Voorwaarts interpolerende veelterm van newton

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Voorwaarts interpolerende veelterm van newton

Ik zit hier met een redelijk 'idiote' vraag maar wat betekent het volgende, en hoe werk ik het uit (ik doel dan op de matrixen):
\(V_{n}(s)=f_0 + \left( \startmatrix s \\ 1 \endmatrix \right) \Delta f_0 + \left( \startmatrix s \\ 2 \endmatrix \right) \Delta ^{2}f_0 + ...\)
Als alle \(\Delta ^{i}f_{0}\) gegeven zijn, als ook de waarde s. Kan je dit direct van hieruit berekenen? Dit is eigenlijk een vereenvoudigde schrijfwijze van wat ik in m'n cursus heb staan, maar ik dacht dat je hier niet mee kon rekenen, al zag ik net iemand daar direct de oplossing met uitrekenen:
\(V_{n}(s) = 3.807+ \left( \startmatrix s \\ 1 \endmatrix \right) 0.110+ \left( \startmatrix s \\ 2 \endmatrix \right) (-0.026)+ \left( \startmatrix s \\ 3 \endmatrix \right) 0.016+ \left( \startmatrix s \\ 4 \endmatrix \right) (-0.074) = 3.827859\)
met s=0.15

Hoe bereken je dit?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Voorwaarts interpolerende veelterm van newton

ik kan het tot mijn spijt nog niet eens lezen, laat staan uitrekenen.... :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Voorwaarts interpolerende veelterm van newton

De notatie
\(n \choose k\)
staat voor een combinatie van k uit n.

In principe is dat enkel voor gehele k en n, misschien bedoelen ze het veralgemeend.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Voorwaarts interpolerende veelterm van newton

Wel ik ben al uitgekomen bij het binomium van newton. Alleen vat ik die eigelijk niet zo best. (onderaan algemene formule: http://nl.wikipedia.org/wiki/Binomium_van_Newton )

Is dit gewoon een algemene afspraak dat dit zo wordt uitgeschreven?

Afbeelding

Ik heb wel reeds door dat deze:
\(V_{n}(s)=f_0 + \left( \startmatrix s \\ 1 \endmatrix \right) \Delta f_0 + \left( \startmatrix s \\ 2 \endmatrix \right) \Delta ^{2}f_0 + \left( \startmatrix s \\ 3 \endmatrix \right) \Delta ^{3}f_0 + ...\)
gelijk is aan:
\(V_{n}(s)=f_0 + s \cdot \Delta f_0 + \frac{s \cdot (s-1)}{2!} \cdot \Delta ^{2}f_0 + \frac{s \cdot (s-1) \cdot (s-2)}{3!} \cdot \Delta ^{3}f_0\)
Maar stel nu dat je dit krijgt, wat gebruikt word in de voorwaarts interpolerende veelterm van Gauss:
\(V_{n}(s)=f_0 + \left( \startmatrix s \\ 1 \endmatrix \right) \Delta f_{0} + \left( \startmatrix s+1 \\ 2 \endmatrix \right) \Delta ^{2}f_{-1} + \left( \startmatrix s+1 \\ 3 \endmatrix \right) \Delta ^{3}f_{-1} + \left( \startmatrix s+2 \\ 4 \endmatrix \right) \Delta ^{4}f_{-2} + ...\)
Dan heb ik al helemaal geen idee meer hoe het uit te werken.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Voorwaarts interpolerende veelterm van newton

Cycloon schreef:Wel ik ben al uitgekomen bij het binomium van newton. Alleen vat ik die eigelijk niet zo best. (onderaan algemene formule: http://nl.wikipedia.org/wiki/Binomium_van_Newton )

Is dit gewoon een algemene afspraak dat dit zo wordt uitgeschreven?

Afbeelding
Dat is eigenlijk gewoon hetzelfde als
\({r\choose k}=\frac{r!}{k!(r-k)!}\)
alleen dan uitgeschreven.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Voorwaarts interpolerende veelterm van newton

Dat is eigenlijk gewoon hetzelfde als
\({r\choose k}=\frac{r!}{k!(r-k)!}\)
alleen dan uitgeschreven.


Dat maakt me eigelijk niks wijzer :D

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Voorwaarts interpolerende veelterm van newton

Dat is gewoon een notatie.

In Nederland wordt die ook meer onderwezen, in België is het eerder
\(C_k^n\)
.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Voorwaarts interpolerende veelterm van newton

Dat maakt me eigelijk niks wijzer :D
Stel je hebt
\({r\choose k}={6\choose 2}=\frac{6!}{2!(6-2)!}=\frac{6!}{2!\cdot 4!}=\frac{6\cdot 5\cdot 4\cdot 3\cdot 2\cdot 1}{2\cdot 1\cdot 4\cdot 3\cdot 2\cdot 1}=\frac{6\cdot 5}{2\cdot 1}\)
Je ziet dat er veel termen wegvallen.

Als je nu jouw 'definitie' gebruikt:
\({r\choose k}={6\choose 2}=\frac{r(r-1)(r-2)...(r-k+1)}{k!}=\frac{6\cdot 5}{2\cdot 1}\)
heb je dat in een keer.

Normaal reken je dus 6! uit, door 6x5x4x3x2x1. Je wilt echter niet tot 1 doorgaan, omdat er toch een hoop wegvalt. Je blijkt dus door te moeten gaan tot r-k+1, in dit geval 6-2+1=5, dus in de teller staat alleen 6x5.

Iets duidelijker zo?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Voorwaarts interpolerende veelterm van newton

\(\left( \startmatrix s+1 \\ 3 \endmatrix \right)\)
Dus dit is gelijk aan:
\(\frac{(s+1)s(s-1)}{3!}\)
Of begrijp ik het nog steeds niet? :D

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Voorwaarts interpolerende veelterm van newton

Dat klopt :D

Maar het ging er mij meer om, om jou duidelijk te maken dat de twee 'definities' hetzelfde waren. Als je de ene uitschrijft, blijkt het overeen te komen met de andere.

Dat je ze kunt gebruiken is een feit; en dat doe je hier goed m.i.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer