[ thermodynamica ] koelmachine

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 450

[ thermodynamica ] koelmachine

Hallo,

Zie hier een elementair schema van een thermodynamische koelmachine:
Scannen0004.jpg
Scannen0004.jpg (45.2 KiB) 394 keer bekeken
Ik begrijp eigenlijk niet hoe dit in zijn werk gaat. Dit heb ik ervan gemaakt:

Arbeid wordt uitwendig geleverd aan de compressor( cillinder met zuiger ). Het fluidum gaat een toename in druk kennen en gaat via de condensor naar het expansieventiel. Hier zal het een heel abrubte drukval ondergaan waardoor het in temperatuur sterk zal dalen. Het fluidum begeeft zich naar de verdamper waar het energie zal onttrekken aan de omgeving. Hierdoer zal het fluidum gasvormig worden. Het gaat door de compressor naar de condensor waar het zijn warmte zal afgeven en terug vloeibaar wordt. De cyclus herhaalt zich.

Nu heb ik een paar vragen:

- Hoe komt het dat de temperatuur van het fluidum daalt als de druk sterk daalt? Is dit omwille van de (ideale) gaswet?

- Zorgt de compressor voor een verhoging van de druk in het volledige rechtergedeelte?

- Bestaat er een wiskundige uitdrukking die bewijst dat een expansieventiel effectief voor een drukverlaging zorgt?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [ thermodynamica ] koelmachine

1) heeft niks met de ideale gaswet te maken, maar met de dampspanningscurve van de desbetreffende vloeistof.

De condensor produceert vloeistof bij een hoge druk en die vloeistof wordt door gedeeltelijke verdamping koud wanneer die via het expansieventiel naar de lagere druk van de verdamper gaat.

2) ja

3) het expansieventiel is niks anders dan een regelklep die gestuurd wordt door het vloeistofniveau van de condenser en/of de verdamper. De temperatuur in de verdamper (die 5 oC) wordt gehandhaaft door de juiste druk (dampspanningscurve) te handhaven. Dat gaat via de capaciteitsregeling van de compressor, bijvoorbeeld toerental. Het ventiel zorgt dus niet voor de drukverlaging.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer