Botsingen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

Botsingen

Hoi,

Zou het eventueel kunnen dat de wet van behoud van impuls niet opgaat tijdens een botsing?

Ik moet immers de beweging van een bal beschrijven, en op een bepaald moment botst de bal met de aarde. Ik ga er dus vanuit dat de aarde voor en na de botsing een te verwaarlozen snelheid heeft en de impuls van de aarde dus O kgm/s is. Maar als ik kijk naar de snelheid van de bal voor en na de botsing moet ik constateren dat de wet van behoud van impuls niet geldig is.

De tabel met meetresultaten:

tijd (s) h (m) Vy (m/s) Vx (m/s) Vtotaal (m/s

2,800 1,160 -10,862 4,224 11,654

2,840 0,770 -9,655 4,224 10,539 (gebruikt in berekening)

2,880 0,390 -5,431 1,810 5,725

2,920 0,340 3,017 0,000 3,017 (moment van de botsing)

2,960 0,630 6,638 0,603 6,665 (gebruikt in berekening)

3,000 0,870 6,638 1,207 6,747

3,040 1,160 6,034 1,810 6,300

Hoe komt dit?

Alvast bedankt...

Vanessa

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Botsingen

Die impulsverandering van de aarde is misschien te verwaarlozen t.o.v. die enorme aarde, maar niet t.o.v. dat balletje waaraan jij staat te meten. Dus is het niet vreemd dat het lijkt of het niet klopt dunkt me.

Die snelheidsverandering van die aarde is misschien maar 0,000 000 000 000 000 000 000 001 m/s , maar die aarde heeft wel een massa van 5 976 000 000 000 000 000 000 000 kg

Verder, ik mag aannemen dat je al eerder practica met metingen hebt gedaan. Ooit een practicum uitgevoerd waarbij de praktijk exact overeenkwam met de boekjestheorie? Of zaten er altijd wel van die "maar dit", "mits zus" zinsneden in zo'n verslag?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1.007

Re: Botsingen

Er is natuurlijk ook energieverlies (de botsing is niet volledig elastisch) in de vorm van warmte (en geluid).

Berichten: 4

Re: Botsingen

hoi al bedankt voor de respons...

Ik heb inderdaad ook al practica gehad, en die weken ook wel eens wat af van de theorie maar niet zo sterk. Er is inderdaad ook energieverlies, want de bal komt na de botsing helemaal zo hoog niet meer, maar ook bij het type onelastische botsing van de eerste soort blijft de wet van behoud van impuls geldig.

Ik denk ook niet da het iets met de snelheid van de aarde te maken heeft, want als die bijna 0 is, dan kan de massa van de aarde nog zo groot zijn da kan verwaarloosd worden normaal gezien (bovendien zou ze dan toch constant blijven en zou da niks kunnen doen aan de verandering van impuls welke toch wel vrij groot is vind ik persooonlijk....

Zou het niks te maken kunnen hebben ofzo met het feit da een bal geen star lichaam is? en da als die botst gelijk indeukt?

Bovendien zit ik me nog een vraag. Ik kan het helemaal niet zien op een filmpje (de metingen gebeurden met coach 5) maar als de bal zou draaien rond zijn massamiddelpunt, zou da dan ook een invloed kunnen hebben op die botsing, of zou ik da dan wel gemerkt hebben omda de vgl van de schuine worp dan helemaal niet meer goed zou uitkomen? Ik heb er mij al zoveel over afgevraagd, ma ik kan ni meteen iets bedenken. (de schuine worp vgl en de behoud van mechanische energie tijdens de schuine worp zijn trouwens wel allemaal ok)

Groetjes

Vanessa

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Botsingen

(tussen haakjes, wa mij betref mag je di msn-taal 8erwege late :wink:, dat leest prettiger )

Dat indeuken en - zonder energieverlies - weer uitdeuken, hoe miniem ook, is nou typisch een kenmerk van een elastische botsing.

een snelheidsverandering van 0,000 000 000 000 000 000 000 001 m/s voor een massa van 5 976 000 000 000 000 000 000 000 kg betekent nog steeds een impuls van om en nabij de 6 kgm/s. Ik denk dat je balletje dat bijlange niet haalt, laat staan dat je dat kwijt zou raken.

