Econometrie studeren?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 95

Econometrie studeren?

hoi mensen,

ik wil volgend schooljaar econometrie studeren, het lijkt me wel uitdagend. ik weet dat het zware studie is, waarbij de vakken wiskunde, economie en informatica worden gecombineerd. Hefft iemand hier economterie gestudeerd? Of weet iemand wat pluspunten en minpunten van de studie? Wat zijn de toekomstperspectieven??

dankkeee

Berichten: 8.614

Re: Econometrie studeren?

Wat zijn de toekomstperspectieven??
Tot nu toe zijn er 16 econometristen die de Nobelprijs wonnen.

Voor informatie over econometrie, hoe en waar het te studeren en nog veel meer:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Econometrie

http://en.wikipedia.org/wiki/Econometrics

http://www.econometrie.nl/

http://www.feweb.vu.nl/econometriclinks/
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 171

Re: Econometrie studeren?

heyy

ik ben bijna klaar met mijn bachelor wiskunde en ik zal 3 economie vakken uit het 3e jaar moeten volgen van econometrie zodat ik econometrie master mag volgen. Heeft iemand hier ervaring mee? zijn die vakken ' moeilijk/zwaar' voor iemand die alleen maar wiskunde en een beetje informatica heeft gestudeerd?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Econometrie studeren?

Moeilijk te zeggen...welke vakken zijn het?

Hier in Utrecht biedt de wiskundefaculteit econom(etr)ie-gerelateerde vakken aan: micro-economie, investeringstheorie, optimalisatie en econometerie. Deze zijn uiteraard zo in elkaar gezet dat ze voor wiskundigen te volgen zijn (ze zijn juist bedoeld voor wiskundestudenten). Als je vakken aan de economie-faculteit neemt, ligt het sterk aan de opbouw van die vakken.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 171

Re: Econometrie studeren?

Phys schreef:Moeilijk te zeggen...welke vakken zijn het?

Hier in Utrecht biedt de wiskundefaculteit econom(etr)ie-gerelateerde vakken aan: micro-economie, investeringstheorie, optimalisatie en econometerie. Deze zijn uiteraard zo in elkaar gezet dat ze voor wiskundigen te volgen zijn (ze zijn juist bedoeld voor wiskundestudenten). Als je vakken aan de economie-faculteit neemt, ligt het sterk aan de opbouw van die vakken.
- Econometrics, Part I (3 ECTS = 84 hours)

- Econometrics, Part II (3 ECTS = 84 hours)

- Mathematical Economics, Part I (3 ECTS = 84 hours)

boeken:



C. Heij, P.M.C. de Boer, P.H. Franses, T. Kloek and H.K. van Dijk, Econometric Methods with Applications in Business and Economics, Oxford University Press, 2004.

J. Johnson & J. Dinardo, Econometric Methods, McGraw-Hill, fourth edition, 1997.

A. Mas-Colell, M. Whinston, J. Green, Microeconomic Theory, Oxford University Press, 1995. Chapters 1-12,15,16.

dit zijn vakken van VU:

http://www.feweb.vu.nl/link.asp?itemnumber=8927

en misschien moet ik ook deze vakken volgen:

Stochastic OR, Part I (3 ECTS = 84 hours)

- Business Econometrics, Part I (3 ECTS = 84 hours)

- Mathematical Economics, Part I (3 ECTS = 84 hours)

als ik de 2e variant van de master wil volgen:).

moet ik echt veel economiekennis hebben van 1e/2e jaar?

PS: ben ff op vakantie, sorry voor de late reacties

Gebruikersavatar
Berichten: 165

Re: Econometrie studeren?

Volgens mij heb je alleen voor het vak "Micro economic theory" wat economische kennis nodig. De vakken met econometrie heb je meerdendeel wiskundige kennis nodig.

Economitristen maken de berekeningen en stellen modellen op.

Economisten intrepeteren deze informatie.

(Ik heb mijn eerste jaar economics afgerond, en dat was alleen maar logisch nadeken. De problemen die veruit de meeste mensen hadden was wiskunde en statestiek. Als je daar goed in bent, then it's like a walk in the park.)

Econometrie heeft veel zwaardere wiskunde, maar voor de vakken zoals Microeconomics heb je dan wel een voordeel, want ookal komt er redelijk wat economische kennis bij kijken, je moet ook allemaal dingen uitrekenen en afleiden.
"Your American beer is a little like making love on a canoe."

"How so?"

"It's ******* close to water!"

Berichten: 171

Re: Econometrie studeren?

bedankt, dit maakt me een stukje enhousiaster voor die economische vakken!

Berichten: 37

Re: Econometrie studeren?

kun je met econometrie ook in de privaten handel komen?

Dit lijkt mij namelijk wel wat, of kan ik dan beter wat anders kiezen?

Berichten: 4

Re: Econometrie studeren?

Met Econometrie heb je meerdere afstudeer richtingen. Je kunt met de juiste keuze ook bij grote bedrijven werken, maar dus ook bij banken/verzekeringsmaatschappijen. Econometrie is veel wiskunde en veel statistiek, houdt dat goed in de gaten. Als je dat leuk vind, is dit een opleiding voor jou. Zo niet, dan raadt ik je toch wat anders aan.

Berichten: 88

Re: Econometrie studeren?

Ik werk zelf voor een handelshuis (zeg maar een soort hedge fund) en daar werken veel econometristen. Wel moet ik zeggen dat je voor veel functies waar econometrie voor staat met iets als natuurkunde of wiskunde ook binnenkomt, al lijken die studies me niet makkelijker dan econometrie.

Reageer