Extractiemiddel voor (additieven in) pe en pp

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 50

Extractiemiddel voor (additieven in) pe en pp

Voor de extractie van PE wordt in het boek 'Plastics Additives' chloroform genoemd..

En voor PP wordt hier dichloormethaan genoemd.

Weet iemand hier alternatieve extractiemiddelen voor aangezien chloroform en dichloromethaan carcinogeen zijn?

Re: Extractiemiddel voor (additieven in) pe en pp

Ik ben een paar weken geleden een bedrijf gaan bezoeken dat PE en PP maakt. De solventen die ik gehoord heb waren: chloroform, butanol en xyleen. Xyleen gebruikte ze niet meer om veiligheidsredenen. Het was wel moeilijk om solventen voor extracties te vervangen dus ik vermoed dat het niet mogelijk is om "veilige" solventen te vinden voor deze extracties.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Extractiemiddel voor (additieven in) pe en pp

dichloormethaan is nog redelijk veilig te noemen. Gewoon in een kast met afzuiging (niet eens een echte zuurkast) en handschoenen aan, niks aan de hand. Ik heb er liters van gebruikt op een vorige stage voor het extraheren van lipiden uit bacteriën.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Extractiemiddel voor (additieven in) pe en pp

DCM en chloroform zijn net zo gevaarlijk als andere oplosmiddelen. Niet over je handen gooien, niet je handen in wassen, niet opdranken en niet aan gaan lopen snuiven, dan kan het allemaal geen kwaad. Het belangrijkste nadeel is nog wel dat halogeenrijke oplosmiddelen een grotere belasting voor het milieu vormen, en in het geval van DCM en chloroform, dat de flessen zo zwaar zijn.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 50

Re: Extractiemiddel voor (additieven in) pe en pp

tsja helaas denken ze bij ons op school anders over veiligheid waarschijnlijk. Of ze zijn supermilieubewust geworden.. Ergens wel jammer want voor hoeveel reacties heb je wel niet chloroform nodig?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Extractiemiddel voor (additieven in) pe en pp

Tsja, wat is nodig? Het is vaak gemakkelijk om chloroform of DCM te gebruiken, maar dat wil niet zeggen dat het strikt noodzakelijk is. Wat wil je precies extraheren? Weekmakers en dergelijke? Je zou kunnen proberen een oplosmiddel te maken met vergelijkbare polariteit als chloroform door twee andere, minder giftige, te mengen. Misschien zijn heptaan en ethanol, in een bepaalde verhouding, wel geschikt.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: Extractiemiddel voor (additieven in) pe en pp

Het is een lastige kwestie. CCl4, chloroform en DCM zijn heel prettige oplosmiddelen om mee te werken, maar voor de gezondheid niet al te best natuurlijk. In echt onderzoek blijven ze gewoon in gebruik omdat vervangen erg lastig is (en als het wel kan je alle procollen moet herschrijven), maar dat kan in het klaslokaal op school anders liggen.

Je zou het kunnen proberen met stoffen als hexaan, ether of aceton, al zijn die wel weer brandgevaarlijk.
Victory through technology

Reageer