De koe van de toekomst geeft alleen nog magere melk

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

De koe van de toekomst geeft alleen nog magere melk

Afbeelding

Een op het eerste zicht gewone, zwart-witte, Friese koe die in 2001 werd 'ontdekt' geeft melk met veel onverzadigde vetzuren, veel Omega-3, en evenveel proteïne als in 'ouderwetse' koemelk.

Lees meer ... HLN
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Berichten: 4.546

Re: De koe van de toekomst geeft alleen nog magere melk

Waarom zoiezo melk drinken, wat moeten we met baby-voedsel van notabene een andere soort?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: De koe van de toekomst geeft alleen nog magere melk

Waarom zoiezo melk drinken, wat moeten we met baby-voedsel van notabene een andere soort?


Het is een grote bron van eiwitten, mineralen en calcium?

Berichten: 4.546

Re: De koe van de toekomst geeft alleen nog magere melk

Nou en? Natuurlijk is het alles behalve, en er zijn veel betere bronnen van eiwitten, mineralen en calcium. Het veelgehoorde calcium: je neemt maar een relatief klein deel van de calcium in melk op, dat percentage is bijv veel groter in spinazie.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: De koe van de toekomst geeft alleen nog magere melk

Maarja, je kan moeilijk alle dagen spinazie eten (die dan ook nog eens een hoopje giftige stoffen bevat als je er teveel van eet). Melk blijft een goede bron van verschillende stoffen, alleen is het vetpercentage een nadeel, als men dat ook volledig kan wegwerken is er geen reden meer om geen melk te drinken.

Berichten: 4.546

Re: De koe van de toekomst geeft alleen nog magere melk

Spinazie is uiteraard niet het enige voedsel dat dat kan :D Melk is niet voor ons bedoeld, het is ook niet vreemd dat zoveel mensen lactose intollerant zijn. Er zijn voedingsmiddelen die hetgene wat melk kan beter kunnen. Het is toch vrij vreemd dat wij het baby voedsel van een andere soort gebruiken.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: De koe van de toekomst geeft alleen nog magere melk

Hmm, wij kunnen het wel degelijk nog drinken, in Azië is veruit de meerderheid lactose-intolerant, bij ons een minderheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: De koe van de toekomst geeft alleen nog magere melk

Hmm, wij kunnen het wel degelijk nog drinken, in Azië is veruit de meerderheid lactose-intolerant, bij ons een minderheid.


Welja, dat komt net omdat wij in europa geitenmelk zijn gaan drinken dacht ik en daarom we in de loop van de geschiedenis toch in staat zijn geweest om melk te verwerken net omdat het zo'n grote bron is van voedingsstoffen (waarom zou een volwassen persoon die voedingsstoffen plots niet meer nodig hebben?). De enige reden waarom alleen jongere dieren in de natuur moedermelk krijgen is omdat de moeder geen heel leven lang melk kan produceren want een groot deel van haar eigen voedingsstoffen verliest ze daar dan in waardoor ze zelf ook zwakker is. Maar met de voeding die onze koeien krijgen hebben die daar helemaal (of toch heel weinig) last van.

Berichten: 12.262

Re: De koe van de toekomst geeft alleen nog magere melk

Hmm, wij kunnen het wel degelijk nog drinken, in Azië is veruit de meerderheid lactose-intolerant, bij ons een minderheid.
Feitelijk hebben westerlingen een 'afwijking': lactase persistentie. De meeste diersoorten kunnen na hun jeugd geen melk meer verteren, waarschijnlijk omdat dat in de natuur simpelweg niet voorkomt. Aardig detail is dat de huiskat met de mens is mee geevolueerd en daardoor ook op volwassen leeftijd melk kan verteren.

Maar nu melkconsumptie gemeengoed is lijkt het me goed nieuws als dat gezonder kan dan voorheen. Bovendien gaat het ook om verdere producten als boter en kaas met een gunstiger vetzuursamenstelling, lijkt me goed voor de volksgezondheid als dit een succes wordt.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: De koe van de toekomst geeft alleen nog magere melk

Aardig detail is dat de huiskat met de mens is mee geevolueerd en daardoor ook op volwassen leeftijd melk kan verteren.
Huh... Ik dacht dat katten ook niets aan melk hadden... :D

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: De koe van de toekomst geeft alleen nog magere melk

