Backup:cd/dvd aanvullen wijzigen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4.502

Backup:cd/dvd aanvullen wijzigen

Hoe kan ik een CD/DVD aanvullen of wijzigen met data/foto's,etc.Ik ga uit van writeble/rewriteble schijven.Heb XP met ca.40 GB opslagvermogen

Moet dit geband worden,ik heb Nero of kun je het behandelen als een floppy (mogelijk stomme vraag,maar soms ben ik een analfabeet op dit terrein!)

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Backup:cd/dvd aanvullen wijzigen

Met nero is eht inderdaad mogelijk om het als diskette te zien ALS HET EEN REWRITABLE IS

Dus CR+RW, DVD+-RW

Berichten: 4.502

Re: Backup:cd/dvd aanvullen wijzigen

En als het alleen een CD-R betreft of DVD-R ;ook te behandelen als een floppy,ondanks een brandproces of houdt branden gewoon copieren in en kun je wijzigingen aanbrengen van data?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Backup:cd/dvd aanvullen wijzigen

Nee je kunt geen wijzigingen aanbrengen, daarom noemen ze het ook branden.

Wat er gebeurt is dit: een laser warmt een zachte polymeer laagje op dat juist boven de reflectieve groeve zit van de cd-r, deze 'verbrand' dan; wat als effect heeft dat het niet meer transparant is. Daarom kan de lees laser bij het teruglezen als een 'bit' (want kortstondig word de laser geabsorbeert) worden gezien.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Backup:cd/dvd aanvullen wijzigen

Je bedoeld het waarschijnlijk goed maar ik denk dat je het verkeerd verwoord PurpereWolf en daardoor gaat oktagon mischien een verkeerd beeld krijgen over het gebruik van CD-RW en DVD-RW.
DePurpereWolf schreef:Met nero is eht inderdaad mogelijk om het als diskette te zien ALS HET EEN REWRITABLE IS

Dus CR+RW, DVD+-RW
Ik zou niet zeggen dat je het als diskette kan zien !!!

Op een diskette kan je een bestandje zetten, daarna openen (bvb. WORD file) en wanneer je iets veranderd heb kan je de wijzigingen opslaan.

Dit is niet mogelijk bij CD of DVD's. Bij deze opslagmedia moet je het bestand er opnieuw bijschrijven (bij CD-R of DVD-R) bij een RW kan je het ook bijschrijven maar het is ook mogelijk hem eerst te formateren en dan opnieuw te beschrijven.

Wanneer je dus een komma of punt in een word bestandje aanpast kan je opnieuw alles branden (niet gewoon die bestaande file aanpassen).

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Backup:cd/dvd aanvullen wijzigen

En dat is volgens mij helemaal niet zo, met de juiste software kun je de CD-RW gewoon als elke andere map op je harde schijf zien. Daar heb je geen nero voor nodig. Je kunt bestanden weghalen en bestanden toevoegen.

Het heet drag and drop cd-rewritable en is sinds het mt rainier initiative in het leven geroepen:

http://www.softarch.com/us/products/WriteC...ainierfaqs.html

Meeste optische media recorders hebben nu deze drag en drop utility en zou je het dus inderdaad moeten kunnen zien als een floppy.

Het is niet slim om een word document van een floppy te starten, omdat het dan de temp bestand op de diskette begint te zetten, dat maakt het enorm traag en heeft mij in mijn vroegere jaren al veelvuldig windows95 and 98 laten crashen. Dat is een floppy behandelen als een harde schijf, dat vele malen sneller is in het schrijven en herschrijven.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Backup:cd/dvd aanvullen wijzigen

Je hebt gelijk purpere wolf maar ik d8 dat je bedoelde dat je de CD als floppy gaat gebruiken met behulp van Nero.
Het is niet slim om een word document van een floppy te starten, omdat het dan de temp bestand op de diskette begint te zetten, dat maakt het enorm traag en heeft mij in mijn vroegere jaren al veelvuldig windows95 and 98 laten crashen. Dat is een floppy behandelen als een harde schijf, dat vele malen sneller is in het schrijven en herschrijven.
Hier heb ik in de vorige eeuw geen problemen met gehad, vanaf de 21ste eeuw heb ik geen 95 of 98 meer !!

Re: Backup:cd/dvd aanvullen wijzigen

Dmv Nero van een cd-rw een multi sessie cd maken.

Lijkt me een goede optie, daar dit in Nero zich van zelf uitwijst.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Backup:cd/dvd aanvullen wijzigen

Om het maar even makkelijk te houden, dat wat NvT bedoelt is voor cd-r's niet zo zeer voor CD-RW, waar je dus al mee kan sleur en pleuren.

En verder Ruber01, dat was inderdaad van vorige eeuw.

Reageer