Osmose

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 321

Osmose

Mijn eerste vraagje, zijn deze 2 deffinities correct? (ik weet dat je kan opzoeken op wiki en zo maar ik heb ze zelf geformuleerd aan de hand van verschillende site's en wil weten als deze correct zijn)

Diffusie is het verschijnsel waarbij twee stoffen zich geleidelijk en spontaan met elkaar mengen, dit gebeurt van hoge concentratie naar een lage concentratie.

Bij osmose gaat een vloeistof waarin stoffen zijn opgelost zich van lage naar hoge concentratie begeven doorheen een halfdoorlatend membraan.( een semi-permeabele wand).

Als verschillende zoutconc. dezelfde conc willen bereiken, en de conc in de lichaamssappen( van de krokodil) is hoger dan de conc. in de cellen. Dan gaat er water uit de celen gaan. Zodat de conc zout in de lichaamssappen= conc zout in de cellen. Dit water gaat uit de cellen door osmose. Maar het zout kan niet door het celmembran heen dus kan alleen water door osmose verplaatsen.

mijn 2de vraagje:Is het correct wat ik schrijft ( hoe ik osmose gebruik in deze tekst bedoel ik)

bedankt

Berichten: 8.614

Re: Osmose

Ik zou andere definities geven voor diffusie en osmose, maar op het eerste zicht lijken de jouwe me correct.

Verder weet ik eigenlijk amper iets over de lichaamssappen van krokodillen, maar ik veronderstel dat je uitleg juist is.

(P.S.: In plaats van concentratie af te korten als conc. kan je beter het officiële symbool [...] gebruiken. [zout] lees je dan als "de concentratie van het zout".)
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 271

Re: Osmose

Je definitie van osmose wekt een beetje de indruk dat ook de opgeloste stof door het membraan gaat. Dat is natuurlijk niet zo. Maar verder klopt het wel.

Bij de tekst zou ik zeggen: gebruik je definitie. Je hoeft niet meer te zeggen dat het zout van buiten naar binnen wil. De concentratie is buiten hoger dan binnen maar het celmembraan is impermeal (voor het zout) dus gaat het water naar binnen. Overigens niet perse tot de concentraties gelijk zijn. Het concentratieverschil neemt inderdaad af (door verdunnen) maar ook neemt de druk in de cel toe. De instroom gaat door tot die twee in evenwicht zijn (de osmotische druk is dan gelijk aan de werkelijke.)

Berichten: 321

Re: Osmose

oscar2 schreef:Je definitie van osmose wekt een beetje de indruk dat ook de opgeloste stof door het membraan gaat. Dat is natuurlijk niet zo. Maar verder klopt het wel.

Bij de tekst zou ik zeggen: gebruik je definitie. Je hoeft niet meer te zeggen dat het zout van buiten naar binnen wil. De concentratie is buiten hoger dan binnen maar het celmembraan is impermeal (voor het zout) dus gaat het water naar binnen. Overigens niet perse tot de concentraties gelijk zijn. Het concentratieverschil neemt inderdaad af (door verdunnen) maar ook neemt de druk in de cel toe. De instroom gaat door tot die twee in evenwicht zijn (de osmotische druk is dan gelijk aan de werkelijke.)
u zegt hier: dus gaat het water naar binnen

ik dacht juist dat het water naar buiten ging (dus uit de cel)? want zo wordt de [zout] toch hoger in de cel?

( want osmose is van laag naar hoog, dus de hoge [zout] zit in de lichaamssappen waardoor water naar daar gaat toch )

Berichten: 704

Re: Osmose

door osmose zal het water inderdaad de cel uit gaan: immers je wilt een situatie hebben waar [zout] zowel binnen als buiten de cel gelijk is. Dat kan alleen door de hogere [zout] buiten de cel te verlagen en dus met water uit de cel te 'verdunnen'.

Gebruikersavatar
Berichten: 271

Re: Osmose

Ja jullie hebben gelijk. De druk in de cel neemt alleen toe als er buiten te weinig zout is. Nu gaat het proces inderdaad door tot de zoutconcentratie binnen en buiten gelijk is. Het celmembraan kan immers geen tegendruk bieden tegen een volumeafname. Sorry voor de verwarring.

Reageer