60 hz in amerika : wat gebeurt er met 50 hz toestellen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

60 hz in amerika : wat gebeurt er met 50 hz toestellen

Hoi,

Mijn eerste stap in dit forum wil ik brengen met deze vraag :

Hoe zit het met toestellen die enkel werken op 230V , 50Hz, en je wil die gaan gebruiken in Amerika.

Ik doel hier vooral op de 50Hz, omdat ik al op diverse plaatsen heb gehoord dat dit wel catastrofaal kan zijn voor bepaalde motortjes.

Voorbeeld : een haardroger. Op het specificatiekaartje staat enkel 230V,50hz. Als je die insteekt op 115V, 60Hz, zal die weerstand volgens mij alleen wat minder warmte geven, maar wat met het motortje? Welke impact heeft die 60 Hz op dat motortje?

Dank bij voorbaat.
Een zeef is nodig om de patatten af te gieten.
Windows is nodig om ... euh ja ...waarom eigenlijk ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 60 hz in amerika : wat gebeurt er met 50 hz toestellen

Ik denk dat die 60Hz niet het ergste probleem is. In een haardroger zit meestal een inductiemotor, daarvan wordt het toerental bepaald door de frequentie. Hij zou dus theoretisch 20% sneller willen draaien. Echter, door de lage spanning zal hij waarschijnlijk niet op toeren komen, met als gevolg dat hij meer stroom gaat trekken, ondanks de lagere spanning. En dat zou kunnen resulteren in het verbranden van de motorwikkelingen.

Let wel, dit is een strikt theoretische benadering. Ik heb geen praktijkervaring met dit soort situaties, dus de praktijk zou best eens anders kunnen zijn.

Re: 60 hz in amerika : wat gebeurt er met 50 hz toestellen

De meeste motortjes in haardrogers zijn geen inductiemotoren maar motortjes met stator en rotorwikkelingen ( net als een boormachine. Het toerental is dus niet gerelateerd aan de netfrequentie ( anders zouden de gebruikelijke twee toerentallen ook niet mogelijk zijn).

De haardroger zal dus op 115 V. iets meer dan een kwart van zijn vermogen in warmte (V kwadraat /R) leveren en of de motor snel genoeg draait om die warmte adequaat af te voeren zou ik eens moeten uitproberen op een variac.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 60 hz in amerika : wat gebeurt er met 50 hz toestellen

Hmm, zou kunnen dat je gelijk hebt. Moet nog eens goed naar die haardroger kijken. Ik gebruik hem zelf nooit.

Op wikipedia staat een interessant artikeltje met zaken waar je op moet letten als je je elektrische apparaten meesleept naar het buitenland.

Berichten: 4

Re: 60 hz in amerika : wat gebeurt er met 50 hz toestellen

het is op basis van dat artikel bij wikipedia dat ik hier deze vraag stel.

De haardroger is een type met twee snelheden.

Dus om veilig te spelen zou ik op zoek moeten gaan naar een ander type. Of heeft iemand dit al eens uitgeprobeerd?
Een zeef is nodig om de patatten af te gieten.
Windows is nodig om ... euh ja ...waarom eigenlijk ?

Berichten: 12.262

Re: 60 hz in amerika : wat gebeurt er met 50 hz toestellen

De meeste apparaten zullen niet goed werken op 110V, afgezien van schakelende voedingen die daarvoor gemaakt zijn (pc, telefoonlader, dat werk). De frequentie is zelden een probleem, maar het voltage aanpassen middels een trafo is normaliter noodzakelijk.

Het enige gevolg van 60 ipv 50 hz is dat bepaalde motoren te snel lopen, maar dat is zelden echt een probleem. Wel gaat het mis met zaken die voor timing van het net afhankelijk zijn (bijv een wekker).
Victory through technology

Berichten: 43

Re: 60 hz in amerika : wat gebeurt er met 50 hz toestellen

Hangt er echt wel van af welk toestel je in je handen hebt. Heel veel toestelletjes werken op 60Hz evengoed als op 50Hz.. Lees productspecificaties eens na?

Berichten: 59

Re: 60 hz in amerika : wat gebeurt er met 50 hz toestellen

ik weet het wel andersom in de praktijk.

die oude pc's hadden nog zow'n rood knopje op de achtergrond, 110V gaat ie roken :D

maar van 230 naar 110 (120) verschilt heel erg per voorwerp. een pc zou stukgaan, een lampje zou minder fel branden, etc.

Berichten: 388

Re: 60 hz in amerika : wat gebeurt er met 50 hz toestellen

maar van 230 naar 110 (120) verschilt heel erg per voorwerp. een pc zou stukgaan, een lampje zou minder fel branden, etc.
Een PC zou niets doen als je over een oudere/goedkopere voeding beschikt omdat de spanning te laag is. De betere voedingen gaan van 90 tot 260V in hun spanningsbereik, geen enkel probleem dus. TV doet het op 110V ook nog, maar je moet hem wel opstarten met 160V ofzoiets. Dus geen optie. Misschien dat sommige TV's wel opstarten met 110V...

Wat betreft die 60Hz, blijkt dat er hier veel zijn die daar niet zo nauw naar kijken. Dat is juist een zeer belangrijke factor als je toestellen hebt met een ordinaire transformator!!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 60 hz in amerika : wat gebeurt er met 50 hz toestellen

Wat betreft die 60Hz, blijkt dat er hier veel zijn die daar niet zo nauw naar kijken. Dat is juist een zeer belangrijke factor als je toestellen hebt met een ordinaire transformator!!
Kun je dat eens wat verder verklaren? Een 60Hz trafo op 50 Hz zetten, dat kan problemen geven, maar andersom volgens mij niet.

Berichten: 388

Re: 60 hz in amerika : wat gebeurt er met 50 hz toestellen

Kun je dat eens wat verder verklaren? Een 60Hz trafo op 50 Hz zetten, dat kan problemen geven, maar andersom volgens mij niet.
Het vermogen van je trafo gaat erop achteruit.

De wikkelverhouding blijft constant, dus je spanning zal hetzelfde blijven (als we nu los van de Amerikaanse spanning alleen de freq wijzigen). Maar om een bepaald vermogen te leveren secundair moet je natuurlijk ook een bepaald (iets groter) vermogen opnemen primair. Aangezien de impedantie beïnvloed wordt door de freq zal deze iets groter zijn op 60Hz met als gevolg dat er minder stroom gaat lopen bij dezelfde spanning. Of met andere woorden: het vermogen is primair gedaald. Secundair ga je dus niet meer hetzelfde vermogen krijgen.

Dit is allemaal geen probleem als je transfo's voldoende overgedimensioneerd zijn, maar bij die commerciële toestellen is dat meestal maar krap.

Edit:

Als je dan ook nog in rekening gaat brengen dat je primair ineens maar 110V hebt ipv 230V, dan heb je secundair ook maar de helft van de spanning.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 60 hz in amerika : wat gebeurt er met 50 hz toestellen

Aangezien de impedantie beïnvloed wordt door de freq
Welke impedantie?

Berichten: 388

Re: 60 hz in amerika : wat gebeurt er met 50 hz toestellen

De impedantie van je wikkelingen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 60 hz in amerika : wat gebeurt er met 50 hz toestellen

Ja, maar de impedantie van de wikkelingen speelt nauwelijks een rol. Bij een belaste trafo heb je eigenlijk alleen te maken met de langsimpedantie van de trafo, en die is verwaarloosbaar t.o.v. de impedantie van de secundaire belasting.

Door de hogere frequentie wordt die langsimpedantie 20% groter, maar blijft dan nog steeds verwaarloosbaar t.o.v. de achterliggende belasting.

Reageer