Hoeveelheid co2 uitstoot

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 11

Hoeveelheid co2 uitstoot

Welk voertuig stoot de meeste CO2 per kilometer uit en welk het minste? Is het verder ook zo dat schepen ergere vervuilers zijn dan auto's?

Gebruikersavatar
Berichten: 415

Re: Hoeveelheid co2 uitstoot

Welk voertuig stoot de meeste CO2 per kilometer uit en welk het minste? Is het verder ook zo dat schepen ergere vervuilers zijn dan auto's?
deze lijst komt van wiki aangevuld met enkele gangbare automerken , dit is dus energie equivalent, de queen elisabeth2 is dus per passagier ongeveer net zo vervuilend als een terreinwagen.



Mode Efficiency

per passenger

Biking 653 mpg 277.62 km/l

TGV train 506 mpg 215.12 km/l

Walking 235 mpg 99.91 km/l

Bus 231 mpg 98.21 km/l

Prius 109 mpg 46.34 km/l

Airplane 78 mpg 33.16 km/l

Corolla 38 mpg 16.16 km/l

2cv 36 mpg 15.31 km/l

Mazda 626 21 mpg 8.93 km/l

Steamship 18 mpg 7.65 km/l

Landcruiser 17 mpg 7.23 km/l

gedeeltelijke bron:

http://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_efficien..._transportation
Don't just talk, show your work.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Hoeveelheid co2 uitstoot

Welk voertuig stoot de meeste CO2 per kilometer uit en welk het minste? Is het verder ook zo dat schepen ergere vervuilers zijn dan auto's?
avcavc vraagt de CO2 uitstoot van een wagen en niet het aantal kilometers dat je met een voertuig kan afleggen met 1 litter brandstof !

Ik denk dat je hiervoor best eens rondzoekt op het internet, je zal zeker eens moeten gaan kijken voor de meeste uitstoot bij auto's zoals de Hummer en voor de minste uitstoot auto's zoals: Smart, Toyota Aygo, VW Polo, Toyota Prius, ...

Berichten: 12.262

Re: Hoeveelheid co2 uitstoot

avcavc vraagt de CO2 uitstoot van een wagen en niet het aantal kilometers dat je met een voertuig kan afleggen met 1 litter brandstof !


Wat maakt dat uit? Een liter benzine verstoken levert dezelfde hoeveelheid CO2 op, ongeacht in welke auto (of ander vehikel) je dat doet...
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Hoeveelheid co2 uitstoot

Wat maakt dat uit? Een liter benzine verstoken levert dezelfde hoeveelheid CO2 op, ongeacht in welke auto (of ander vehikel) je dat doet...


Mss wel, maar als je de CO2 nodig hebt en ze geven je het aantal kilometers per liter benzine dan heb je daar niet zoveel aan. Wanneer het is om te kijken welke er weinig uitstoot en welke veel dan kan je het aantal kilometers per liter brandstof gebruiken maar als je de echte waarden nodig hebt niet !!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Hoeveelheid co2 uitstoot

Hans Erren schreef:deze lijst komt van wiki aangevuld met enkele gangbare automerken , dit is dus energie equivalent, de queen elisabeth2 is dus per passagier ongeveer net zo vervuilend als een terreinwagen.



Mode Efficiency

per passenger

Biking 653 mpg 277.62 km/l

TGV train 506 mpg 215.12 km/l

Walking 235 mpg 99.91 km/l

Bus 231 mpg 98.21 km/l

Prius 109 mpg 46.34 km/l

Airplane 78 mpg 33.16 km/l

Corolla 38 mpg 16.16 km/l

2cv 36 mpg 15.31 km/l

Mazda 626 21 mpg 8.93 km/l

Steamship 18 mpg 7.65 km/l

Landcruiser 17 mpg 7.23 km/l

gedeeltelijke bron:

http://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_efficien..._transportation
Ik vertrouw deze cijfers niet. Voor dat 2cv-tje en die landcruiser (en cie mazda 626) zijn dat ongeveer de verbruikscijfers met alleen de bestuurder. Hier ontbreekt nog een en ander aan voorwaarden.

Dat dat vliegtuig zo middelmatig i.p.v. slecht scoort verbaast me. Tot heden weinig cijfers dan tot het tegendeel hiervan gezien.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Hoeveelheid co2 uitstoot

Vliegtuigen zullen er per passagier wel goed afkomen, mits ze natuurlijk een beetje vol zitten. Een 747 met 400 passagiers aan boord verstookt pakweg 16 liter voor een kilometer, verdeeld per passagier is dat 1 op 25. Bij een afgeladen 777 is dat zelfs nog wat beter, ruimschoots 1 op 30 (wellicht is dit die 33 uit bovenstaande?).

