[Wiskunde] Wat is een echelonmatrix?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 321

[Wiskunde] Wat is een echelonmatrix?

kan iemand mij uitleggen wat een echelon matrix juist is, ik versta het echt niet

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: [Wiskunde] Wat is een echelonmatrix?

De matrix moet aan de volgende voorwaarden voldoen:

1) Enkel onderaan de matrix mogen zich rijen bevinden waarin elke getalletje nul is.

2) In de andere rijen (boven de rijen die nul zijn dus) moet het eerste getalletje dat niet nul is zich verder naar rechts bevinden dan het eerste getalletje dat niet nul is van de rij erboven.

Door het toepassen van de zogenaamde rij-operaties kun een willekeurige matrix omzetten in een van zijn echelon-vormen. Ik zeg 1 van omdat er verschillende uitkomsten zijn, het is belangrijk dat je dat inziet om goed te begrijpen wat een echelon vorm is.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: [Wiskunde] Wat is een echelonmatrix?

Een echelon matrix (ik neem aan dat je weet wat een matrix is) ziet er uit als een trap; Echelon betekend volgens mij "(zoals) de trede van een trap".

Zie ook wikipedia
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] Wat is een echelonmatrix?

Er is ook een Nederlandstalig artikel hierover op wikipedia. Of zie hier.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 1

Re: [Wiskunde] Wat is een echelonmatrix?

kan iemand mij uitleggen wat een echelon matrix juist is, ik versta het echt niet
vb. A(4x4) =

[1 5 -3 1/3]

[0 1 6 2 ]

[0 0 1 3/5]

[0 0 0 1 ]

De leiders (het eerste getal dat niet nul is in een rij) van elke rij moet 1 zijn.

Onder de leiders moeten alle getallen 0 zijn.

Je kan de echelon vorm vormen door gebruik te maken van rij operaties.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [Wiskunde] Wat is een echelonmatrix?

een matrix herleiden naar zijn echelon vorm is handig voor het oplossen van stelsels.

Methode van Gauss, Gauss-Jordan, ...
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer