Verzeping

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 36

Verzeping

dag mensen

ik zit nu verzepingsreacties te leren, maar ik vind het maar raar gedoe.

Hier staat dat je dat doet door een ester eerst te hydrolyseren (waarna je dus een alcohol en een (alkaan)zuur krijgt) en er daarna een base bij te doen, waarna het zuur met de base reageert (zuurbasereactie) en een zeep creeërt. Waarom doe je niet geowon meteen dat zuur bij die base, zelfde effect toch? Of is het gewoon onhandige uitleg van het boek?

Berichten: 12.262

Re: Verzeping

Het is simpeler dan het lijkt. Je begint met vet, triglyceriden. Om die te splitsen tot vetzuren en glycerol is hydrolysering (reactie met water waarbij de delen -OH en -H extra krijgen) nodig. Dit proces verloopt alleen in basisch milleu, waarvoor je een loogoplossing moet toevoegen. Het zuur ontstaat dus als gevolg van deze hydrolyse.

Voor het loog wordt normaliter NaOH of KOH gebruikt. Als je dit in 1:1 molverhouding met de vetzuren gebruikt ontstaat netto slechts het natrium- of kaliumzout van het vetzuur en glycerol.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 36

Re: Verzeping

ok mooi, ik heb ontdekt hoe het zit. Het werd gewoon erg onhandig uitgelegd in het boek. Toets achter de rug dus probleem opgelost :D

Reageer