Alleen is de vraag hoe je het moet vergelijken: een volbezet vliegtuig tegen een auto met alleen de bestuurder, of een auto met alle zitplaatsen bezet? Als je compenseert voor de praktische bezettingsgraad zullen vliegtuigen het wel beter doen, die zitten vaak voor 75+% vol, terwijl auto's voornamelijk met alleen de bestuurder rondrijden.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Hoeveelheid co2 uitstoot

Alleen is de vraag hoe je het moet vergelijken: een volbezet vliegtuig tegen een auto met alleen de bestuurder, of een auto met alle zitplaatsen bezet? Als je compenseert voor de praktische bezettingsgraad zullen vliegtuigen het wel beter doen, die zitten vaak voor 75+% vol, terwijl auto's voornamelijk met alleen de bestuurder rondrijden.


Daarom probeert men de mensen te laten carpoolen !!!

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: Hoeveelheid co2 uitstoot

Ik vertrouw deze cijfers niet.
same here!. Of ik kijk er verkeerd tegen aan.

De 2CV rijdt 1:15,31 en de landcruiser 1:7,23. Als de landcruiser dus net zo ver wil rijden als de 2CV op 1 liter, zou de landcruiser dus 2 liter verbruiken maar dan evenveel uitstoot hebben?. 1 liter brandstof geeft toch ten alle tijden dezelfde CO2 uitstoot?. Of zitten in deze cijfers ook roet waarden en andere vervuilende stoffen?.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Hoeveelheid co2 uitstoot

Waar zie je staan dat de 2CV en de landcruiser dezelfde uitstoot hebben?

Die tabel geeft alleen maar het brandstofverbruik aan.

Als het om de CO2 uitstoot gaat kun je de brandstoffen niet over één kam scheren. Verschillende brandstoffen hebben een verschillend koolstofgehalte. In zware stookolie zit relatief meer koolstof dan in benzine.

Gebruikersavatar
Berichten: 415

Re: Hoeveelheid co2 uitstoot

Ik vertrouw deze cijfers niet. Voor dat 2cv-tje en die landcruiser (en cie mazda 626) zijn dat ongeveer de verbruikscijfers met alleen de bestuurder. Hier ontbreekt nog een en ander aan voorwaarden.
Dat klopt, moet je mijn post nog maar eens goed lezen :(

Voor de auto's heb ik het wiki lijstje aangevuld met amerikaanse mpg cijfers en omgerekend naar km/l. Co2 uitstoot per passagier heb ik me niet eens aan gewaagd.

Ga gerust je gang om de tabel te verbeteren, het was een eerste opzetje.
Don't just talk, show your work.

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: Hoeveelheid co2 uitstoot

:(

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Hoeveelheid co2 uitstoot

klazon schreef:Waar zie je staan dat de 2CV en de landcruiser dezelfde uitstoot hebben?

Die tabel geeft alleen maar het brandstofverbruik aan.

Als het om de CO2 uitstoot gaat kun je de brandstoffen niet over één kam scheren. Verschillende brandstoffen hebben een verschillend koolstofgehalte. In zware stookolie zit relatief meer koolstof dan in benzine.
klazon heeft gelijk, ik denk dat alle wagens die hier genoemd zijn een benzinemotor hebben en deze waarden mag je dus met elkaar gaan vergelijken maar het vliegtuig waarover je spreekt dat gaat waarschijnlijk kerosine verbranden. En de boot gaat zware stookolie opstoken.

De tabel is dus slecht opgesteld, wanneer je de CO2 gaat opzoeken per vehicle ga je waarschijnlijk een heel ander resultaat krijgen !!

Berichten: 12.262

Re: Hoeveelheid co2 uitstoot

De tabel is dus slecht opgesteld, wanneer je de CO2 gaat opzoeken per vehicle ga je waarschijnlijk een heel ander resultaat krijgen !!


Ik denk dat het wel meevalt hoor, de vrijgekomen energie en de CO2/H2O verhouden van de verbradingsproducten verschillen natuurlijk wel iets met ketenlengte en vertakkingsgraad, maar erg spectaculair zal het niet zijn. Bezine zal dus (per kilogram) iets minder CO2 produceren, diesel en kerosine ongeveer gelijk, en zware stookolie iets meer. Erg nauwkeurig is tellen in liters sowieso niet, aangezien de dichtheden ook nog wat verschillen en daardoor ook nog afwijkingen ontstaan.
Victory through technology

Berichten: 582

Re: Hoeveelheid co2 uitstoot

Ik denk dat het wel meevalt hoor, de vrijgekomen energie en de CO2/H2O verhouden van de verbradingsproducten verschillen natuurlijk wel iets met ketenlengte en vertakkingsgraad, maar erg spectaculair zal het niet zijn. Bezine zal dus (per kilogram) iets minder CO2 produceren, diesel en kerosine ongeveer gelijk, en zware stookolie iets meer. Erg nauwkeurig is tellen in liters sowieso niet, aangezien de dichtheden ook nog wat verschillen en daardoor ook nog afwijkingen ontstaan.


Het soort proces maakt ook nog iets uit.

Hogere drukken bij verbrandingsmotoren zorgen voor een hoger rendement.

Een brandstofcel bijv. heeft een nog hoger rendement dan verbrandingsmotoren.

Een zuigerstoommachine daarintegen heeft weer een heel laag rendement.
Het eerste wiel was echt niet rond

Reageer