verschil tussen AA, AAA, C en D batterijen

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

verschil tussen AA, AAA, C en D batterijen

ik had een vraagje,

er bestaan AAA, AA, C, D , enz. batterijen, en deze leveren allemaal 1,5 Volt, maar wat is dan het grootste verschil tussen deze formaten? (gaat de ene langer mee dan de andere ofzo?)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: verschil tussen AA, AAA, C en D batterijen

Ik weet niet of er een echt bevredigend antwoord bestaat op jouw vraag, want ik neem aan dat je iets verwacht dat je nog niet wist.

Toch neem ik aan dat het enkel een verschil in formaat betreft en verder niets spectaculairs. Het is uiteraard een voordeel dat er meer volume in een D-batterij gaat en daardoor minder AAA-batterijen nodig hebt, maar dat kon je zelf ook nog wel verzinnen.

Je gaf al aan dat ze allen 1.5V zijn, dus verder specificatie van de materialen van de batterij is niet geformuleerd in je vraagstelling, dan zal er geen echte verdere reden zijn behalve bovenstaande.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Berichten: 7

Re: verschil tussen AA, AAA, C en D batterijen

:shock: maar hoe bepaald een fabriekant dan op wat voor formaat hij zijn apparatuur laat werken?

en D batterij meer volume? betekend dat dan dat een D batterij meer energie kan leveren dan een AAA?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: verschil tussen AA, AAA, C en D batterijen

jantje schreef: :shock: maar hoe bepaald een fabriekant dan op wat voor formaat hij zijn apparatuur laat werken?

en D batterij meer volume? betekend dat dan dat een D batterij meer energie kan leveren dan een AAA?
Wat bedoel je met meer energie? Tegelijk of gedurende langere tijd? dan kun je ook eens aan de AA of AAA van Duracel gaan denken. Zij hebben ook batterijen (in één en hetzelfde formaat) die speciaal ontworpen zijn voor apparaten die weining energie verbruiken of juist de energieslurpers.

Fabrikanten kijken uiteraard ook naar wat er al te koop is op de markt. Een klok heeft doorgaans AA en een speelgoedauto een dikker formaat. Hoe men dit bepaald heeft wellicht wel een diepere reden, maar het is toch ook een kwestie van ratio: in en platte klok duw je toch geen C of D batterij?
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Berichten: 7

Re: verschil tussen AA, AAA, C en D batterijen

Wat bedoel je met meer energie? Tegelijk of gedurende langere tijd? dan kun je ook eens aan de AA of AAA van Duracel gaan denken. Zij hebben ook batterijen (in één en hetzelfde formaat) die speciaal ontworpen zijn voor apparaten die weining energie verbruiken of juist de energieslurpers.


wat ik eigelijk wou weten, waneer ik een proef zou doen met bijvoorbeeld een AA batterij en een C batterij die is aangesloten op een weerstand(bijvoorbeeld een simpel lampje), of de enen batterij dan langer mee gaat dan de andere batterij(dat het lampje bij de ene eerder uitgat dan bij de andere) ...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: verschil tussen AA, AAA, C en D batterijen

Jaja, ik begrijp wat je idee is waar je heen wilt, maar ook hier weet ik niet of je zomaar één lijn kunt trekken. Je hebt tenslotte die splitsing in soort binnen éé'n type (die Duracel die ik zei), maar wat te bedenken van speciale fotobatterijen? Die zijn extra gemaakt voor hoge energieopbrengsten...
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Berichten: 7

Re: verschil tussen AA, AAA, C en D batterijen

ik heb proefjes op school gedaan voor mijn profiel werkstuk, maar door tijdgebrek heb ik geen proefjes met verschillende formaten kunnen doen, en daarom wou ik me in de theorie verdiepen, en voor deze proefjes heb ik AA, alkaline batterijen gebruikt (van kruidvat) maar omdat dit niet zo'n bekend merk is kan ik het hiermee moeilik vergeleijken, maar als je nou alleen alkaline batterijen van bijvoorbeeld duracel vergelijkt kan je me dan wel het verschil in resultaten verklaren(tuussen AA en bijvoorbeeld AAA of C)

(hoop dat tekst duidelijk is, ben nooit zo goed in formuleren van teksten :shock: ;) )

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: verschil tussen AA, AAA, C en D batterijen

Ik begrijp je wel, maar ik zou eens navragen op school of je zomaar een willekeurige AA-batterij moet nemen of dat je ook naar de Ampère kijken (bijv. fotobatterijen met 1300 mAh). Wellicht kun je dat verwaarlozen en dan kun je je proefje uitvoeren. Dat je alle batterijen van het materiaal alkaline neemt is in ieder geval wél iets waardoor je eerlijker gaat vergelijken dan wanneer dit niet zo zou zijn.

Tenslotte geldt toch ook: hoe meer zaken je hetzelfde neemt, des te eerlijker vergelijk je. Je kunt tenslotte ook niet bier met de zon vergelijken alleen omdat ze beide gelig zijn?
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>


Berichten: 7

Re: verschil tussen AA, AAA, C en D batterijen

dus wat ik hieruit begrijp is het verschil tussen de formaten, de stroomsterkte? :shock:

Berichten: 284

Re: verschil tussen AA, AAA, C en D batterijen

Niet de stroomsterkte, maar de ladingscapaciteit q = I.t. Vandaar dat die waarde in mAh (=milliAmpère x uur) is opgegeven.

Berichten: 7

Re: verschil tussen AA, AAA, C en D batterijen

hmmm, oke maar kan er niemand mij vertellen of dat nou invloed heeft op de levensduur van de batterij, of de ene lager mee gat dan de andere op dezelfde weerstand? :shock:

Berichten: 284

Re: verschil tussen AA, AAA, C en D batterijen

U=I.R

q=I.t

Bij spanning U=1,5 V en gelijke weerstand R is ook de stroomsterkte I bij alle batterijen gelijk. De batterij met de grootste ladingscapaciteit q zal dus ook de grootste tijd t leveren, m.a.w. zal het langst werken.

Hoe groter de batterij, hoe meer reagentia ze bevatten en dus hoe groter hun q.

Dat is de theorie. In de praktijk speelt de fabricage van de batterij en het gebruik van de chemicaliën ook en belangrijke rol. Daarnaast moet de belasting R enigszins in overeenstemming zijn met de grootte van de batterij.

Berichten: 73

Re: verschil tussen AA, AAA, C en D batterijen

In het programma Kassa deden ze laatst een batterijen test. Dit leverde wel verassende conclusies op. De goedkoopste batterij van de Aldi ging het langste mee. Ook vertelde ze dat de energie uit een batterij ruim 1000x duurder is dan uit het stopcontact.

Berichten: 7

Re: verschil tussen AA, AAA, C en D batterijen

wigsbol schreef:U=I.R

q=I.t

Bij spanning U=1,5 V en gelijke weerstand R is ook de stroomsterkte I bij alle batterijen gelijk. De batterij met de grootste ladingscapaciteit q zal dus ook de grootste tijd t leveren, m.a.w. zal het langst werken.

Hoe groter de batterij, hoe meer reagentia ze bevatten en dus hoe groter hun q.

Dat is de theorie. In de praktijk speelt de fabricage van de batterij en het gebruik van de chemicaliën ook en belangrijke rol. Daarnaast moet de belasting R enigszins in overeenstemming zijn met de grootte van de batterij.
oke, bedankt, nu weet ik denk ik wel wat ik wou weten .

Reageer