Relativistische veralgemening van een potentiaal

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 7

Relativistische veralgemening van een potentiaal

hallo

ik moet een rapport schrijven over Aharonov-Bohm-effect, daar komt op een bepaald moment een faseverschil in voor, dat gegeven wordt door

faseverschil= e * integraal over de tijd(potentiaal)

mijn vraag is nu, hoe kan ik hier een relativistische veralgemening van maken? ik weet het antwoord, maar weet niet hoe er te geraken?

het antwoord is trouwens:

e*integraal over de tijd(potentiaal)-e*integraal over de ruimte(vectorpotentiaal/c)

alvast bedankt en met vriendelijke groeten

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Relativistische veralgemening van een potentiaal

Allicht zal de uitleg op wikipedia het duidelijker maken. Je hebt zowel een elektrisch als een magnetische aharonov-bohm effect. Deze moet je met elkaar optellen.

Dit heeft tot zekere hoogte met speciale relativiteit te maken, in die mate dat de eis van Lorentzinvariantie ons ook het juiste antwoord biedt. Het is in speciale relativiteit zo dat een elektrische potentiaal en een magnetische potentiaal met mekaar opmengen wanneer je een lorentzboost doet, en in die zin kan de oorspronkelijke uitdrukking niet juist zijn. Vaak doet men een redenering als (ik werk even in eenheden waar ik alle constanten nul mag stellen):

in dit stelsel, waar er enkel een potentiaal is, hebben we een infintesimale bijdrage
\(\phi dt\)
We weten dat A een viervector is, met A
\(=(\phi,\vec{A})\)
en dat dr een viervector is, met dr
\(=(dt,\vec{dr})\)
, zodat het minkowski product tussen de twee een scalair is die zich in ons stelsel (
\(\vec{A}=0\)
) reduceert tot wat we al hebben. Het is dus de enige correcte invariant die het juist antwoord geeft.

Het belang van dergelijke eisen van symmetrie in moderne fysica mag niet onderschat worden, en is een zeer krachtig middel om problemen op te lossen.

Reageer