Fasendiagrammen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 314

Fasendiagrammen

Hallo,

Zou iemand mij kunnen helpen met de volgende afbeeldingen? Ik versta het principe niet helemaal. De fasendiagrammen van ééncomponentsystemen en tweecomponentensystemen heb ik al ongeveer door.

Afbeelding

Wat gebeurt er juist als we een smelt hebben die rijker is aan Anorthiet en de temperatuur laten dalen? En hoe kan je hierop de hefboomregel toepassen? Wat gebeurt er bij fractioneel smelten?

Afbeelding

Wat is incongruent smelten? Wat gebeurt er tijdens het afkoelen van een smelt die meer forsteriet bevat? Waarom eindigt het kristallisatiepad soms in het peritektisch punt? En wat gebeurt er bij fractionele kristallisatie?

Ik hoop dat iemand me meer inzicht kan doen krijgen in deze diagrammen. Bij voorbaat dank.

Berichten: 8.614

Re: Fasendiagrammen

Zelf snap ik ook zeer weinig van deze materie, maar ik wil je wel helpen bij het verklaren van twee begrippen.

Incongruent smelten is smelten waarbij de stof een ontleding ondergaat: bij het smeltpunt ontstaat een vaste en een vloeibare fase die allebei een andere samenstelling hebben dan de oorspronkelijke stof. Een stof die peritectisch smelt doet dat incongruent.

Bij fractionele kristallisatie kristalliseren bij verschillende temperaturen en druk verschillende bestanddelen uit een stof.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Fasendiagrammen

De hefboomregels is niet zo heel moeilijk, even googlen en je bent er zo uit, het helpt je alleen maar de percentages in een mix te bepalen.

Hier wat meer info: http://www.econ.kuleuven.be/tew/labo/Mat/oefeningen/oef9.htm

Reageer