Berekenen buigspanning

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Berekenen buigspanning

Halo iedereen ,

Ik ben Maarten en laatste jaar student in middelbaar onderwijs electro-mechanica .

Voor mijn eindwerk heb ik iets te berekenen waarmee ik hoop dat julie kunne helpen .

Het zit zo ik heb een as van diameter 30 mm en 730 mm lang , daarin is een gleuf ingefreest van 12 mm breed en en 9 mm diep over de gehele lengte .

Op de as komt een belasting van 25 kg , nu is mijn vraag :

-wat is de werkelijke toelaatbare spanning van de as? zelf weet ik niet hoe de berekingen te maken.

-wat is het buigend moment van de as ?

-En is de belasting van 25kg niet te zwaar?

Ik hoop dat julie mij kunnen helpen

As is uit aluminium vervaardigt.

Mvg Maarten

Berichten: 1.007

Re: Berekenen buigspanning

Voor de buigspanning van een vezel op een afstand y vanaf de neutrale lijn in het profiel geldt:
\(\sigma=\frac{My}{I}\)
Met:
\(\sigma\)
=buigspanning
\(M\)
=buigend moment
\(y\)
= de afstand vanaf de neutrale lijn
\(I\)
=oppervlaktetraagheidsmoment van het profiel

Voor de maximale spanning moet je dus M en y zo groot mogelijk nemen. Je moet dus weten wat het maximale buigend moment is. Dat is afhankelijk van hoe de balk is ingeklemd/opgelegd. Verder is het ook belangrijk hoe het profiel wordt belast, bijvoorbeeld:
as.GIF
as.GIF (2.27 KiB) 2979 keer bekeken
Dit bepaalt natuurlijk het oppervlaktetraagheidsmoment.

Berichten: 8

Re: Berekenen buigspanning

Hoi,

Kijke hier eens...

Buigspanning : http://Werktuigbouw.info/Buigspanning.html

Maximale moment in as: http://Werktuigbouw.info/Momentenlijn.html

Kwadratisch oppervlakte moment (I) = http://Werktuigbouw.info/Kwadratisch_oppervlakte_moment.html

Suc6

Berichten: 51

Re: Berekenen buigspanning

Hallo,

Net even de link naar de momentenlijn bekeken maar vb 2 lijkt me niet te kloppen

Berichten: 8

Re: Berekenen buigspanning

Fast Eddy schreef:Hallo,

Net even de link naar de momentenlijn bekeken maar vb 2 lijkt me niet te kloppen
Hoi,

Ik heb het ook nog een keertje doorgelezen maar ik zie zo snel geen fout... Wat zou er precies niet kloppen dan?

groet.

Berichten: 150

Re: Berekenen buigspanning

Het kwadratisch gedeelte is verkeerd getekend. De bolle kant zou naar boven moeten getekend worden, en niet de holle kant zoals nu. Verder zijn er een aantal afrondingen gemaakt, waardoor de waarden van de momenten- en dwarskrachtenlijn niet volledig correct zijn ('k spreek hier echter over 0,1 à 0,2 kN of kNm, dus verwaarloosbaar).

Tevens nog een foutje in de opgave: een puntlast van 5 kNm???

Berichten: 8

Re: Berekenen buigspanning

covrtray schreef:Het kwadratisch gedeelte is verkeerd getekend. De bolle kant zou naar boven moeten getekend worden, en niet de holle kant zoals nu. Verder zijn er een aantal afrondingen gemaakt, waardoor de waarden van de momenten- en dwarskrachtenlijn niet volledig correct zijn ('k spreek hier echter over 0,1 à 0,2 kN of kNm, dus verwaarloosbaar).

Tevens nog een foutje in de opgave: een puntlast van 5 kNm???
Hallo,

Idd, overheen gelezen... Gelukkig kleine foutjes die weinig invloed hebben op de uitleg. Die website is van een ex klasgenoot van me, dus ik zal hem wel ff op z'n slordigheid wijzen:p

groet

Reageer