Afgeleiden

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Afgeleiden

Hallo,

ik begrijp niet hoe men aan de 1/2 komt in vergelijking 1 en 3 (op te lossen door splitsing)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vergelijking 2 begrijp ik helemaal al niet meer. De vergelijkingen worden vergroot weergegeven door er op te klikken. Alvast bedankt voor jullie tijd om er eens naar te kijken

Groetjes
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Afgeleiden

1).
\(\int 1+\cos{2x} \ dx = x +\frac{1}{2} \int \cos{2x} \ d(2x)=x+\frac{1}{2} \sin{2x}+c\)
2.)
\(\cos{2x}=1-2 \sin^2{x}\)
volgt uit
\(\cos{(a+b)}=\cos{a} \cos{b}-\sin{a} \sin{b}\)
omdat de integraal van
\(\sin^2{x}\)
niet direct te integreren is zetten we het dus om door gebruikt te maken van dubbelehoek formules.

3).
\(\sin{x} \cos{x} =\frac{1}{2} \left( \sin{(x+y)}+\sin{(x-y)}\right) \)
Er is gebruik gemaakt van de formule van Simpson zodat de integraal makkelijker integreerbaar is.

tweede integraal wordt dan:
\( \int \frac{1}{2} +\frac{1}{2} \cos{2x} \ dx=\frac{1}{2}x+ \frac{1}{4}\int \cos{2x} \ d(2x)=\frac{1}{2}x+\frac{1}{4} \sin{2x}+c\)
derde integraal wordt dan:
\(\int \frac{1}{2} \sin{4x}+\frac{1}{2} \sin{2x} \ dx=\frac{1}{8} \int \sin{4x} \ d(4x)+\frac{1}{4} \int \sin{2x} \d(2x) =-\left( \frac{1}{8} \cos{4x} +\frac{1}{4} \cos{2x} \right)+c\)
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Afgeleiden

\(\sin{x} \cos{x} =\frac{1}{2} \left( \sin{(x+y)}+\sin{(x-y)}\right) \)
In plaats van cos(x), natuurlijk cos(y) :(
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Afgeleiden

Ik snap het nog steeds allemaal niet hoor. Hoe kun je van een maal een plus maken zoals je in het eerste hebt gedaan. Er stonds cos2x en jij gebruikt de formule van cos(a+b)

Groetjes
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Afgeleiden

2x=x+x

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Afgeleiden

Jona444 schreef:Ik snap het nog steeds allemaal niet hoor. Hoe kun je van een maal een plus maken zoals je in het eerste hebt gedaan. Er stonds cos2x en jij gebruikt de formule van cos(a+b)

Groetjes
Heb je die formules niet gezien? Verdubbeling (dubbele hoek), Simpson, ...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Afgeleiden

Neen de formules van dubbele hoek (wat is dat?) en van simpson heb ik niet gezien. De leraar legt een paar basisoefeningen uit en aan de hand van die oefeningen dien ik de oefeningen uit mijn werkboek op te lossen. De meeste kan ik wel oplossen maar de oefeningen waar er 1/2 aan te pas komt snap ik totaal niet. Ik weet niet hoe je er aan komt.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Afgeleiden

Dus je hebt bijvoorbeeld de formule cos(2x) = 1-2sin²x niet gezien?

Dan is het wel vreemd dat die formule in de uitwerking gebruikt wordt.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer