maar dan als de examenperiodes eraankomen staan ze daat met de problemen. in de eerste plaats ga je naar daar om te studeren, en dan pas te ontspannen. niet omgekeerd!!!!!!!
Je moet kunnen doseren natuurlijk, maar de boog kan niet altijd gespannen staan. Een gezellige omgeving draagt (naar ik het aanvoel) bij tot de studie.

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Studeren in belgie

Het viel mij erg op dat ze, in het algemeen, fantastisch goed van buiten kunnen leren. Ze zijn wel iets minder goed dan de Nederlandse studenten in vraagstukken die niet letterlijk uit het boekje komen volgens de professor die chemie doceert.
Dat zegt misschien ook wat over de manier van opstellen van vraagstukken en niet per se over de intelligentie van de Vlaamse studenten. Het kàn wel uiteraard, maar ik zou toch niet te haastig conclusies trekken. En kennis uit je hoofd kunnen opspuwen is voor sommige beroepen onontbeerlijk. Ik citeer een Nederlandse professor een tijd terug op tv: "als arts kun je niet even zeggen tegen een patient, ik zal dat vanavond eens opzoeken, morgen bel ik je op". Het is niet omdat de Vlaamse leerlingen in het middelbaar onderwijs het aspect van vanbuiten leren is aangebracht, dat ze ook geen inzicht is aangebracht. Het Vlaamse onderwijs is polyvalent, dat wel.
nikske schreef:en vergeet niet, fuiven allemaal goed en wel, maar dan als de examenperiodes eraankomen staan ze daat met de problemen. in de eerste plaats ga je naar daar om te studeren, en dan pas te ontspannen. niet omgekeerd!!!!!!!

of ben ik nu ouderwets??
100% mee eens, ouderwets? misschien, maar een gezonde visie is een gezonde visie, leerstof moet kunnen bezinken, dit zal je een aangename blok+examenperiode verlenen (waar je ook nog de tijd hebt af en toe snel een fris pintje te gaan drinken savonds) en in totaal meer punten per hoeveelheid studie, studie methode is vééél belangrijker dan studiehoeveelheid of hoeveelheid-uren-per-dag-blokvermogen in de examenperiode
Waarom zou je niet in Leuven kunnen studeren omdat je zus er al studeert? Je hoeft toch niet de hele week met haar op te trekken?
Dat begrijp ik dus ook niet. Hoe dan ook, het is hier al vaker gezegd op het forum, door mij en door anderen, laat je niet op hol brengen door verhalen van studenten van de ene Vlaamse studentenstad die de andere in een slecht daglicht stellen, alle Vlaamse universiteiten zijn benaderend kwalitatief evenwaardig te beschouwen (weliswaar met hun eigen karakter en bijzonderheden) en alle studentikoze aspecten van de bijhorende studentensteden hebben hun eigen charmes.

Berichten: 99

Re: Studeren in belgie

Ik heb zelf een paar jaar in Gent aan de universiteit gestudeerd, en ik vond het een stuk zwaarder dan in Nederland. Maar of dat voor jouw richting ook geldt, weet ik niet. Maar qua uitgaan is Gent echt een verschrikkelijke aanrader. Sinds ik weer terug ben in Nederland ga ik bijna niet meer uit omdat t hier zo saai is...

Re: Studeren in belgie

Hoi Iedereen!

Ik zit met een soortgelijke vraag. Volgend jaar haal ik mijn bachelor psychologie aan de universiteit in Tilburg en het lijkt mij erg leuk om mijn master in Gent af te maken! Nu is mijn vraag, kennen jullie misschien mensen die eerst hun bachelor in NL hebben afgerond en daarna hun Master in BE zijn gaan doen? Of kunnen jullie mij hier iets over vertellen? Alvast bedankt! Groetjes, Eline

Berichten: 4.546

Re: Studeren in belgie

De sfeer in Nijmegen is niet helemaal super dus? Kan iemand mij vertellen wat Nijmegen dan voor soort studenten stad is? Ik ga er namelijk vanaf volgend jaar ook studeren (niet op kamers, ben pas 16 en mag me nog niet inschrijven, tenminste dat stond in de folder die ik meekreeg). Wat mij er in ieder geval leuk lijkt is het Science-café.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Studeren in belgie

Ik vind dat er helemaal niets mis is met Nijmegen, eigenlijk. Ik ben er al vaak geweest, ken een aantal mensen dat er studeert/heeft gestudeerd, en ik ga zelf ook een extra master doen in Nijmegen, vanaf komend collegejaar.

Ik vind het een enorm gezellige stad!

Veel hangt ook af van de andere mensen die je kent in een stad, vind ik: ik woon op het moment in Leuven, en ik ben in Brussel aan het werk. Veel mensen ken ik niet in deze stad, en dat maakt het toch minder interessant.

Berichten: 2

Re: Studeren in belgie

Ik ben er al helemaal uit! Ik blijf in Nijmegen. Moet er zelf maar het beste van maken. Volgend schooljaar meteen op kamers en hoop dan net zo lekkerte kunnen feesten als in Leuven. In Belgie duurt Pedagogische wetenschappen namelijk 5 jaar en dat is echt te lang! Maar bedankt voor de goede tips! Oja waarom ik Leuvens uitgaansleven leuker vind dan Nijmegens: In Leuven heb je meer boeren.. in Nijmegen meer stadslui.

Gebruikersavatar
Berichten: 265

Re: Studeren in belgie

Oja waarom ik Leuvens uitgaansleven leuker vind dan Nijmegens: In Leuven heb je meer boeren.. in Nijmegen meer stadslui.


dat moet je me toch eens uitleggen in welke betekenis je dit bedoelt
Etiam capillus unus habet umbram suam.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Studeren in belgie

mwa, welke betekenis lijkt me duidelijk. Dorps heeft klaarblijkelijk de voorkeur boven stads. Ik ken leuven niet, maar om Nijmegen nu 'stads' te noemen lijkt mij onterecht. Het is eerder een uit de kluiten gegroeid dorp, iig zo komt het op mijover.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer