Industriële koelcyclus

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 11

Industri

hoi,

Op de compressoren in een indutriële cyclus is een vermogensregeling geplaatst. Welke is de voornaamste reden hiertoe? (procestechnisch gezien)

het gaat over 2 eentrapscompressoren (1 met 4 cylinders en de andere met 6)

Vermogenregeling gebreurd bij de eerste door aandrijving metbehulp van een dahlandermotor + schadelijke ruimte regeling (zuiger)

en bij de andere gewoon door een dahlandermotor.

Wat is nu de belangrijskte reden en waarom is zo een uitgebreide regeling noodzakelijk bij dit soort compressoren??

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Industri

Een compressor met zuigers zal bij een bepaald toerental een bepaald (zuig)volume verplaatsen. Wanneer de aanvoer van procesgas minder is, zeg 60%, dan de ontwerpcapaciteit van de compressor moet het overschot (=100-60=40%) aan de perszijde via een leiding, regelklep en koeler weer teruggevoerd worden naar de zuigzijde. Het energieverbruik (opgenomen vermogen) van de compressor is dan echter toch 100% van ontwerp, terwijl het procesdebiet maar 60% is. Het werkt maar het is niet economisch.

Daarom hebben zuigercompressors gewoonlijk "valve unloaders" en/of "clearance pockets" (=schadelijke ruimte regeling) waarmee de capaciteit van de compressor in stappen (vaak 4 x 25%) verkleind kan worden en het overschot dat teruggevoerd moet worden kleiner is. Om weer 60 % te doen loopt de compressor dan op 75 % en wordt 15 % teruggevoerd (i.p.v. 40%). Door nu ook nog toerenregeling toe te voegen kan de compressorcapaciteit nog dichter naar het benodigde procesdebiet gebracht worden waardoor nog minder energie verspild wordt.

Dit is een algemeen antwoord. Ik ken jouw specifieke proces niet dus ik kan niet beoordelen of er andere (specifieke proces-) redenen zijn voor de gekozen regeling.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer