Massapercentage kaliumjodide in jozo zout

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Massapercentage kaliumjodide in jozo zout

geachte college,

ik zit met een dringende vraag.

op school moeten we het massapercentage kaliumjodide gaan bereken in jozo zout.

dit is op zich niet moeilijk. maar het probleem is nu net dat we ook een methode in moeten leveren over, hoe we nou denken het massapercentage kaliumjodide in jozo zout te bereken. dus eigelijk hoe extraheer je het kaliumjodide uit het jozo zout. kan iemand mij misschien helpen.

p.s.

weet iemand ook de formule van jozo zout

hoogachtend,

Spammy89

Berichten: 8.614

Re: Massapercentage kaliumjodide in jozo zout

Volgens mij heeft iemand (misschien ben jij het zelf, in dat geval: sorry) exact dezelfde vraag hier gesteld.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Massapercentage kaliumjodide in jozo zout

De op het chemieforum voorgestelde titratie is mogelijk.

Een andere mogelijkheid is dat je eerst informatie inwint over de andere zouten die in Jozo zout zitten. Vervolgens is het handig om eens een blik in je BiNaS te werpen, en dan met name de oplosbaarheid van zouten (tabel 45A derde druk).

Als alleen KI en NaCl in je sample Jozo zout aanwezig zijn zou je bijvoorbeeld een neerslag reactie uit kunnen voeren met Hg(NO3)2. Vervolgens je neerslag filteren en wegen. Het enige wat je dan nog hoeft te doen is terugrekenen naar de hoeveelheid kaliumjodide.

Kaliumjodide extraheren uit andere zouten is lastig en totaal niet nodig om de hoeveelheid kaliumjodide in ene monster te bepalen.

Er is geen 'formule' van Jozo zout. Het zal een mengsel van verschillende zouten zijn. Hierover kan je natuurlijk proberen om een email naar Akzo Nobel te sturen.

Als ik jou was zou ik dus eerst de benodigde informatie inwinnen en vervolgens beide methoden uitvoeren in triplo. Zo kan je bepalen wat de meest consistente methode is. Zelf verwacht ik dat een titratie (mits goed uitgevoerd) betrouwbaarder in consistentie is. Je hebt minder verschillende handelingen die met het monster moeten worden uitgevoerd.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer