Bepaling van het massapercentage calciumcarbonaat in schoolbordkrijt

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Bepaling van het massapercentage calciumcarbonaat in schoolbordkrijt

Hallo,

Ik moet voor school een practicum doen om het massapercentage calciumcarbonaat in schoolbordkrijt te bepalen. Ik heb een manier bedacht, maar ik heb er nog een paar vragen over. Zo ga ik dit doen:

- Ik weeg eerst een geschikte hoeveelheid krijt nauwkeurig af en breng dit over een erlenmeyer van 300 ml

- Ik voeg hieraan 50.00 ml 0.1 M zoutzuur toe, 50 ml water en enkele kooksteentjes of glasparels

- Ik kook heel rustig gedurende 4 tot 5 minuten het kooldioxide uit, spoel de glaswand van de erlenmeyer regelmatig af met water

- Het volume moet ca. 100 ml blijven

- Ik koel het af, voeg 2 tot 3 druppels mengindicator toe en titreer met gestelde 0.1 M natronloog tot het eindpunt.

- Ik moet ook een blanco bepaling verrichten (hiertoe neem ik ipv 50.00 ml nu 25.00 ml zoutzuur)

- Ik voer de bepaling van het krijt 3x uit en de blanco bepaling 2x

Ten eerste mijn vraag, is dit een goede proef? Zitten er geen kleine foutjes in?

Ten tweede, hoe kom ik nou uiteindelijk aan mijn antwoord? Ik ben ontzettend slecht in rekenen met mol..

Alvast bedankt voor de hulp!

Groetjes, Inge

Berichten: 12.262

Re: Bepaling van het massapercentage calciumcarbonaat in schoolbordkrijt

Ik zou als blanco ook gewoon 50 ml zoutzuur nemen. Ervan uitgaande dat dat een overmaat is lijkt het me verder wel een aardige proef.

De hoeveelheid carbonaat in het krijt bepaal je aan de hand van het verschil tussen blanco en sample. Zonder krijt zou je dus 0.05 x 0.1 = 5 mMol zoutzuur moeten wegtitreren, en met krijgt minder dan dat. Het verschil is het aantal mol carbonaat dat in je krijtje zat.
Victory through technology

Reageer