Integratie door substitutie

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 137

Integratie door substitutie

Beste forumers,

Ik heb mij laten vertellen dat integratie door substitutie erg belangrijk is voor het oplossen van integralen. Alleen heb ik nu een probleem: Ik begrijp het niet! Zou iemand mij een uitleg geven over deze manier van integralen oplossen? Ik zou je dankbaar zijn.

Met vriendelijke groet,

Isaac Newton.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Integratie door substitutie

Ben je iets met de uitleg en voorbeeld op deze site?

Sla eventueel de formele beschrijving over en inspecteer de voorbeelden.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 137

Re: Integratie door substitutie

Ik heb al op heel veel plaatsen gelezen over substitueren. Ik begrijp dat je de integrand verwisselt met een letter, u. Daarna kom ik niet verder.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Integratie door substitutie

dat u hoeft natuurlijk niet. Nog een voorbeeld:
\(\int x(x^2-10)^{99} \ dx \)
[1]

substitueer
\(p=x^2-10\)
[2]
\(dp=2x \ dx\)
\(dx=\frac{dp}{2x}\)
nu kunnen we alles in [1] vervangen door de nieuwe variabele p:
\(\int x p^{99} \frac{dp}{2x} =\frac{1}{2} \int p^{99} dp=\frac{1}{200} p^{100}\)
gebruik [2] om p weer uit te drukken in x.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Integratie door substitutie

Ik heb al op heel veel plaatsen gelezen over substitueren. Ik begrijp dat je de integrand verwisselt met een letter, u. Daarna kom ik niet verder.
Laten we eenvoudig beginnen. Stel je zoekt:
\(\int {\left( {x + 1} \right)^{10} dx} \)
Dan kan je via het binomium van Newton die tweeterm tot de tiende macht helemaal uitwerken.

Je krijgt dan gewoon een veelterm die je term per term standaard kan integreren.

Handig is dat niet, wat als we x+1 nu eens als geheel als variabele beschouwen.

Aan de dx verandert er niks, want d(x+1) = d(x) omdat de term 1 afgeleide 0 heeft.

Voor de duidelijkheid kan je de nieuwe variabele x+1 ook een andere naam geven, bvb y.
\(\int {\left( {x + 1} \right)^{10} dx} = \int {\left( {x + 1} \right)^{10} d\left( {x + 1} \right)} = \int {y^{10} dy} \)
Maar dit is veel eenvoudiger, nu kan je gewoon direct integreren als volgt:
\(\int {y^{10} dy} = \frac{{y^{11} }}{{11}} \to \frac{{\left( {x + 1} \right)^{11} }}{{11}}\)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Integratie door substitutie

Voor meer voorbeelden kan je hier even kijken: http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=17357

Anders kan je ook Heezen pmen voor een tutorial integreren. Hij had volgens mij een goede site.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Reageer