Verdampingsgraad

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 15

Verdampingsgraad

Eey,

Ik heb met de volgende formule:

E = -rho Cw |v(z)| (q(z) - q(0))

De verdampingsgraad op een plaats berekend, waarbij:

Q(z) = 6,5 %

V = gemiddelde windsnelheid = 4,51 m/s

Q(0) = luchtvochtigheid = 100 %

Cw = weerstandscoefficient = 1,38 * 10^16

Rho = dichtheid van lucht = 1,293 kg/m³

E = -1,293 * 1,38 * 10^16 * 4,51 * (6,5 – 100) = 7,552273429 * 10^18 W/m²

Maar mbv van de E moet ik kunnen bepalen hoeveel water er verdampt in het gehele Aralmeer per bepaalde tijdseenheid. Ik zelf heb geen idee hoe ik hier nu verder mee moet, is er wellicht iemand die me zou kunnen helpen hierbij???????

Hartstikke, hartstikke bedankt

Karst

P.S. Ik wist niet zeker of dit nou onder natuur of scheikunde valt zou iemand kunnen zeggen waar dit topic wel hoort te staan als ik hem op een verkeerde plek geplaatst heb?

Thanx

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Verdampingsgraad

Waar heb je die merkwaardige formule vandaan?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 15

Re: Verdampingsgraad

Het klopt dat het een vage formule was, dat idee had ik zelf nl ook al. Na mijn bronnenlijst doorzocht te hebben is het me niet gelukt te vindne waar hij vandaan kwam, wel weet ik nog dat het de Penmann formule was. Dus ik heb ff gezocht en nu een andere versie gevonden, nemelijk:

Afbeelding

m = Slope of the saturation vapor pressure curve (Pa K-1) =

Rn = Net irradiance (W m-2)

ρa = density of air (kg m-3)

cp = heat capacity of air (J kg-1)

Cat = atmospheric conductance (m s-1)

δe = vapor pressure deficit (Pa)

λv = latent heat of vaporization (J kg-1)

γ = psychrometric constant (Pa K-1)

Maar ik weet nog dat deze te ingewikkeld was, en dat ik bij die andere de gegevens wel snapte, op dit adres staat ook een formule die er verdacht veel op lijkt.

http://www.newton.dep.anl.gov/askasci/wea00/wea00146.htm

Maar mischien zou je me kunnen helpen met die andere formule, het gaat om de hoeveelheid water dat verdampt bij het Aralmeer.

Hartstikke bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Verdampingsgraad

E = -1,293 * 1,38 * 10^16 * 4,51 * (6,5 – 100) = 7,552273429 * 10^18 W/m²
Enig gezond verstand leert dat dit absoluut niet kan. Vermogens in exawatt per m² moet dit plekje Aralmeer m.i. heter maken dan het inwendige van de zon. Verder is E veelal het symbool voor energie en niet voor vermogen (P), maar het zou een specifiek symbool kunnen zijn uit een of ander toegepast stukje wetenschap?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 15

Re: Verdampingsgraad

Ja stom had ik zelf ook wel kunnen bedenken.

Maar weet je mischien een andere weg om te komen tot de hoeveelheid verdampte stof???

Thanx

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Verdampingsgraad

Precies, die eerste formula sloeg nergens op. Er kwam bovendien niet eens de zonnestraling in voor.

De formule van die www.newton.----website (even aannemende dat die wel ergens op slaat) vereist meetgegevens op twee hoogtes die de topicstarter niet zal hebben.

Als ik even google dan schijnt inderdaad de Penman formule, of beter de Penman-Monteith formule de meest gebruikte te zijn maar, helaas, iedereen gebruikt blijkbaar weer zijn eigen variant, al dan niet met de idiootste eenheden of noemt die niet eens allemaal omdat de lezer dat blijkbaar toch wel begrijpt?!.

Wat in de Penman variant van de topicstarter die Cat zou moeten zijn is mij een raadsel.

Ook de eenheden van E staan er niet bij.

Wellicht is deze variant, formule 6, bruikbaar:

http://www.fao.org/docrep/X0490E/x0490e06....eith%20equation
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 15

Re: Verdampingsgraad

Okay het lukt al aardig, hartstikke bedankt. Inderdaat heel vaag dat iedereen zijn eigen formule heeft om te berekenen hoeveel er verdampt, maar kun je me mischien nog ff helpen met wat de G betekend in de formule.