Anderzijds denk ik niet dat je het daarin moet zoeken. Energieverlies bij de botsing lijkt me de meest waarschijnlijke oorzaak. Voor stuiterende balletjes bestaan daar nog een soort coëfficiënten voor, daar heb ik laatst eens een mooie applet van gezien. Kan ik misschien wel terugvinden.

http://www.phy.ntnu.edu.tw/ntnujava/index.php?topic=345

restitutiecoëfficiënt heette dat.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Botsingen

Hoi

Dat van die restitutiecoëfficiënt is echt wel zeer interessante informatie, bedankt. Als ik het goed begrijp gaat het toch om de kinetische energie die omgezet wordt in thermische tijdens de botsing, waardoor men te maken heeft met een onelastische botsing van de eerste soort...

Nog even een vraagje over de impuls van de aarde? Moet ik er dan voor de botsing van uitgaan dat deze een snelheid heeft van 0 m/s en na de botsing één van 0,0000000000000000000001 m/s, zodat ik dat op die manier kan implementeren in de vergelijking voor de wet van behoud van impuls?

Alvast bedankt om me hier uit te helpen,

Vanessa

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Botsingen

Ik zou dat van die impuls van de aarde vergeten. Daar hebben we je weliswaar terecht op geattendeerd volgens mij, maar bij nader inzien speelt er nog iets anders mee: balletje en aarde trekken elkaar aan. Die impuls krijgt het balletje dus volgens mij vanzelf weer terug tijdens het vallen.

Ga er maar gewoon van uit dat alles dat je kwijtraakt in warmte gaat zitten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Botsingen

Hoi,

Ik heb even nog een klein vraagje:

Zou het kunnen dat als je tegen een bal trapt er tussen de voet en de bal een superelastische botsing plaatsheeft? Ik vind het een beetje raar omdat er toch een deel van de inwendige energie verloren gaat onder de vorm geluid en warmte hoogstwaarschijnlijk... Maar toch kan ik niet anders concluderen dan dat er een superelastische botsing plaatsheeft.

de snelheid van de bal voor de botsing is 0 m/s

de snelheid van de bal na de botsing is 19,659 m/s

snelheid van de voet voor de botsing = 10,930 m/s

snelheid van de voet na de botsing = 0,426 m/s

Vanessa

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Botsingen

super-elastische botsing? Bedoel je dat je de wet van behoud van impuls niet terug kan vinden?

Ik weet niet wat je hier precies gemeten hebt, maar:

a) hoe zit het met de massa's van voet en bal?

b) ook al pak je een mechanische voet (een ondersteboven hangende zwaaiende hamer bijvoorbeeld) dan heeft die voet geen lineaire impuls: de snelheid van elk stukje van die hamer is anders.

c) praat je over een natuurlijke voet, dan is er al helemaal geen peil op te trekken: spieren oefenen nog allerlei krachten uit tijdens die botsing.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Botsingen

het gaat dus over een echte menselijke voet. De wet van behoud van impuls klopt deze keer wel, alleen verdubbelt mijn kinetische energie na de botsing. Een superelasticshe botsing dus omdat een deel van de inwendige energie wordt omgezet in kinetische energie. Maar is dit realistisch?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Botsingen

het gaat dus over een echte menselijke voet. De wet van behoud van impuls klopt deze keer wel, alleen verdubbelt mijn kinetische energie na de botsing. Een superelasticshe botsing dus omdat een deel van de inwendige energie wordt omgezet in kinetische energie. Maar is dit realistisch?
Hier zie je volgens mij dan toch een heleboel mogelijkheden over het hoofd. In dat biologische systeem van een mensenbeen (en in het systeem waar dat been aanhangt) gebeurt veel meer dan je hier verrekent.

- die voet krijgt tijdens het balcontact nog steeds spierkracht mee

- behalve dat de voet vooruit gaat gaat het bovenlichaam van de schopper naar achter. Tijdens het balcontact wordt die achteroverbeweging van dat bovenlichaam óók afgeremd, die energie gaat óók naar de bal. Kijk maar eens goed naar een TV-opname van zo'n keiharde vrije trap.

- en er zal best nóg wel iets zijn wat me zo 123 niet te binnen schiet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer