Stoomketel

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 64

Stoomketel

Ik ben van plan om zelf een eigen stoomplant te maken, en ben op zoek naar de optimale vorm van een Stoomketel.

Natuurlijk wordt het een klein modelletje, maar wil het zo goed en optimaal mogelijk maken.

even de basisinformatie:

Stoomketel= vat/buizen waar stoom wordt gevormd.

Het gaat om een kleine hoeveelheid stoom, waarmee ik in ieder geval een kleine turbine aan de gang krijg.

De ketel wordt gestookt op hout/kool/gas iets in die richting.

Welke constuctie moet ik nemen voor de optimale energyoverdracht.

Het liefst wil ik stoom maken met een maximale hoeveelheid waterdamp van 15%, maar ik weet dat dit bijna onmogelijk in miniatuur.

Als iemand ideeën heeft, wil ik het graag horen, ik sta open voor alles.

Marco

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Stoomketel

Het liefst wil ik stoom maken met een maximale hoeveelheid waterdamp van 15%, maar ik weet dat dit bijna onmogelijk in miniatuur.
:( vertel eens wat meer over die 15 %???
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 64

Re: Stoomketel

om geen schade aan je turbine toe te brengen wordt er aan het einde van de turbine een maximale hoeveelheid waterdamp ingesteld. dit is meestal 15%.

is dit hoger, dan zullen de waterdruppels kapotslaan op de schoepen, en de turbine ernstige schade toebrengen.

maar ik denk niet dat dit veel effect zal hebben voor mijn kleine ontwerp.

enig idee wat voor ontwerp ik het beste kan gebruiken voor mijn ketel?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Stoomketel

Die 15% water in de uitlaat is alleen van toepassing op turbines met een vacuumcondensor. Ik kan me echter niet voorstellen dat je dat gaat bouwen.

Je zou een zogenaamde vuurgangvlampijpketel kunnen bouwen. Ik denk dat er tig ontwerpen te vinden zijn op het internet. Onderschat niet de technische moeilijkheden. Wat voor druk moet de ketel kunnen weerstaan? Wil je de stoom superheaten? Hoeveel vermogen moet dit ding gaan leveren?

En vergeet nooit of te nimmer om een stoomketel altijd met een voldoende grote veiligheidsklep uit te rusten!
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Stoomketel

En vergeet nooit of te nimmer om een stoomketel altijd met een voldoende grote veiligheidsklep uit te rusten!
bij voorkeur twee, zoals ook het zinnig voorschrift in de stoomwet: één klep kan altijd weigeren.

en ah, 15% water...niks damp. Nou snap ik het :(
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 64

Re: Stoomketel

ik ken de gevaren ja, en veiligheid gaat voor alles.

de stoom superheaten lijkt me een beetje moeilijk op schaal, dus ga ik dan maar voor verzadigde stoom.

Ik ga eerst maar eens even kijken hoe ik het ga verwarmen. als ik het met gas ga doen, dan kan ik het beste voor een Vuurgangvlampijpketel gaan denk ik. zo niet, dan lijkt mij het beste dat ik een waterpijpketel ga.

Ik kijk nog even verder.

voor de rest nog iets waar ik rekening mee moet houden?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Stoomketel

Hangt er van af wat dit nou eigenlijk moet worden: een hobbydingetje om mee te spelen of een serieus apparaat met een serieus vermogen? Je zit dan eventueel met vergunningen en eisen van Stoomwezen (in Nederland, ik weet niet hoe dat in Belgie heet).

Je zit ook met de veiligheid rondom de verbranding.

En beveiliging als je water opraakt en het staal niet meer gekoeld wordt.

En de kwaliteit van je water om kalkaanslag en daaruit voortvloeiende oververhitting van het staal te vermijden.

Het lijkt in eerste instantie misschien allemaal leuk en simpel te doen maar: bezint eer je begint.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Stoomketel

ik ken de gevaren ja,
zoiets vind je op menige grafsteen.... :( .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 64

Re: Stoomketel

ja, ok. ik zit nu op de opleiding voor "proces operator" en elke dag dat je iets doet in de praktijk word het in je hoofd gestampt dat veiligheid voorrop staat.

Ik weet dat er een explosiedeksel op moet. het waterlevel is ook erg belangrijk ja, zelf had ik daar geen rekening mee gehouden in mijn ontwerp.

het is gewoon een klein hobbydingetje, waarom ik een lampje of 2 op kan laten branden.

dat ding gaat niet dag en nacht door met electriciteit, gewoon een klein projectje om et zien wat ik allemaal kan en hoe het allemaal in elkaar zit om het te laten werken.

ik denk dat de constuctie zo'n uurtje per maand draait ofzo.

Re: Stoomketel

Hallo,

Ik zou als ik jou was je eens aanmelden bij het forum van onder stoom: www.onderstoom.nl

Een oververhitter is een goeie optie bij een stationare machine. Je loopt weinig kans dat er ineens water je oververhitter inkomt, en er in eens een enorme hoeveelheid stoom gevormd wordt. De oververhitter is gewoon een buisje die je door je vuurgang / vuurkist laat lopen je zorgt daarmee dat je stoom optimaal gedroogd wordt.

Het bouwen van een ketel is niet super moeilijk. zolang hij niet al te groot is. Assistentie van een ervaren (model) ketel bouwer is handig wordt lid van een vereniging zoals www.stormpolderrail.nl of www.maasoeverspoorweg.nl.

Suc6 met je project.

Gr. Klaas van Gemerden

Reageer