[Natuurkunde] Verband tussen golflengte en transmissie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[Natuurkunde] Verband tussen golflengte en transmissie

Hallo,

Ik moet een paar vragen beantwoorden naar aanleiding van een scheikundepracticum met een HPLC en ik snap de volgende vraag niet: we stellen de UV-detector in op een golflengte van 254 nm, heeft het monster wat we willen gaan analyseren een hoge of een lage transmissie?

welk verband bestaat er tussen de golflengte en de transmissie?

alvast bedankt,

Berend.

Berichten: 40

Re: [Natuurkunde] Verband tussen golflengte en transmissie

Licht heeft een bepaalde energie (E=hv je kent hem wel)

Deze energie moet min of meer overeenkomen met of elektronische transities, rotatie-energie of vibratie (denk aan de laatste twee gezien de energie van je photon). Als dit gebeurt word het photon geabsorbeerd en heb je dus een lage transmissie.

Zoals je ziet zijn deze overgangsenergieen niet simpel uit te rekenenen en is er dus geen makkelijke manier om vast te stellen voor jouw stof of deze een hoge of lage transmissie heeft.

Aangezien je sample gaat meten met deze golflengte mag je er wel vanuit gaan dat hij een lage transmissie heeft anders is hij moeilijk te detecteren

Berichten: 4

Re: [Natuurkunde] Verband tussen golflengte en transmissie

Ik moet hier ook vragen over beantwoorden, alleen wij hebben een andere vraag, die we ook niet snappen.:

Wat is het verband tussen de concentratie en de transmissie?

we moeten hier een grafiek van maken, maar we weten echt niet hoe die ongeveer gaat lopen...

maar we dachten iets als: als de concentratie groter is zal er ook meer geabsorbeerd worden dus wordt de transmissie kleiner of niet?

Maar hoe loopt die grafiek dan?

Groetjes!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Natuurkunde] Verband tussen golflengte en transmissie

maar we dachten iets als: als de concentratie groter is zal er ook meer geabsorbeerd worden dus wordt de transmissie kleiner of niet?
correct
Maar hoe loopt die grafiek dan?
denkpet opzetten: verdubbel de concentratie absorberend materiaal, of gebruik dezelfde concentratie maar verdubbel de dikte van de absorberende laag.

Of ehh... verwijder het absorberende materiaal geheel.....

Wat zouden de logisch klinkende consequenties kúnnen zijn...?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: [Natuurkunde] Verband tussen golflengte en transmissie

Uhm.. als we de transmissie verticaal zetten, en de concentratie horizontaal dat je dan een grafiek krijgt die naar beneden loopt? Alleen ik twijfel of dat linear is..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Natuurkunde] Verband tussen golflengte en transmissie

maak eens een simpel voorbeeldtabelletje:

conc 1 transm (bijv) 80 %

en daarvandaan de concentratie steeds verdubbelen en de transmissie halveren

conc 2 transm 40 %

enz.

En teken dan eens een grafiekje
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: [Natuurkunde] Verband tussen golflengte en transmissie

Jan van de Velde schreef:maak eens een simpel voorbeeldtabelletje:

conc 1 transm (bijv) 80 %

en daarvandaan de concentratie steeds verdubbelen en de transmissie halveren

conc 2 transm 40 %

enz.

En teken dan eens een grafiekje
Dan krijg je dus:

conc 4 transm 20

conc 8 transm 10

dan krijg je dus een grafiek die eerst snel naar beneden loopt en daarna steeds langzamer, dus een halvemaan-vorm om het even simpel te zeggen.

Ik denk dat ik er dan wel uitkom bedankt!

Reageer