Effecten van tv, computer etc op hersenen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 33

Effecten van tv, computer etc op hersenen

Beste forum lezers,

Vandaag ben ik op zoek gegaan naar onderzoek over de effecten van veelvuldig televisie, computer en video game gebruik op de hersenen.

Het is namelijk zo dat ik ervaar moeilijker te slapen, dat ik vermoed dat er een wijziging in mijn hersenactiviteit is, en dat dit op lange termijn niet gezond is. Ik wens deze vermoedens wetenschappelijk te onderbouwen.

Jammer genoeg vond ik geen goede info op het net, wikipedia etc.

Daarom mijn vraag hier: weet er iemand goede links, info en onderzoeken rond dit thema?

Berichten: 3.165

Re: Effecten van tv, computer etc op hersenen

Dat zal eerder psychologische oorzaken hebben dan medische. Daarom verplaats ik het nu naar psychologie.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Berichten: 254

Re: Effecten van tv, computer etc op hersenen

gezond.. niet gezond..

ach tis relatief. dat je er moeizamer door gaat slapen is geen positief iets..

misschien eens bij een docter langs gaan?
[center]~My mind is like an old battleground~

~Devoid of essence, all but remnants of a chaotic past~
[/center]

Berichten: 23

Re: Effecten van tv, computer etc op hersenen

Ben je wel zeker dat de oorzaak van jouw slaapprobleem daadwerkelijk computer en televisie is? Mij vermoeid een scherm eerder...

Berichten: 2.504

Re: Effecten van tv, computer etc op hersenen

geautomatiseerde voorwerpen brengen ons gemak. Hoe we daarmee omgaan hangt af van ons verleden: wat hebben we al meegaemaakt in soortgelijke situatie's. Indien het de allereerste keer is dat het gebeurt dat iemand een computer, tV of ander geautomatiseerd in contact komt, zal deze persoon deze eerste kennismakingen instellen als zijnde de absolute standaard. In de meeste gevallen s dit op zeer jonge leeftijd. Je kijkt tv en ontdekt dat je met de druk van een knop iets anders te zien krijgt. Later zie je in dat het leuke dingen zijn en ga je aannemenen dat het altijd al zo geweest is.

Een mens voelt zich graag zeker. Zeker van hun omgeving en de dingen die er gebeuren. Interesse voor hoe het ooit anders was is niet natuurlijk: als daar naar gekeken wordt, moet men het basisbeeld dat ze hebben verlaten.

Veel mensen doen dat niet graag, daarom ook dat veel mensen weiogeren te aanvaarden dat het anders ook kan, als deze makkelijke vorm bestaat.

Zo heb ik ooit eens met iemand gepraat, die niet geloofde dat er leven was op de bodem van de oceaan. Dat kon volgens die persoon niet, daar mocht niet over nagedacht worden, niet over gepraat worden. Enkel de wereld zoals wij die iedere dag zien bestaat voor die persoon en daarmee gedaan.

Dat is een totale weigering van het aanvaarden dat manieren anders dan de reeds gekende ook mogelijk zijn en dat er dingen kunnen bestaan buiten het persceptieveld dat die persoon in heel diens leven al had ervaren. Je kan het gerust angst noemen volgens mij. De denkwereld van die persoon wordt geconfronteerd met iets dat er niet in bestaat en de persoon schiet in paniek en probeert het nieuwe, onbekende idee te verdringen en weg te doen gaan, omdat het onbekend is. Mensen zijn bang voor het onbekende.

Als iemand verslaafd geraakt aan tTV, computer of iets anders, is dat om 2 redenen:

1.) Hetgeen ze totnogtoe kennen is het gemakkelijkst

2.) Iets anders gaan doen zou betekenen dat ze hun huidige (makkelijke) situatie moeten verlaten. Geen comfort en gemak meer dus. En daar zijn mensen bang voor.
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Reageer