Geleiding koolstof

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 9

Geleiding koolstof

Hallo,

Ik heb een (domme) vraag:

Ik ben aan het leren voor mijn examen scheikunde en kwam in mijn boek een deel tegen over geleiding waarin stond dat metalen wel elektrisch geleiden, zouten als ze vloeibaar zijn en moleculaire stoffen niet. Nou is koolstof een moleculaire stof en zou zodoende dus niet moeten geleiden.

Waarom geleid koolstof dan toch? Er zijn immers veel koolstofelectroden en moet koolstof dus wel geleidend zijn, terwijl dit volgens de defenitie niet kan.

Gr Jan

Berichten: 654

Re: Geleiding koolstof

Niet alle soorten koolstof geleiden elektriciteit, grafiet echter wel (diamant en amorf koolstof niet). Dit komt door de ringstructuren waaruit grafiet bestaat, hierdoor kunnen elektronen vrij rondbewegen tussen de atomen. Als ik het wel heb.

Berichten: 12.262

Re: Geleiding koolstof

De geleidbaarheid van grafiet komt inderdaad doordat het bestaat uit 'vellen' met ringstructuren, waardoor electronen tussen de ringen kunnen verplaatsten. Het aardige daaraan is dat grafiet in verschillende richtingen een verschillende geleidbaarheid heeft. In de richting van de lagen is die tamelijk hoog, maar loodrecht erop niet.

Overigens is grafiet vergeleken met metalen niet echt een goede geleider, maar er zijn andere voordelen waardoor het toch toepassing vindt (als natte electrodes, koolborstels en dergelijke).
Victory through technology

Reageer