Natuurlijk is het alles behalve
Waarom? We eten ook vlees, we drinken ook het sap van de vruchten van planten (bah, een beetje het vruchtwater van een organisme dat niet eens tot het rijk der dieren hoort), waarom dan niet de lichaamssappen van een ander dier?
er zijn veel betere bronnen van eiwitten, mineralen en calcium.
Noem ze eens. Ze zijn er vast wel, maar ik mis de onderbouwing. :D
Het veelgehoorde calcium: je neemt maar een relatief klein deel van de calcium in melk op, dat percentage is bijv veel groter in spinazie.
Hoeveel groter? En is dat per gram ook absoluut meer?
Spinazie is uiteraard niet het enige voedsel dat dat kan :D
Wat nog meer dan?
Melk is niet voor ons bedoeld
Klopt, de koe maakt het niet voor ons. Maar ach de sinaasappels, de aardappelen, de rijst etc is ook niet voor ons bedoeld. Net zoals het gras niet voor de koe bedoeld is. Toch accepteren we dat allemaal omdat we graag willen leven. Ook de koe.
het is ook niet vreemd dat zoveel mensen lactose intollerant zijn.
Zijn zoveel mensen dat? Hoeveel? Is er een verband tussen zuivel-consumerende mensen en lactose intolerantie?
Er zijn voedingsmiddelen die hetgene wat melk kan beter kunnen.
Welke?
Het is toch vrij vreemd dat wij het baby voedsel van een andere soort gebruiken.
Waarom? Zoals eerder genoemd drinken wij ook het vruchtwater van een organisme dat niet eens tot het rijk der dieren behoort. Dat klinkt pas bizar. Een koe is tenminste nog een zoogdier.

Ik weet het, ik charcheer, maar je doet nogal wat uitspraken die rammelen. Een deel zal vast wel kloppen, maar daar mis ik dan weer de onderbouwing. Be my guest, overtuig me. 8-)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 12.262

Re: De koe van de toekomst geeft alleen nog magere melk

Zijn zoveel mensen dat? Hoeveel? Is er een verband tussen zuivel-consumerende mensen en lactose intolerantie?
Wereldwijd gezien heel veel, het merendeel van de volwassenen kan niet of nauwelijks lactose gebruiken. In de westerse landen is het echter omgekeerd, lactose intolerantie komt hier eigenlijk alleen voor bij immigranten en hun nakomelingen.

Het verband tussen een cultuur die melk drinkt en de mogelijkheid het te verteren is nagenoeg 1:1. Voor de aardigheid een kaartje: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...ntol-World2.png
Victory through technology

Berichten: 3.165

Re: De koe van de toekomst geeft alleen nog magere melk

Melk is niet voor ons bedoeld, het is ook niet vreemd dat zoveel mensen lactose intollerant zijn.
Dat ligt er aan ofdat je het wereldwijd bekijkt of naar Noord-West Europa kijkt. Verder hangt het er nog van af ofdat je naar de 'autochtoonse'* bevolking kijkt (wiens grootouders er ook al woonden) of dat je naar de gehele Nederlandse bevolking kijkt.

Onder de 'autochtoonse' Nederlandse bevolking is het percentage afgerond naar beneden 0%, erg weinig dus.

Verder mag je ook niet de conclusie trekken dat het 'niet voor ons is bedoeld' omdat een deel van de mensen lactoseintolerant is. 'Wij' zijn niet lactose-intolerant omdat al vele generatie vóór ons melk dronken doordat wij al lang koeien houden. In andere regio's deden ze dat niet of dronken ze niet de melk van de koe en hebben ze dus ook niet die tolerantie opgebouwd.

In dezelfde lijn blijkt de lever van de mens een veel sterker detoxificatiesysteem te hebben dan die van vele andere diersoorten omdat wij al generaties lang een groot beroep hierop doen, bijvoorbeeld doordat wij zo veel alcohol drinken.

Nog een interessant feitje over lactoseintolerantie: kinderen zijn bijna nooit lactoseintolerant. De meesten die als volwassenen lactoseintolerant zijn waren dat niet als baby/peuter. Zo bezien is het dus weer juist wel voor ons bedoeld om op jonge leeftijd melk te drinken. Hierbij maakt het weinig uit ofdat deze melk van een koe, een geit of een mens afkomstig is. De intolerantie heeft betrekking op de lactose die in mensenmelk evengoed aanwezig is als in de melk van andere diersoorten.

* Met autochtone mensen bedoel ik in dit geval mensen wiens grootouders ook in Noord-West Europa woonden aangezien iemand met Turkse ouders die hier is geboren eveneens autochtoon is. Ik kan niet direct op de juiste term komen die dit exact aanduidt. Als iemand suggesties heeft...
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 314

Re: De koe van de toekomst geeft alleen nog magere melk

Nou en? Natuurlijk is het alles behalve, en er zijn veel betere bronnen van eiwitten, mineralen en calcium. Het veelgehoorde calcium: je neemt maar een relatief klein deel van de calcium in melk op, dat percentage is bijv veel groter in spinazie.


Ik was vroeger allergisch aan koemelk. Verder eten we gezond, zou mijn moeder ieder voedingsadvies van de dokter opvolgen en is mijn dokter niet aan pillen, druppels, tabletten, ... (als het niet hoeft). Toch moest ik van de dokter kalktabletten nemen. Ik vraag me af waarom, als er toch zoveel betere bronnen zouden zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: De koe van de toekomst geeft alleen nog magere melk

Maar nu melkconsumptie gemeengoed is lijkt het me goed nieuws als dat gezonder kan dan voorheen. Bovendien gaat het ook om verdere producten als boter en kaas met een gunstiger vetzuursamenstelling, lijkt me goed voor de volksgezondheid als dit een succes wordt.


Ik dacht dat je geen kaas kon maken van magere melk (kan ook mis zijn hoor).

Reageer