Vectorbewerking met complexe getallen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2.504

Vectorbewerking met complexe getallen

We hebben in onze cursus Algebra een hoofdstuk complexe getallen met daarin de uitleg van de vormen waarin het kan voorkomen( normale, goniometrische en de exponentiële)

nu hebben we een klein stukje voor het optellen en aftrekken van complexe getallen.

Daar staat een voorbeeld in voor het optellen van 2 vectoren, waar we gewoon de lengte berekenen sinds de hoek van de resulterende vector zeer makkelijk te vinden is.

Nu vraag ik mij af hoe dat te doen bij aftrekking. Sinds onze cursus aftrekken van complexe getallen definieert als "het optellen van het eerste met het tegengestelde van het tweede"

Stel nu dat ik in het eerste kwadrant 2 vectoren teken, een op 30° en de ander op 60°(respectievelijk Z1 en Z2)

als ik nu Z2-Z1 wil doen, moet ik eigenlijk Z2 + (-Z1) doen

hoe doe ik dit in goniometrische vorm vraag ik me af?

als ik -Z1 zou tekenen, hoe zou ik die voorstellen? M.a.w., met welke as moet ik spiegelen?
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Vectorbewerking met complexe getallen

Plaats eens het complexe getal z = 1+2i en -z = -1-2i in het complexe vlak, kijk hoe hun ligging is.

PS: "sinds" is niet hetzelfde als "since" in het Engels, dus niet "aangezien", "vermits" of zoiets...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2.504

Re: Vectorbewerking met complexe getallen

dus even verduidelijking:
\(z_2 = r_2 \cdot ( \cos (\theta_2) + j \cdot \sin (\theta_2))\)
\(z_1 = r_1 \cdot ( \cos (\theta_1) + j \cdot \sin (\theta_1))\)
en
\( z_1\)
wordt
\( (- z_1)\)
ofte:
\( - z_1 = - r_1 \cdot ( \cos (\theta_1) + j \cdot \sin (\theta_1))\)
klopt dat laatste?

ik ga nu even eten, zal straks als ik weer achter mijn bureau zit het even uittekenen
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Vectorbewerking met complexe getallen

De hoek blijft dus "gelijk", maar je gaat de andere kant uit. In feite draai je dus 180° verder.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer