Berekenen buigspanning

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Berekenen buigspanning

Halo iedereen ,

Ik ben Maarten en laatste jaar student in middelbaar onderwijs electro-mechanica .

Voor mijn eindwerk heb ik iets te berekenen waarmee ik hoop dat julie kunne helpen .

Het zit zo ik heb een as van diameter 30 mm en 730 mm lang , daarin is een gleuf ingefreest van 12 mm breed en en 9 mm diep over de gehele lengte .

Op de as komt een belasting van 25 kg , nu is mijn vraag :

-wat is de werkelijke toelaatbare spanning van de as? zelf weet ik niet hoe de berekingen te maken.

-wat is het buigend moment van de as ?

-En is de belasting van 25kg niet te zwaar?

Ik hoop dat julie mij kunnen helpen

As is uit aluminium vervaardigt.

Mvg Maarten

Berichten: 1.007

Re: Berekenen buigspanning

Voor de buigspanning van een vezel op een afstand y vanaf de neutrale lijn in het profiel geldt:
\(\sigma=\frac{My}{I}\)
Met:
\(\sigma\)
=buigspanning
\(M\)
=buigend moment
\(y\)
= de afstand vanaf de neutrale lijn
\(I\)
=oppervlaktetraagheidsmoment van het profiel

Voor de maximale spanning moet je dus M en y zo groot mogelijk nemen. Je moet dus weten wat het maximale buigend moment is. Dat is afhankelijk van hoe de balk is ingeklemd/opgelegd. Verder is het ook belangrijk hoe het profiel wordt belast, bijvoorbeeld:
as.GIF
as.GIF (2.27 KiB) 2979 keer bekeken
Dit bepaalt natuurlijk het oppervlaktetraagheidsmoment.

Berichten: 8

Re: Berekenen buigspanning

Hoi,

Kijke hier eens...

Buigspanning : http://Werktuigbouw.info/Buigspanning.html

Maximale moment in as: http://Werktuigbouw.info/Momentenlijn.html

Kwadratisch oppervlakte moment (I) = http://Werktuigbouw.info/Kwadratisch_oppervlakte_moment.html

Suc6

Berichten: 51

Re: Berekenen buigspanning

Hallo,

Net even de link naar de momentenlijn bekeken maar vb 2 lijkt me niet te kloppen

Berichten: 8

Re: Berekenen buigspanning

Fast Eddy schreef:Hallo,