'kans op splijtende zon'

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

'kans op splijtende zon'

Afbeelding

Wetenschappers hebben ontdekt dat de kans bestaat dat er binnen honderd jaar een stuk van de zon afbreekt. Het zou gaan om een brokstuk met een diameter van maar liefst 81.000 kilometer. Ter vergelijking: de aarde heeft een diameter van 12.756 kilometer.

Lees meer ... Planet
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: 'kans op splijtende zon'

De kans is niet erg groot, 0,2%. Maar toch, als dit gebeurt kan het "zonnedeel gaan zweven in de atmosfeer waardoor de mogelijkheid bestaat dat het in botsing komt met andere planeten of sterren. Deze botsing kan vervolgens grote gevolgen hebben voor het hele melkwegstelsel. "

Ik ben benieuwd, wat zouden die grote gevolgen zijn? Het einde van de aarde? of meer dat er een paar verschuivingen optreden in de afstanden en verhoudingen?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 4.546

Re: 'kans op splijtende zon'

Hoe moet ik het me uberhaupt voorstellen dat een stuk zon afbreekt, hoe zal dat er wel niet uitzien?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: 'kans op splijtende zon'

Als ik op die link klik zie ik veel, maar niks over splijtende zonnen. Ik vind het ook een onwaarschijnlijk verhaal, is dat daarom mogelijk intussen verwijderd?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: 'kans op splijtende zon'

Planet heeft het bericht van zijn site weggehaald. Dit hadden ze geschreven:
Planet schreef:Wetenschappers van de Universiteit van Wageningen hebben ontdekt dat de kans bestaat dat er binnen honderd jaar een stuk van de zon afbreekt. Het zou gaan om een brokstuk met een diameter van maar liefst 81.000 kilometer. Ter vergelijking: de aarde heeft een diameter van 12.756 kilometer.

Volgens de wetenschappers kan de zon splijten vanwege de eigen zwaartekracht van de ster. Deze kracht zorgt voor een enorme druk op de eigen materie. Door een verschuiving van het percentage waterstof op een bepaald stuk van de zon, bestaat de mogelijkheid dat dit stuk weggeduwd wordt doordat hier minder waterstof omgezet kan worden in helium.

Gevolgen melkwegstelsel

De zon heeft een totale diameter van 1.392.000 kilometer. Als het zonnebrokstuk van met een diameter van 81.000 kilometer inderdaad het melkwegstelsel in geslingerd wordt, kan dit grote gevolgen hebben. Volgens de wetenschappers gaat het zonnedeel zweven in de atmosfeer waardoor de mogelijkheid bestaat dat het in botsing komt met andere planeten of sterren. Deze botsing kan vervolgens grote gevolgen hebben voor het hele melkwegstelsel.

De kans dat er inderdaad een stuk van de zon afbreekt is echter niet erg groot. De Wageninger wetenschappers schatten de kans op dit voorval op 0,2 procent. De wetenschappers van de Nederlandse universiteit stuitten per toeval op het gevaar van de splijtende zon toen ze bezig waren met een onderzoek naar de zogenaamde proton-proton cyclus van de wereldberoemde ster.
Het was ook wel een erg raar verhaal. Maar goed, ik had het geplaatst, omdat Planet meestal een zeer betrouwbare bron is, en het is geen 1 april.
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: 'kans op splijtende zon'

Volgens de wetenschappers gaat het zonnedeel zweven in de atmosfeer waardoor de mogelijkheid bestaat dat het in botsing komt met andere planeten of sterren.
Mocht het in onze atmosfeer gaan zweven lijkt het eerder een probleem voor ons ipv andere planeten en sterren. Dan pas zouden we van een broeikaseffect kunnen praten! :(

Maar goed, het lijkt me een echt klucht bericht.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: 'kans op splijtende zon'

One word: Gravity.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: 'kans op splijtende zon'

Het idiootste van al vind ik dat hier ook in de tekst wordt gesproken van een "brokstuk". Niet voor het een of ander, maar de zon is een gasbol, daar komt dan ook een gasbol uit. Die zou hier dan een diameter hebben ruwweg midden tussen Saturnus en Uranus in. Op de totale zonsmassa is dat overigens een schijntje, waarschijnlijk dan iets van ééntienduizendste deel van de massa van de zon. Zoiets als jij of ik die ons kleine teentje kwijtraken.

Ik kan me ten eerste al niet voorstellen dat dat uit de zon zou kunnen wegschieten: de ontsnappingssnelheid aan het zonne-oppervlak is enorm, (ruim 600 km/s) en niet alleen dat, zo dicht bij de zon moeten de getijdekrachten op zo'n brokstuk ook fenomenaal zijn, zó enorm dat ik me haast niet kan voorstellen dat dat "brokstuk" intact blijft. Denk bijvoorbeeld ook aan die komeet Shoemaker-Levy die te dicht bij Jupiter kwam en in 20 stukken uit elkaar getrokken werd. :(

Dan "gaat het zonnedeel zweven in de atmosfeer waardoor de mogelijkheid bestaat dat het in botsing komt met andere planeten of sterren". In welke atmosfeer :? ? Dat bericht is dan wel héél slordig opgesteld.

Tenslotte: "Deze botsing kan vervolgens grote gevolgen hebben voor het hele melkwegstelsel". Ja maar, gekker moeten ze het nou echt niet maken. Een gasbolletje van 2·1026 kg, en dan "grote gevolgen" voor iets als een melkwegstelsel? :( . Ik kom al fietsende wel eens in botsing met een mug. Ik denk dat deze vergelijking nog scheef is in het voordeel van de mug. Ons zonnetje (want dat is een heel bescheiden sterretje) knijpt een steenpuist uit en de melkweg moet daarvan schrikken?

Ik ben heel benieuwd waar mijn intuïtie me in de steek laat. (dat zou niet de eerste keer zijn, maar toch)

Let wel, ALS zoiets zou gebeuren zouden binnen ons zonnestelsel best wel eens gekke dingen kunnen gebeuren, toch zeker als we er van uit gaan dat die "lancering" plaats zou vinden nabij de zonne-equator (wat me dan het waarschijnlijkste scenario lijkt), want dan komt die nieuwe planeet dwars door de ring van bestaande planeten te vliegen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: 'kans op splijtende zon'

Nóg iets vreemds waarbij mijn kwartje pas nu valt: Wageningen heeft volgens mij (en volgens hun homepage) helemaal geen opleidingen of onderzoek op het gebied van astronomie.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: 'kans op splijtende zon'

Laat staan een computer om simulaties te doen, dat zou in Groningen moeten gebeuren

Reageer