Als ik letterlijk vertaal kom ik op zoiets uit als de vloeibare bodem hitte, of ik vertaal iets verkeerd. Kun je me daarmee ff helpen????

Thanxxx

Berichten: 15

Re: Verdampingsgraad

Sorry ben hier niet zo goed in, kunnen jullie me ook nog ff helpen met de delta en de lapda, kan ik nl ook niet vinden.

Thanksss

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Verdampingsgraad

Delta is de helling van de dampspanningscurve van water. Die curve is krom dus het hangt dus af van de temperatuur waarmee jij werkt. Bij 10 oC is delta = 0,085 kPa/oC bij 20 oC is delta = 0,15 kPa/oC, bij 30 oC is delta = 0,25 kPa/oC.

Lambda in vergelijking 3 is de verdampingswarmte van water, zeg maar 2450 kJ/kg = 2,45 MJ/kg. Het staat er niet bij maar ik denk dat men MJ/kg bedoelt want voor andere eenheden gebruiken ze ook MJ en bovendien is de reciproke dan die 0.408 in vergelijking 6.

Gamma = 0,0665 kPa/oC

De vergelijkingen worden in die link gebruikt voor gewassen op grond, vandaar die G in de formule wat dan de zonnewarmte is die de grond opneemt. Je moet in feite lezen dat (Rn - G) de zonnewarmte is die gebruikt wordt voor de verdamping van water. Voor een rimpelend wateroppervlak zul je voor de gewashoogte iets van bijna nul moeten aannemen, lijkt me.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 15

Re: Verdampingsgraad

Ik heb nu de volgende gegevens, zou je mischien willen kijken of ze een beetje juist zijn.

Alleen Es heb ik nog niet, is ook lastiger dan ik dacht zou je me daar mischien nog mee kunnen helpen?

(Rn – G) = 1 (geld alleen voor gewassen)

T = gemiddelde temperatuur = (27 + -9)/2 = 9 graden Celsius

U2 = gemiddelde windsnelheid = 4,51 m/s

Es =

Ea = verdampingsdruk = 1 kPa

Δ = dampspanningscurve = 0,07235 kPa / graden Celsius

У = 0,0665 kPa / graden Celsius

Thanks

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Verdampingsgraad

Ik weet niet of (Rn - G) hier toevallig precies 1 is. Hier moet je de gemiddelde geabsorbeerde (niet weerkaatste) zonnestraling, maar dan in MJ/m2.dag, gebruiken. Ik weet niet wat die daar bij het Aralmeer is.

Es is de verzadigingsdampspanning van water bij T. Bij 9 oC is dat 1,15 kPa

Ea is de partieeldruk van de waterdamp in de lucht ver van het wateroppervlak. Jouw 1 kPa lijkt me dan wat hoog vergeleken met een Es van 1,15 want dat is dan een relatieve vochtigheid van 87%.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 15

Re: Verdampingsgraad

Okay thanks, je had gelijk met die (Rn- G ) had ik ff verkeert opgevat, maar zou je me mischien kunnen vertellen hoe ik die wel kan bepalen?

De rest is gelukt.

:(

Hartstikke hartstikke bedankt!!!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Verdampingsgraad

Ik weet het ook niet dus heb ik het mijn vriend Google maar even gevraagd:

http://ebrdrenewables.com/sites/renew/coun...an/profile.aspx

Scroll naar 5. Solar en je ziet wat de jaarlijks gemiddelde zonnestraling daar is: 6085 MJ/(m2.Jaar) op een horizontaal vlak.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 15

Re: Verdampingsgraad

Zou je dan mischien de goede Ea ook weten???

Berichten: 15

Re: Verdampingsgraad

Of deze moet juist zijn, wat ik betwijfel:

Rn = Zonnewarmte = 6085

G = gewashoogte = 0

T = gemiddelde temperatuur = (27 + -9)/2 = 9 graden Celsius

U2 = gemiddelde windsnelheid = 4,51 m/s

Es = verzadigingsdampspanning = 1,15 kPa

Ea = verdampingsdruk = 4,863 kPa

Δ = dampspanningscurve = 0,07235 kPa / graden Celsius

У = 0,0665 kPa / graden Celsius

Maar bedankt :-D

Reageer