telprobleem

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

telprobleem

Hallo allemaal!

Op www.hoeheethet.com staan erg leuke vraagstukken die je enorm bezighouden. Voor mij geldt dat bij de volgende vraag:

8 meter lang waren ze, en in het begin gingen de palen erin als koek. Maar naarmate ze dieper in de grond gingen, zakten ze steeds moeizamer. De 1e meter zakte de heipaal 10 cm per klap van de heimachine. Iedere volgende meter zakte de paal steeds een halve cm minder per klap. De heipaal moest minimaal 20 cm boven de grond blijven uitsteken, maar wel zo laag mogelijk.

Hoeveel klappen van de heimachine waren er nodig om 10 heipalen de grond in te krijgen ?


Wellicht is het heel simpel, maar kom er gewoonweg niet uit! :D

Kan iemand mij hierbij helpen? Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: telprobleem

Afgesplitst van een andere topic en verplaatst naar huiswerk.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: telprobleem

volgens excel 96 klappen per paal.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 34

Re: telprobleem

Bedankt voor je berekening. Helaas is die niet goed :-( Had zelf een berekening gemaakt en kwam ook

op 96 per paal uit, maar ze rekenen het op geen een manier goed helaas. Misschien dat er een addertje

onder het gras zit met de manier van formulieren, aangezien er staat: per meter per klap. Zat te denken

dat ie dan elke klap een halve centimeter minder diep zakt, maar dan hou je nog iets van 6 meter nog wat

over. Een andere manier kan helaas niet bedenken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: telprobleem

mijn interpretatie gaat er van uit dat zolang de paal een streep van een volle meter nog niet is gepasseerd de snelheid van de nog zichtbare meter geldt.

Ik had trouwens een typefoutje staan, die methode moet 95 klappen per paal opleveren.

Op een andere manier, waarbij een klap die de metergrens overschrijdt deels met de oude en deels met de nieuwe snelheid daalt kom ik óók op 95 klappen uit, met een iets ander restant.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: telprobleem

gaat de tweede meter steeds met 9.5 cm per klap? tot dat hij bij de derde meter komt?

als dat klopt, kom ik op:
\(10 \cdot \left( \frac{80}{6.5}+ \,\sum _{{\it \ n}=0}^{6} \frac{100}{10-\frac{1}{2}n} \right) \approx 958.29 kl\)
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 34

Re: telprobleem

Geweldig! Je hebt gelijk het waren voor de 10 palen inderdaad 950 klappen! Eindelijk kan ik verder. :D Maaruh, als het niet teveel gevraagd is, hoe kom je aan dat antwoord, want ik zat telkens op 96 klappen en dan hield ik precies 20 cm. over.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: telprobleem

ah dan zie ik al waar ik geen rekening mee heb gehouden.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: telprobleem

het waren voor de 10 palen inderdaad 950 klappen
Die conclusie had ik ook al met mijn brute kracht methode, (na 1 klap 790 cm, na twee klappen 780 cm, etc etc etc) maar ik kwam niet netjes op 20 cm restant uit.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 34

Re: telprobleem

ik heb het op papier eens uitgerekend, en kwam ook op 95 klappen per paal uit: 10 klappen voor de eerste meter, elf klappen voor de volgende, maar dan hhou je 4,5 cm over. als je dan weer 11 klappen doet, hou je nog maar 3,5 cm over etc. etc. uiteindelijk steekt er volgens mij nog 24 cm uit de grond

Reageer