Napoleon, de wetgever

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 299

Napoleon, de wetgever

Over enkele maanden, namelijk op 14 september is het 200 jaar geleden dat de 'Code de commerce' werd afgekondigd. Het was een van de hoekstenen van het enorme wetgevend werk dat in feite al in 1800 begonnen was met de installatie van de Banque de France.

Nooit in de geschiedenis is zo diepgaand ingegrepen in de organisatie van een samenleving, in de levenswijze van een half werelddeel als in de eerste 10 jaren van de 19de eeuw.

Er bij te bedenken dat het voor 100% het werk is van één man, niet altijd door persoonlijke tussenkomsten, maar dan zeker door zijn enorme wilskracht en doorzettingsvermogen.

Het moet niet gemakkelijk geweest zijn om in een land, een werelddeel, dat in tientallen eeuwen een gewoonterecht had opgebouwd, aangepast of niet, aan de lokale geplogendheden, plots, en zonder overgang een modern rechtstelsel in te voeren. Een rechtsstelsel, dat in zijn grote principes, nog steeds in het grootste deel van de wereld geldig is.

Ter memorie zetten we ze hier eventjes op een rij:

1800: Banque de France

1803: muntstelsel 'franc germinal'

1804: code civil

1806: conseil des prud'hommes (arbeidsrechtbanken!)

1807: cour des comptes (Rekenhof)

1807: code de commerce

1808: code de l'instruction criminelle

1810: code pénal

En ondertussen, voor de volledigheid: 1802: légion d'honneur

1806: université impériale.

Napoleon wordt steeds weer als een veldheer, een groot generaal gezien, maar als wetgever is hij veel belangrijker en uniek in de geschiedenis.

ref: http://www.napoleon.org/fr
"God is een door de mens gemaakt wezen, waarop de mens omwille van eigen geluk en genotsverhoging zijn menselijke idealen, noden en wensen projecteert."



- L. Feuerbach

Berichten: 261

Re: Napoleon, de wetgever

Ongetwijfeld is Napoleon van onschatbaar belang geweest - merk wel op dat het niet alleen wilskracht was, maar ook de beschikking over het grootste leger uit zijn tijd dat zijn werk als wetgever mogelijk maakte. Bovendien leefde Europa niet meer in de middeleeuwen: centralisering van het recht was al langer gaande, dus hij had minder gewoonterecht om op te ruimen dan een Karel V ofzo.

Een 'unicum in de geschiedenis' is een kwestie van definitie: er is geen tweede Napoleon, maar er zijn wel belangrijke wetgevers. Een eerstejaars rechtenstudent zal daar ongetwijfeld meer van weten dan ik, maar namen als Hammurabi, Mozes, Solon en Justinianus schieten me te binnen. Voor zover hun wetteksten betekenis hebben gehad, hebben ze dat natuurlijk niet alleen aan zichzelf te danken. Maar dat geldt voor elk en ieder individu: als Napoleon een indiaan was geweest, had zijn wilskracht hem in de 19e eeuw niet gered :( Ik ben dus nogal sceptisch over je bewering dat zoiets groots 'voor 100% het werk is van één man'. Niet om de grote namen in de geschiedenis te kleineren, maar omdat we ons ervan bewust moeten zijn dat hun historische context voorwaarden schiep voor hun grootheid.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Napoleon, de wetgever

I know men and I tell you that Jesus Christ is no mere man. Between Him and every other person in the world there is no possible term of comparison. Alexander, Caesar, Charlemagne, and I have founded empires. But on what did we rest the creation of our genius? Upon force. Jesus Christ founded His empire upon love; and at this hour millions of men would die for Him.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 299

Re: Napoleon, de wetgever

relevantie?
"God is een door de mens gemaakt wezen, waarop de mens omwille van eigen geluk en genotsverhoging zijn menselijke idealen, noden en wensen projecteert."



- L. Feuerbach

Berichten: 261

Re: Napoleon, de wetgever

Dat Fransen niet zó slecht Engels spreken vermoedelijk :(

En als je 't tegen mij had: 'k ben geloof ik tamelijk direct op jouw verhaal ingegaan.

Berichten: 299

Re: Napoleon, de wetgever

neen, ik had het tegen QR :(

De auteurs die ik ken, buiten de geciteerde site, Pirenne, Van Houtte, Lousse e.a. zijn het er allemaal over eens dat vooral in de code civil, de persoonlijke hand van Napo goed te voelen is.

Of hij het nu persoonlijk tussenkwam of niet, het is en blijft een titanenwerk. Heel Europa en zelfs de wereld is schatplichtig aan de man. Spijtig dat hij zich in een roes van grootheidswaanzin tot meester van Europa wou maken. En dit laatste is niet zo uitzonderlijk.... :-?
"God is een door de mens gemaakt wezen, waarop de mens omwille van eigen geluk en genotsverhoging zijn menselijke idealen, noden en wensen projecteert."



- L. Feuerbach

Berichten: 261

Re: Napoleon, de wetgever

Okee, mee eens. Dan nog lijkt de medaille me twee kanten hebben; de westerse geschiedenis vanaf Napoleon is sterk door hem beïnvloed (en de wereldgeschiedenis daarmee vast ook), maar hijzelf blijft mede-mogelijk-gemaakt-door-.. , door zijn historische context, algemeen sprekend.

Dat lijkt me trouwens ook niets afdoen aan zijn grootheid of prestaties.

Berichten: 299

Re: Napoleon, de wetgever

Volgens Gillissen, Geschiedenis van het Recht, zijn er voor onze beschaving 2 grote juridische mijlpalen: de Codex Justinianus en de code civil. Hammoerabi e.a. zijn belangrijk, maar nauwelijks invloedrijk.
"God is een door de mens gemaakt wezen, waarop de mens omwille van eigen geluk en genotsverhoging zijn menselijke idealen, noden en wensen projecteert."



- L. Feuerbach

Reageer