Baan van de zon berekenen

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 388

Baan van de zon berekenen

Hoi allemaal :D

Ik ben op zoek naar een manier om de coordinaten van de zon te berekenen aan de hand van een plaats op Aarde. De coordinaten in azimut en elevatie uiteraard.

Ik weet dat er honderden programma's bestaan die dit al voor mij doen, maar daar heb ik niet veel aan. Ik moet het nl gaan herschrijven voor een non-PC toepassing.

De Aarde beweegt in een ellips rond de zon, aan de hand hiervan zou ik eventueel de volgende coordinaten kunnen bepalen, maar de snelheid waarmee de baan doorlopen wordt is niet constant. Dus zo simpel is het niet.

Ik denk dat ik best de kepler sets gebruik van de zon om mee te vertrekken?

Hopelijk kan iemand me met deze berekening helpen...

Alvast bedankt.

H-V

Gebruikersavatar
Berichten: 67

Re: Baan van de zon berekenen

Wat bedoel je precies met non-PC? Ik heb een programma dat de positie van de Zon in een fractie van een seconde uitrekent, maar ik denk dat het met de hand wel enkele dagen zou kunnen duren. Dus ik doe het liever met de PC...
De sterrenhemel voor Nederland en Belgie: http://hemel.waarnemen.com

Berichten: 388

Re: Baan van de zon berekenen

Microcontroller :D

Berichten: 4.502

Re: Baan van de zon berekenen

Je zult met het berekenen van de coordinaten ook rekening moeten houden met de baan die de zon zelf maakt richting sterrebeeld Hercules,die vormt voor onze aardbaan een spiraal.

Ik weet alleen niet in welke grondmodel die spiraal is-een cirkel of ook een ellips.

Verder zitten er nog andere bewegingen in het gehele stelsel,waarvan ik de snelheden hierna weergeef;ik stelde een snelheid vanuit Sirius en naar Hercules-dat waren vraagtekens voor mij.

De coordinatenberekening is m.i. een heel gecompliceerde berekening,door de combinatie van allerhande bewegingen waaraan wij als Aarde zijn onderworpen!

21-10-2004

Snelheden hemellichamen:

==============================================

AARDE om de zon 29 km/sec

ZON vanuit sirius 220 km/sec

naar hercules + 20 km/sec (?!)

MELKWEGSTELSEL 180 km/sec

GROEP stelsels 670 km/sec

====================================

Berichten: 4.502

Re: Baan van de zon berekenen

Een ander vehaal is natuurlijk het volgende,dat ik al eens lanceerde op dit forum aan de hand van een formule als daarin gebruikt.

Tussenliggende standen (tijden tussen opkomst zon en max.stand) zijn veel moeilijker te berekenen,omdat daar in de een of andere vorm cirkelprojecties in voorkomen.

Bijv.bij een tijdsindeling tussen opkomst en max.van de zon is er geen gelijke graden verdeling in het horizontale vlak volgens mijn waarnemingen.

Ik denk dat je de hoek van de hoogste,resp de laagste zonnestand op een waarnemingsplek kunt zetten in de volgende formule met allereerst enkele vooraf berekende gegevens:

De max.zonnestandhoek op de noordelijkste keerkring (op 23,5 graden NB,officieel 23,439 graden) is 90 graden en stel ik KZ

Het verschil tussen de breedtegraden van de noordelijke keerkring met de breedtegraad van de waarneming stel ik VB,zonnestand waarneming stel ik ZW

De laagste zonnestand:de hoogste verminderen met 47 graden,

Dus de formule luidt: ZW=KZ-VB,

Voor Tholen (mijn post): ZW= 90-(51,50-23,5)=62 graden

Voor Madrid : ZW= 90-(40,40-23,5)=73,1 graden

Voor Noordpool : ZW= 90-(90 -23,5)= 23,5 graden

De laagste maxima op 22 december: bovenste waarden min 47 graden.

Tussenliggende data: de schaal van 47 graden opdelen in 365/2 dagen en de datum van bijv.15 november opdelen in graden ofwel (37d/182,5d)*47gr.=9,52 graden en die hoek is weer opklimmend vanuit de laagste stand op 22 dec!.

Voor Madrid dus 73,1 -45+9,52= 37,62 graden op 15 november en dan het zonnepaneel op die dag er haaks op ofwel onder een hoek van 90+37,62 graden=127,62 graden in de richting van de zon en gemeten uit het op die plek horizontale vlak!

_________________

Berichten: 4.502

Re: Baan van de zon berekenen

Weer een andere bijbehorende berekening is de volgende;ik deed dat ook via waarnemingen:

Op 21 juni 2006 ,de zon dus op zijn hoogste stand (zenith als ik me niet vergis),de Bilt ca. 52 gr.Nb.

opkomst 5 u 25 min ofwel 5,416 uur(zomertijd!)

onder 22 u 3 min ofwel 22,05 uur (zomertijd!)

zon zichtbaar in de Bilt: 16,63 uur ofwel 69,3% van 360 graden en verder ook te gebruiken bij 180 graden verdeling,

zuidpunt wordt bereikt om 5,416 uur +16,63 uur/2 = 13,73 uur ofwel ca.13 u 43min.(Ook volgens off.geleerden!)

69,3% van 180 graden,gerekend uit het zuiden is 124,74 graden ofwel 34,74 graden ONO.

Om de tussenstanden per dagdeel te berekenen is een lastig verhaal!

Een gelijksoortige berekening kun je opzetten voor de winterstand en is de opkomst om ca.8u54min (wintertijd!)en de hoek wordt dan ca.32 graden OZO.

Als de zon voor ons op het max.staat (dus 21 juni),ziet een waarnemer op de noordelijke keerkring (23,5 graden),de zon opkomen in het Oosten en als hij verhuist naar de evenaar bij de hoogste stand op 21 september,komt de zon voor hem weer in het oosten op!

Reageer